Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1160 ggr
emmaaaa
1

11 månaders vill inte förflytta sig fram

Hej! Min dotter är snart 11 månader (om 2 veckor), hon har verkligen inget intresse av att vilja förflytta sig. Hon vill ( eller kan inte) inte resa sig upp från liggande position till att sätta sig på rumpan, hon vill inte krypa eller åla men man märker att hon kan tekniken :) för om man bara ger henne lite stöd bak vid fötterna så ålar hon iväg i väldens fart men släpper man stannar hon och struntar i att fortsätta. Når hon inte en leksak efter en liten kort kämpande stund så struntar hon i den och tar en annan leksak istället tex. Hon ger upp efter typ 5 sekunder haha. Hon vill inte resa sig upp från sittande till stående position heller och vi övar nu på att gå och sen två veckor tillbaka har hon nu förstått hur man böjer på benen :) innan va hon som en pinne :) Sitter hon i knät kan hon resa sig upp utan problem om hon håller i ett bord, soffa mm men inte när hon sitter själv på golvet. Känns som vi testat det mest för att hjälpa henne och fånga hennes intresse till att det faktikst kan va kul att ta sig framåt och utforska världen på det sättet :) Har ni några tips på hur man kan hjälpa henne eller att fånga upp det intresset på annat vis :) Förstår såklart att det kommer när det kommer, vi vill självklart inte stressa på henne detta och har inte känt någon stress alls innan vi va hos bvc på 10 månaders besöket. Bvc sa nämligen att hon va lite sen i utvecklingen i motoriken och att om hon inte har lärt sig att resa upp sig själv vid 1 års kontrollen så skulle hon få gå till en sjukgymnast. Vad nu det innebär.. Sorry för det långa inlägget haha.

[Thiah]
2

Sjukgymnast gjorde susen för min sons kusin. Han vägrade gå och var lat som få(bekväm) men tror han behövde 1-3besök hos ergoterapeut(heter det i Finland) sen kom allt igång. Men uppmuntra all sorts rörelse. Lek gå med henne och försök göra det till något super rolift.

emmaaaa
0

#1 åh tack snälla för ditt svar :) och va skönt att höra att det gjorde susen för din sons kusin :) Jag tror också att det är där skon klämmer för min dotter, hon är väldigt bekväm av sig och "lat". Hon vet att vi hjälper henne eller ger saker till henne så därför hon ger upp så snabbt kanske. Nu är vi inte lika snabba med att ge leksaken som är lite för långt bort tex.

Sarah
0

Om ni vet med er att ni kanske hjälper till för snabbt så är det ju enkelt att sluta med det. Dumt att curla liksom :) hon blir säkert förbannad ett tag, tills hon inser att vill man ha saker gjort är det lika bra att fixa själv :)

OlgaMaria
1

Sen kan det ju också vara så att om du inte kände någon oro innan de sa så på bvc så kanske du inte har något att oroa dig för. Oftast vet vi bäst i vår magkänsla, men är också väldigt känsliga för vad andra säger. Barn är olika och vissa är senare i motoriken utan att det är något fel på dem så att säga. Bvc har sin "mall" men det behöver ju inte betyda att något verkligen är fel ifall man hamnar utanför den mallen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
0

Åh jag har inte några direkta tips men för vår dotter så vände det sjukt snabbt, från att hon kämpat och kämpat med att få tag på fjärrkontrollen i sängen och lyckades åla sig fram och få tag på den till att hon idag (typ 2 veckor senare!) kröp efter mig och dammsugaren in i alla rum! 

Min erfarenhet säger att hon aldrig är så snabb som när hon sett något hon inte får (typ fjärrkontroll/mobil/dator/eluttag/katten), haha. Men som de ovan nämnt så testa att leka och locka henne att ta sig framåt. Hon kanske inte knäckt koden riktigt ännu?