Bleka bebiskläder med fläckar.
Lilltjejen lyckades bajsa ner ett par tights här igår, och fläcken går självklart inte bort i tvätten! Nu är fläcken tvättad och torr så lösningar för blöt fläck är ju passerad, om man säger så. Kan jag bleka en liten bebis kläder i klorin eller hur gör ni med vita kläder med fläckar som inte går bort. Skruttan är 5v så vill inte använda medel som är stygga mot huden. Vet inte hur klorin är?
Om man har tvättat i 40 grader och inte varmare kan man ibland lyckas få bort fläckar i efterhand faktiskt. Jag brukar testa att pudra över vanish-pulver och hälla på hett vatten och låta det stå en stund.
Om det inte funkar tycker jag man kan använda klorin (om det är ljusa plagg). Bättre det än att slänga tänker jag. Och man kan ju tvätta plagget ett par gånger sen så man får bort klorinet ordentligt. Jag brukar lägga plagget i vatten med lite klorin och låta det stå tills fläcken är borta. Om det är ett vitt plagg kan man ju ha klorin direkt på fläcken.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

#1, jag brukar ha vanish på våra vita kläder och det funkar alltid hur bra som helst, men är så osäker på babykläder. Har för mig att jag läst att det innehåller en del som kan ge känsliga barn utslag. Tack och lov är plagget helvitt, så funkar klorin utan att vara styggt mot bebishud är ju det enklast. Kan ju till och med ta det på en bomullstuss bara på fläcken så behöver inte hela plagget ligga i klorin. Annars kan jag ju testa att tvätta om. Det är 40-tvätt. Använder dock inget tvättmedel med blekmedel till bebisens kläder, så vet inte om det hjälper? Tack snälla för svar :)
Du kan alltid testa det tvättmedel du använder på fläcken och hälla på kokhett vatten och se om det händer något (på en stund).
Om du skulle använda något du tycker är tveksamt på bebisens kläder kan du ju bara tvätta plagget en extra gång sen. De viktigaste är ju att inte använda dåliga sköljmedel för det sitter ju verkligen kvar i plagget efter tvätt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

#3, ne, sköljmedel undviker jag helt och torktumlare istället. Jo, så kan jag ju göra! Testar nog med klorin på fläcken i så fall och tvättar en extra gång i maskinen. Puh vad tvättmaskin går… Hur hade man klarat sig utan tvättmaskin och torktumlare i lägenheten?? Tycket den går dygnet runt…
Du kan prova att blöta fläcken, strö på lite bikarbonat, spraya vatten och låta stå en stund.
Galltvål!! Pröva det först
Jag använder klorin till våra tvättlappar som är vita. De blir fula med tiden. Använder även klorin att sterilisera med, bara att späda enligt flaskan och skölja supernoga efteråt. (brukar även köra en vända i diskmaskinen efteråt om jag steriliserat flaskor).
Galltvål är miljövänligt och barnvänligt. Går att använda på nya och gamla fläckar . Går att ha mot bebis hud om så… Så pröva St innan klorin(som jag använder flitigt till alla sorters saker men tvättar sen i 60-90gradr)

Åh, galltvål har jag ju till och med hemma! Att jag inte tänkte på det! Ett nytt vitt plagg åkte på samma bajsläckage idag… Tror bebis är lite lös i magen… Vi testar galltvål och hoppas det funkar, annars blir set klorin, noggrann genomsköljning och en tvätt i maskin.
Läste en lista på saker man kan göra med ättika i veckan när jag behövde tips på att få bort fläckar på spisen. På den listan fanns även fläckar på kläder. Man ska blötlägg i ättika o sedan tvätta. Googla och kolla ;)
Galltvål är verkligen det bästa som finns för smutsiga bebiskläder! Inte ett ända plagg som inte gått att få rent med den. Hoppas det fungerade för dig med.