Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1176 ggr
[postmortum91]
2016-11-09 19:38
1

Barnvakt?

Jag och sambon skulle behöva få komma iväg en stund själva. Vi har inte gjort det än och dottern är nu 8,5 månader. Kanske är vanligt? Vet ej Hur som helst, hur har ni andra gjort med barnvakt? Den hon träffat mest är min bästa vän, men han kan typ inget om barn och varken jag eller han skulle våga låta honom vara barnvakt. Sedan har vi min pappa som hon träffat näst mest men honom vågar jag inte heller ha som barnvakt då han aldrig haft hand om en bebis på vettigt sett. Mina två äldre syskon hade han i några månader man drack och knarkade samtidigt. Mig hade han inte förrän jag var 1,5 år och då var ju mamma huvudansvarig. Sedan finns det ingen dottern träffat tillräckligt många ggr för att känna sig något så när trygg med. Sambons familj bor 10 mil bort så dem kan vi inte fråga. De enda kvar är de jag bodde hos (familjehem), har bra relation och kontakt med dem men de har bara träffat dottern ett fåtal ggr. Dessutom är hon påväg in i 9-månaderstrotsen och är väldigt mammig. Kommer vi aldrig kunna komma iväg och typ gå på bio tsm? Hur ska vi göra? Vi har lite kris nu och skulle behövas en aktivitet bara vi 2 men vågar ju inte låta någon annan passa henne, tänk om hon blir helt hysteriskt ledsen?

Sarah
2016-11-09 23:04
3

Se till att hon får träffa någon ni litar på regelbundet några gånger innan, så att hon känner igen personen den dag hon ska vara ensam med den. Om man kan ngt om barn tycker jag inte är viktigast. Nya föräldrar kan inte alltid ngt om barn, vi kunde inget, men det löser sig ändå. Om hon gillar din vän och han tycker att det är ok att byta en blöja, ge lite mat och leka med henne, så kan jag inte se varför det skulle vara ett problem. Om hon gråter lite när ni går, så går det över och ingen dör. Vi hade våra föräldrar här, först var de själva med henne när vi var hemma, började gå på promenader vilket funkade bäst, sen blev det längre och längre stunder. Vi har lämnat henne några timmar sen hon var 4 månader och nu har hon även sovit borta några gånger. Den är ju 10 mil inte jättelångt. Min mamma bor 7-8 mil bort men hon och hennes man kommer hit en dag varannan vecka för att vara barnvakter.

mollyt
2016-11-10 20:20
0

Jag följer och tar del av era tips. Vi har haft "barnvakt" av svärmor i 30min när min man och jag var på möte med banken, då gick de promenad utanför. Allt gick jättebra. För min del är det mina föräldrar och min brors fru (sjukskriven) som dottern träffar mest. Jag tänker som #1 att det inte är viktigt med stor barnerfarenhet utan snarare intresse och engagemang. 

Vi kommer nog göra så att vi börjar med att ha barnvakt här hemma, och korta stunder i början. Sedan när vi väl går på bio för första gången så kommer vi ha vibrator på mobilen och se till att vi kan gå hem om det behövs (vi har 10min promenad hem från bion). 

Jag tänker att ni kan börja öva med barnvakt tider på dygnet som passar er dotter bäst. Vår dotter till exempel är ofta ganska trött och mammig på eftermiddagen, så jag tänker att vi kommer börja med att lämna henne med barnvakt på dagtid när hon ofta är mycket piggare.

Minnix
2016-11-10 20:41
1

Jag undrar också lite över detta. Jag och sambon har haft barnvakt 2 gånger sedan vi fick barn och sonen är 18 månader nu. Det verkar väldigt olika hur man gör verkar det som. Min syster fick barn 5 månader efter mig och hon har lämnat bort sin son varannan helg sedan han föddes typ. Till barnets farmor eller till vår mor. När jag har tänkt fråga mamma om barnvakt så har hon antingen min systerson eller jobbar så jag å sambon har fastnat lite. En av de gånger vi lämnade vår son till mamma så hade hon båda pojkarna men det blev nog lite för mycket… vi har också lite dåligt med barnvakter i närheten så det är en svår situation tycker jag. Om det bara handlar om några timmar för er så skulle jag nog fråga eran vän :) ni kan ju testa att bara gå ut och äta och se hur det går. Om barnet precis har ätit när ni går så behöver ju vännen bara vakta blöjan och leka/hålla koll.

Anonym
Anonym
2016-11-12 20:06
2

Vi hade ingen barnvakt förrän sonen var ca 14 månader och då började vi med bara korta stunder. Dock var det med mormor och morfar som han träffat mycket. Vi kände inget behov av barnvakt innan  och ärligt så ville jag nog inte lämna bort honom, vill ogärna det fortfarande. Vi gör saker var för sig ibland (ex pappan ville se någon bio) men vi har aldrig varit så mycket för restaurangbesök, bio etc även innan vi fick barn så det är inget vi saknar. Nu har vi barnvakt kanske 1 gång per månad när vi båda jobbar och han slipper då dagis den dagen (det skulle bara vara dagis någon timme  de dagarna då jag jobbar skift). Då kan det handla om 4-5 timmar med mormor och morfar och det har fungerat bra. Att lämna bort över natten tycker jag fortfarande känns långt borta (bara min egen noja, sonen skulle nog inte bry sig)

Jag håller med ovanstående, låt barnet träffa den som ska vara barnvakt så de vänjer sig vid varandra och börja med kortare stunder och utöka om det fungerar bra.

JossanH
2016-11-13 14:15
2

Min regel har varit att aldrig lämna ett barn som gråter efter mig. Jag var tvungen att göra det en gång med min yngsta dotter när hon var drygt 1,5 år och jag mådde så dåligt över det och skulle aldrig vilja göra det igen. Därför förbereder vi och lämnar endast hos folk som barnen är väl bekanta med och tycker att det är kul att vara med. Första lämnade vi korta stunder med mormor och farmor och när hon var 10 mån sov hon över 2 nätter hos mormor och morfar. Inga problem alls. Andra tog det längre tid att lämna då hon var mycket mer mammig och ammades länge. Hon var över 1,5 år första gången hon sov över hos mormor och morfar utan att vi kom dit strax efter läggning så hon kunde ammas på natten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2016-11-13 14:17
1

Och en 9månaders kan omöjligt trotsa ;) troe du menar en utvecklingsfas :)

Sajtvärd på Iller.ifokus