Barn iFokus

Barn

Etikett: 01-allmänt-om-barn
Läst 939 ggr
tlover
0

Att göra städning till en lek?

Jag ligger efter i städningen (och andra hushållssysslor) då jag har svårt att göra sånt då jag har dottern hängandes i kjolen (bokstavligt talat).

Visst hon tycker det är kul en stund men sen tycker hon bara att mamma är tråkig. Nån som har några idéer? Dottern är snart 2

l'm back

_Fisken
0

En gång satte jag dottern i badkaret med fingerfärg. Då hann jag fixa tvätten. Sen var det å tvätta henne sen. Ha ha

Intehärutandär
2

Köp egna städgrejer till henne. I den åldern älskar de flesta barn att städa (även om det inte blir rent som på vårt sätt). Ett förkläde, en liten sop med skyffel, leksaksdammsugare osv.

vendelay
0

#2 Ja! Min syster och jag var helt tokiga i sånt när vi var små. Jag älskade att diska så min mormor köpte ett förkläde och diskhandskar till mig och vips slapp hon diska själv 😂 Min syster älskade att skura golven… Ni vet sådär på knä. Det var ju mormor väldigt tacksam för, för det klarade inte hennes rygg av haha. Hon fick någon liten skrubborste eller vad det var och en egen hink som hon kunde gå omkring med. Mycket uppskattat 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

densomundrar
0

Precis, vill minnas att jag gärna ville hjälpa mamma när jag var liten men att jag sällan fick för "att det gick snabbare" om han gjorde det själv, det vart säkert bättre oxå.. När man sedan vart "städ duglig" var det ju inte intressant längre och då fick man skäll för att man inte städade och hjälpte till, haha. Nu vet jag tyvärr inte riktigt vad barn i 2 års åldern klarar av men försök involvera barnet eller alternativt försök att distrahera med något som barnet tycker är kul och kan pyssla med själv i samma rum :-)

densomundrar
0

Sen har jag hört talas om att göra städningen till en tävling ska underlätta, tex att hinner du plocka ner dom där leksakerna i den lådan innan (så anger man en rimlig tidsgräns med gott om tid så att dom klarar det och tycker att det är kul , tex innan man diskat klart, så händer det här och så gör man något som är roligt när barnet är klart.) Men detta kanske lämpar sig bättre för större barn. Om det är lätt att motivera barnet till att göra eller om det ens är något barn vill göra vet jag ej, men har läst eller hört om det och det kan ju vara värt att prova. Då har barnet städat lite och du har hunnit städa lite 😊

vendelay
2

En annan grej som mamma gjorde när vi var små var att vi fick guldstjärnor (klistermärken) om vi gjorde vissa saker. Minns inte, men t.ex. bädda sängen kanske var en halv guldstjärna, tömma diskmaskinen kanske var en hel osv. Då var vi ju såklart större och jag har för mig att belöningen var typ "om du fått x antal stjärnor under en vecka får du veckopengen", typ att vi fick jobba för pengarna.

Går kanske att göra för mindre barn? Typ en halv guldstjärna för att lägga alla leksaker i lådan, en hel guldstjärna för att trycka in kläder i tvättmaskinen? Eller vad små barn klarar av (ingen koll haha). Belöningen kan ju vara t.ex. gå till en ny lekplats eller dricka varm choklad utomhus när snön kommer eller något.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Thiah]
0

Belöningssystem brukar fungera toppen men kan vara värt att spara tills man verkligen behöver det. Joel får hjälpa till i den mån det går. Han har en egen svamp (som aldrig nuddat några medel), egen trasa osv… Han älskar att damma och gå runt med handdammsugaren. Svampen blöter han med vatten sen gnuggar han lite här och där….

Sarah
0

Hör är det samma som i #7, hon får en trasa eller en svamp of sen gör vi allt tillsammans. Vi tycker inte att det måste vara skinande rent, så hellre att vi gör det som funkar tillsammans än att det måste bli helt klart

tiger tok
0

Med små barn enligt min erfarenhet, så är tävling väldigt kul, typ om du hinner bädda din säng innan jag dammsugit hela huset så kan vi baka sen typ! Och sen gärna typ Oj vad snabb du är, sådär snabbt skulle jag aldrig hunnit göra det ;) Eller typ om du lägger undan dina leksaker så blir mamma sååååå glad, och då hinner vi läsa lite längre ikväll eller något? Och allt blir ju roligare om man har sina egna grejer!

jackiejohn
0

Min dotter får hjälpa till i den mån hon vill/kan. Tex så puttar hon runt på dammsugaren när jag dammsuger, torkar jag bort vispar hon runt med en egen trasa lite överallt o.s.v. Eller så får hon helt enkelt finna sig i att mamma är tråkig en stund om hon inte vill vara med. Hon är duktigt på att leka själv och jag tror det är viktigt att de får lära sig att allt inte kan vara lek hela tiden, vill hon inte hjälpa till så får hon sysselsätta sig på egen hand så länge. Och då kan vi lyssna på musik eller prata under tiden oavsett om hon hjälper till eller gör nåt annat. Belöningssystem till en 2 åring med guldstjärnor känns tveksamt att det skulle funka. Och det baserar jag på min dotter, tror inte hon skulle förstå innebörden eller uppskatta det och förstå att tex varmchoklad och smörgås ute i snön är belöning för att hon städat upp sina leksaker..nej belöningssystem som det lämpar sig nog för äldre barn tror jag.

Sarah
2

Apropå belöning, läste en intressant artikel för ett tag sedan, kommer såklart inte ihåg vart nu, men den handlade om hur belöningar tog bort barnets medfödda vilja att vara snäll och göra rätt. Att om barnet får ett värde på att hjälpa till, så är det sedan lätt för det att väga värdet för och emot istället för att man helt enkelt ska hjälpa till för att vara snäll och att det är rätt att göra.

Min lillebror var ett bra exempel på det. Föräldrarna satte månadspengen i relation till hushållssysslor. Hjälper du inte till får du ingen månadspeng. Han sket då i att hjälpa till för att brydde sig inte om pengar och köpte sig på så sätt fri från ansvar. 

Samma såg man då man kollade på föräldrar och när de hämtade barn. Dagis hade problem med sena föräldrar. När folk var sena var de dock ursäktande och skämdes. Sedan satte man upp en typ av böter för sena föräldrar. Då såg man att antalet förseningar ökade och föräldrarna bad inte längre om ursäkt för att de var sena. De hade ju köpt sig fria och behövde därför inte skämmas och plötsligt fanns det ett pris på försening som kan kunde ta hänsyn till och välja att betala om man kände för att bli sen. 

Intressanta tankar om belöningssystem tycker jag.

Ria74
0

Dottern får hjälpa till med det hon kan. Nu är hon lite äldre 3,5 år men hon har hjälpt till sen hon var ca 2 år.

Hon dukar t.ex bordet, plockar undan från bordet. Plockar undan sina leksaker, hjälper mig att bädda och städa. När hon vill får ju tilläggas, det är nog övervägande gånger hon går och gör något annat istället 😉

Hon leker en hel del med Leklera eller lägger pussel när jag städar t.ex.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar