Misshandel på dagis?
Jag skrev just ett blogginlägg inspirerad av en händelse på förskolan där jag jobbar. Den mestadels fiktiva situation jag beskriver i inlägget handlar om något som jag helt klart skulle kalla psykisk misshandel (åtminstone i relationer mellan vuxna kallas det så). En lite mildare grad av denna typ av misshandel är enligt min erfarenhet satt i system inom dagvårdskulturen.
Jag jobbar i Finland och har bara erfarenhet av kulturen här. Så min fråga lyder: är kulturen den samma i Sverige? Och vad anser ni, är det misshandel?
Inlägget finns här: https://tobalekhi.wordpress.com/2016/10/31/ingen-radder-for-dagistanten-har/
Ja, det är misshandel och maktutövning. Du får gärna skriva samma inlägg på Förskolan.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag tror inte att sådant förekommer öht på vår förskola som vi har nu. Däremot körde de med "time out" ibland på en förskola vi hade tidigare. Tror inte det är särskilt vanligt faktiskt. I Sverige är ju förväntningarna, på nolltolerans mot all form av våld på förskolan, väldigt höga.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Det låter ju skönt. Har nog kännt på mig att Sverige är lite före Finland vad gäller bemötandet av barn. Det är ju inte så att det i Finland är en mardröm för alla barn, det finns givetvis underbara förskolor. Jag tror problemen är störst på stora, kommunala förskolor.
Bor också i Finland och det där är totalt oacceptabelt! Fy vilket dagis, hade bytt fort som attan!
Sånt pågår verkligen inte på sonens dagis, det kan jag så gott som garantera (annars hade han upplyst mig om det..).
Jag var kanske lite otydlig. Den beskrivna händelsen är alltså inte en återgivning av något som hänt där jag jobbar, det var en helt annan situation som inspirerade mig att skriva. Inlägget baserar sig på sånt jag sett på större daghem och också bland föräldrar.
Det där har jag sett här på två förskolor! Förekommer nog mer än man tror
Medarbetare på djurskydd.ifokus