Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 1172 ggr
densomundrar
2016-11-17 14:17
0

Napp eller ej

Har nu haft hembesök, gick jättebra trotts min rädsla för det :-) Tog upp med bm att han är väldigt tuttig, vill amma så gott som varje vaken sekund och jag kan inte göra så mycket annat än att just amma, om inte gubben är hemma och tar honom en stund för då kan det vara lättare att trösta honom utan bröstet Hon tyckte att hans amningsteknik är så pass bra och han har gått upp jättefint i vikt så vi kunde börja med napp om vi ville, men nu funderar jag mest på om det finns något dåligt med det som gör att jag bör undvika napp? Är så rädd att ställa till framtida problem för mig och honom, mer än att vi någon gång i framtiden måste ta kampen om att nappen ska sluta användas. Alla tips, råd och tankar kring användning av napp är välkomna.

jackiejohn
2016-11-17 14:46
0

Ser inget som helst fel i att börja med napp om nu bebis vill ta den. Dottern fick napp direkt på neo hon lärde sig amma fin fint ändå, blev aldrig förvirrad av nappen. Så testa om han tar napp och gör han det så kör på!

[Thiah]
2016-11-17 15:27
0

Joel blev aldrig ammad så där har jag inget att säga. Men han fick napp direkt på bb av personalen (han var iväg och gjorde olika tester när de gav den). Han slutade utan större problem när han var lite över 18månader .

Sindri
2016-11-17 15:27
1

Fyra barn;
Nr 1 napp till att somna, tappade intresset vid knappa året. Diade till 11 mån.
Nr 2, samma sak, men tappade intresset mycket tidigare. Diade till 1 år. Nr 3, sporadisk nappanvändare första 2 mån. Enormt sugbehov, men accepterade bara "äkta vara". Diade till 13 mån. Tufft första sex månaderna, men det gick, det med.
Nr 4 vägrade napp helt, diade till 1 år.

Det jag tycker är väldigt tråkigt med napp är att föräldrar trycker in dem i munnen så fort barnet knystar. Det blir tröst istället för att stilla ett sugbehov. Är barnet missnöjt eller ledset försöker man ta reda på varför.

Om ditt barn har bra sugteknik tror jag inte en napp kan sabba. Om han nu accepterar den. Däremot säger många att när man börjar ge flaska kan barnet tappa intresset, eftersom de får i sig maten fortare och enklare med flaska.

Att träna nappa kan vara positivt om du nångång tänker pumpa ur och låta någon annan ge bröstmjölk ur flaska.

tlover
2016-11-17 15:39
0

Som jag förstått är det viktiga att barnet lär sig att suga på bröstet först, eftersom sugtekniken är så annorlunda. Men när dom väl lärt sig rätt sugteknik så ska det inte vara fel att ge napp om barnet vill ha det.

Vi började med napp vid ungefär en vecka men då lärde sig dottern rätt sugteknik direkt så därför kände vi att det gick (hon skulle amma var 10:e minut så det blev lite jobbigt innan napp)

l'm back

PerhapsimAnna
2016-11-17 16:11
0

Våran dotter totalvägrade napp ända från början och är i nuläget 10½ månad. Jag måste erkänna att jag var hennes napp dom första 3 månaderna och det var väldigt intensivt men det har blivit mindre o mindre och nu är det mest som tröst 2 gånger på natten vilket jag tycker är både skönt o mysigt.

Så om du känner för det så kör utan men var beredd på att du kan bli nappen (man kommer oftast på andra sätt att trösta också) och om du vill köra med napp så kör på men då är det ju lätt som någon här ovan nämnde att man så fort ungen gnäller, stoppar in nappen som tröst. Min systerdotter är snart 2år och går runt med sin napp konstant och så fort hon piper så åker den in, absolut inget fel med det men kan vara skönt att kunna tröst utan för vad händer om den är borttappad och man inte har någon extra eller om man helt enkelt har glömt den, kanske blir det jobbigt, kanske inte. :)

fluffis
2016-11-17 16:15
0

Vad skönt att hembesöket gick bra! Om det var BVC som var och hälsade på så var det förmodligen en barnsjuksköterska du träffade misstänker jag, inte en barnmorska :)

Den här sidan tycker jag har kort och informativ information om fördelar och nackdelar med att använda napp.
http://www.babyvarlden.se/Nyhetsartiklar/Ska-bebisen-ha-napp/

densomundrar
2016-11-17 16:31
0

Jag brukar prova det mesta som tröst innan jag tar fram bröstet, iallafall om jag inte ser att han smackar eller "hackar" med huvudet men ibland vill han bara tutta ändå. Är jag hemma så gör det mig inte så mycket att jag är en napp, men är man ute vill jag inte gärna ta fram bröstet i tid och otid. Det var bm som var på besök, samma som jag hade när jag var gravid, hon jag ska ha på BVC hade inte tid just nu, men det gick ju bra ändå :-)

densomundrar
2016-11-17 16:32
0

För om jag börjar med napp kan jag väl fortfarande trösta med bröstet i värsta fall om ingen napp finns tillhands?

fluffis
2016-11-17 17:26
0

#7 Aha, låter trevligt att få hembesök av någon man redan känner. Eller åtminstone har träffat :)

jackiejohn
2016-11-17 19:08
2

Om de var tvungna att lära sig amma ordentligt innan de fick ha napp skulle inget prematurbarn kunna amma. De får prematurnapp direkt på neo för att stimulera sugtekniken/behovet. Som sagt min dotter hade använt napp i 1,5månad innan hon var stor nog att kunna/orka amma i sig en hel måltid, var aldrig problem med amningen.

OlgaMaria
2016-11-17 19:37
0

En napp kan underlätta väldigt mycket så kör på det tycker jag. Vi har erbjudit båda våra barn napp och storasyster älskade sin napp men lillebror fastnade aldrig för den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

oh-la
2016-11-17 20:08
2

Det finns fördelar med napp! Minskar risken för plötslig spädbarnsdöd bland annat. Sedan har de små ofta en period när de är någon vecka gammal där det snuttas hysteriskt! Jättejobbigt att typ sitta fast i varandra, men det är snuttandet i början som stimulerar mjölkproduktionen och ställer in brösten på en mängd. Det lugnar ner sig och kommer inte vara så för alltid. Min lilla tjej har varit snuttigt i perioder. Ett tag satt vi i princip ihop, runt 1,5-3 veckor, sedan lugnade det ner sig :) nu vägrar min napp helt och hållet, så jag har fått stå ut. Men som sagt. Det lugnar ner sig :)

teezan
2016-11-17 20:31
1

Värt att tilläggas är att även Amning minskar risken för plötslig spädbarnsdöd, så för just den sakens skull funkar både och :) har förövrigt också en riktig snuttis, 14 månader nu och tuttar fortfarande hela nätterna. Hon tog aldrig napp, försökte lite i början men hon klöktes bara så jag gav upp det. Måste säga att det känns faktiskt skönt nu att hon inte tog den. Jag har inga problem att trösta med bröstet eller ge det som mellanmål/törstsläckare eller allmänt gos. Amning är så mycket mer än bara mat för de små :) Sen angående att amma offentligt så förstår jag precis dina tankar, jag kände mig väldigt obekväm i början, men det går att amma diskret. För mig släppte det efter att ha övat en del, sedan vande jag mig och tänkte att det är det mest naturliga som finns, att mata sitt barn. Du gör självklart som du vill men tänkte bara skriva det lite som en pepp :)

densomundrar
2016-11-18 08:15
0

Blir nog napp för att ibland kunna avlasta lite, speciellt när jag är själv med honom för jag kan knappt ta i honom utan att han vill tutta och det är lite jobbigt ibland, speciellt när jag vet att han redan är mätt iom att mjölken kommer upp igen. Det som gör mig orolig är dock ; kommer jag kunna trösta honom med bröstet om napp inte finns tillgängligt? Är livrädd för att få en otröstlig bebis om napp inte finns.

Sindri
2016-11-18 10:33
0

Om han bara vill snutta och är mätt är det inte säkert han vill ha bröstet då. Om han gillar napp är det bäst att ladda upp med ett gäng.

Rengör inte nappen genom att stoppa den i din mun, har du  någon gång haft hål i tänderna ger du ditt barn kariesbakterier. Därför har man flera reserver med sig.

densomundrar
2016-11-18 11:44
0

#15 aha, det kan ju vara bra att tänka på. Tack för informationen :-) Att det skulle vara så jobbigt och svårt att ta ett sådant litet beslut som användning av napp, det trodde jag aldrig :-/

tlover
2016-11-18 12:29
2

#15 däremot så får barn mindre allergier om föräldrarna gör så (statistiskt sett)

l'm back

Sarah
2016-11-18 22:06
4

Nej, det är inte sant med hål i tänderna. Det man sett i forskningen är att de barn som har föräldrar som gör rent nappen med egen mun, har bättre tandhälsa. Det är en myt som verkar vara svår att bli av med.

Sindri
2016-11-18 22:29
0

Jag har läst om flera olika undersökningar. En del visar si en del visar så, märkligt nog. Jag litar dock på min tandläkare. Karies får man inte bara av dåliga matvanor, kariesbakterien måste också ha kommit in i munnen.
Jag kan köpa att det kan ha andra positiva effekter att blanda saliv om föräldern är helt frisk och har en sund bakterieflora, men jag skulle aldrig kunnat tänka mig att göra så själv.

Sarah
2016-11-18 23:27
3

Finns fortfarande inga belägg för det, däremot verkar nappsugande föräldrar vara bra för att förhindra allergier.

tlover
2016-11-19 01:18
1

#19 själv tycker jag att allergi är värre än hål i tänderna. Men du vet väl att det finns massor av bra bakterier i din mun som tex skyddar mot hål som barnet dessutom behöver. Dessutom så kommer barnet själv tex byta napp med andra barn på tex dagis

l'm back

Sindri
2016-11-19 09:06
0

Ja, nu har ju mina barn väx ifrån nappandet för ganska många år sedan.  🙂 De hade aldrig napp med sig till dagis eftersom de slutade tidigt och den bara var till att sova.

tlover
2016-11-19 09:17
0

#22 Det betyder inte att dom inte får låna andras (för dom andra barnen) eller tex "äter" någon låtsasmat som dom andra barnen just ätit på osv.

Att munbakterier sprids bland små barn är oundvikligt

l'm back

Sindri
2016-11-19 11:25
0

😃Men de slutade även på dagis för några decennier sedan 😃

densomundrar
2016-11-19 12:11
0

Intressant ämne, verkligen :-) Introducerade napp igår och fattar inte varför jag inte gjort det tidigare, jag får äntligen lite andrum. Jag behöver fortfarande bära runt på honom nästan lika mycket men det gör ingen för jag blir inte lika låst som när jag "måste" amma hel tiden och min mjölkproduktion är sinnessjuk just nu, det i princip sprutar ur brösten på mig och när jag liggammar på nätterna blir det alldeles blött i sängen. :-o

Sarah
2016-11-19 12:49
0

Sov i amningsbh och ha inlägg :)

tlover
2016-11-19 13:18
1

#24 Fast det är snart aktuellt för TS

#25 Bärsjal är jättebra när man är i "måste bära hela tiden" perioden

l'm back

[Thiah]
2016-11-19 13:55
0

#18 här säger tandläkarna ännu så. Och jag har så sjukt dåliga tänder att jag knte vågade chansa.

densomundrar
2016-11-20 17:58
0

#26 hade fått för mig att man skulle sova bar om brösten så att bebis kunde tutta när den ville, men provade inatt att sova i typ sport bh och tog fram tutten när han gnydde, vilket var 1 gång, så det fungerade bättre och var mindre kladdigt, haha. Tack :-) #27 har fått en bärsele men den är från 56 cm tror jag, står något om det på den. Hade tänkt prova hur det funkar med min rygg och fungerar det bra ska jag nog investera i en bärsjal :-)

densomundrar
2016-11-20 17:59
0

Med andra ord, han är för kort än tror jag och törs därför inte använda bärselet, han borde vara strax över 50 cm just nu.

Sarah
2016-11-20 18:16
0

Det går ju inte att sova bar när det sprutar mjölk så fort man hör bebis pipa :p Du vaknar ju ändå så fort det behövs. Att ha bh konstant i flera månader var ngt av det jag tyckte var jobbigt med amningen :)

densomundrar
2016-11-20 18:22
0

#31 precis, kände att situationen var smått ohållbar på det sättet, haha. Att kunna gå utan bh är något jag saknar, men det är bara att härda ut :-) Just ja, skötsel av nappar, hittar inget om det när jag googlar! Ska man koka som varje dag? Just nu har jag kokar napparna (2 st) tillsammans med amningsnapparna men funderar på om man verkligen behöver/ska/brukar göra det? Det blir ju inget extra jobb egentligen då jag ändå kokar, men ändå.

tlover
2016-11-20 18:39
1

#29 Bärsjal är så mycket bättre för ryggen än en bärsele så ge inte upp på bärsjal bara för att bärsele inte funkar. Fungerar dessutom från mindre bebisar än 56 cm

l'm back

Sindri
2016-11-20 21:40
0

Skulle det kunna funka att sova med t ex H&Ms amningslinnen? Mycket skönare än bh tycker jag.

OlgaMaria
2016-11-21 07:00
0

Tips: Lactobacillus reuteri som finns i Sempers magdroppar och biogaias probiotika är bra mot karies.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

densomundrar
2016-11-21 08:00
0

#33 ok, får kika lite på det :-) #34 ja, ska kolla på något sånt till löning. Har som sagt typ en sport bh från Ica som fungerar bra men banden är så elaka så vill gärna ha något annat att komplettera med. Har en amningsbh men tycker att det blir så kladdigt när den används.

densomundrar
2016-11-21 08:00
0

Någon som visste huruvida man skulle koka nappar varje dag eller ej? :-)

Sarah
2016-11-21 08:56
0

Behövs inte göras varje dag. Om han däremot får torsk är det viktigt för att bli av med det.

densomundrar
2016-11-21 11:50
0

#38 tack, då vet jag att det kan vara bra att göra men inte nödvändigtvis. Slipper jag leta mig tokig efter den sista "gömda" nappen som imorse, haha!

fackdack
2016-11-21 23:39
0

Min dotter som e 2 år och 8 månader ville verkligen inte ha napp även om jag försökte så ville hon absolut inte fick kväljningar hela tiden min andra flicka börja använda napp då hon var 3 dagar gammal då jag kom hem från sjukan hon var mera tutting då med och då jag hade knappt någon bröstmjölk så fick jag ju isf stora problem hur jag en gjorde med iaf hon använder napp mitt 2 barn här hemma ! Jag rekommenderar napp stenhårt då det minskar plötsligt spädbarnsdöd. Jag ska föröka av vänja henne så snart som möjligt hon är nu 3 månader och få vi går ut med vagn eller då jag har kontroll överv henne använder hon inte napp bara på (natten ) men tror jag har ganska snälla barn när det gäller det ;)