Tipstråd utklädningskläder
Jag tänkte att vi kunde göra en tipstråd för hur man gör egna utklädningskläder. När jag var liten hade vi en hel tvättkorg full med utklädningskläder som vi använde hela tiden.
Jag tänkte inte att vi behöver tipsa om hela utstyrslar utan det kan bara vara en del. Barns fantasi är ju så att man behöver ju sällan hela utstyrseln för att förvandlas. Tex när jag var liten så behövde man bara ta på sig en trollsvans (beskrivning kommer) så vips var man ett troll, inget mer behövdes.
Tyvärr är min dotter lite för liten än men jag kommer att bidra med några tips från när jag var liten.
Trollsvans
ta ett gäng gamla nylonstrumpor, klipp bort "trosdelen" om det är sådana strumpor eller strumpbandet om det är stayups. Välj hur tjock svans du vill ha (våra var nog ca 3 cm bred), dela upp det i tre, sy/bind ihop toppen och börja fläta.
När du flätat färdig syr eller binder du ihop botten med ca 10 cm kvar. Klipp "fransar" av det som är kvar.
Klipp ut en liten bit nylonstrumpa (tex ur "trosdelen") och sy det över ändan du började med så att det blir snyggare med en säkerhetsnål i som du kan fästa fast svansen med sen (kan uteslutas men det blir snyggare och mindre risk att du tappar bort säkerhetsnålen).
Tyvärr har jag inga beskrivande bilder då jag inte har några nylonstrumpor själv. Liknande bör kunna göras med garn.
Häx/trollkarlskappa
Sy en enkel mantel i något mörkt tyg, tex svart eller marinblått. Eller köp om du inte är så händig. (fyrkant med dragsko längst upp är det jag gjorde som barn)
Fäst hårda självlysande stjärnor och planeter (eller liknande) med nål och tråd på insidan av mantel. Färdig, kappan blir jätterolig då stjärnorna alltid lyser lite eftersom insidan av kappan är mörkare än utsidan.
l'm back

Katt/hund/valfritt djursvans Klipp av svansen på ett valfritt gosedjur och sy fast på ett par tights i passande färg och mönster. Enkelt och snabbt fixat till halloweenfesten. Djuröron Klipp öronen av ett valfritt gosedjur. Trä eventuellt in piprensare i öronen för att få bättre stadga. Sy ihop dom i nederkant och limma fast på ett diadem.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar