Barn iFokus

Barn

Etikett: 20-tips-råd
Läst 2147 ggr
tlover
0

Utklädningskläder av det man har hemma

På dotterns förskola ska dom klä ut sig den 31:a. Dottern är bara 21 mån och kan inte prata så v kan inte fråga vad hon vill vara utklädd till. 

Vi har inte råd att köpa något heller, nån som har nån idé vad man kan göra av sånt som dom flesta har hemma och som en 21 månaders kan gilla?

l'm back

vendelay
3

En nyckelpiga - rödprickig tröja och svart underdel.

Insekt - gröna kläder och ett diadem med antenner.

Ananas - gula kläder och något högt och grönt på huvudet.

Boo från Monsters Inc. - rosa tröja, lila byxor, två små toffsar (jag har ingen aning hur mycket hår en 21 månaders bebis har)

Hund - brun/vita kläder och diadem eller mössa med öron.

Funkar något av det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
0

Vi har så vi kan göra Boo, eller iallafall försöka (hon har inte jättemycket hår) men jag undrar om något annat barn kommer att förstå det och jag vill inte att de andra ungarna ska klaga på henne

Jag funderade på en rosa/lila Indian då hon har en tröja som är lite trasig som jag kan göra remsor av och hin älskar rosa men vi har inga fjädrar

Går det att göra diadem av saker man har hemma?

l'm back

tlover
1

Jag har också funderat på spöke då vi har et gammalt trasigt lakan men det känns lite fantasilöst 😃

och hon skulle dra av den direkt, en poncho aktig variant kanske?

edit: jag har symaskin men inte jättemycket ork då jag är sjuk och vet inte om jag hinner bli frisk så bara enkla grejer

l'm back

vendelay
3

"Indian" är ganska rasistiskt och ingenting jag skulle rekommendera. 

Kanske är lättare att fästa någonting på en mössa om ni har en hemma. Vet inte riktigt hur en gör diadem.

vendelay
0

Poncho-spöke låter mycket roligare :)

tlover
0

#4 Okej jag älskade att vara indian då jag var liten (det alla gånger före cowboy) ser inte riktigt heller det rasistiska, visst namnet är väl det men ska ingen få klä ut sig till något utanför sin kultur?

l'm back

vendelay
0

Fast det handlar inte om att det är utanför din kultur, det handlar snarare om att native americans (vet inte vad det heter på svenska) inte ser ut som de stereotyper vi gör dem till.

Här:

https://www.youtube.com/watch?v=p6i4xaA6k10

Är ett tips på hur en riktig native american-look kan se ut 🙂

Torparmor
1

#7   Skjuter du inte lite över målet nu?  Din länk handlade om vuxnas makeup.

tlover  måste hon föreställa något speciellt?  Piprensare kan man göra diadem av. Har du glitter hemma kan det också bli ett diadem.  Om det inte är alldeles fel kan du kanske få ihop ett enkelt nattlinne eller använda vit jumper + sy en kjol med resår i midjan av ditt lakan. Att vara lucia eller tärna med glitter i håret.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Thiah]
0

Joel har aldrig riktigt klätt ut sig. Och vi har många barn som inte klär ut sig, speciellt de små så känn ingen press där.

vendelay
0

#8 Fast det är samma tanke bakom det, oavsett om det handlar om krigssminkningar eller kläder med fjädrar. Menade inte att bli OT, men TS undrde varför det var rasistiskt så jag bara svarade 🙂

tlover
0

#9 Grejen är den att hon går i en liten grupp med bara äldre barn så jag tror att alla andra kommer att klä ut sig och barn kan vara snabba på att peka ut olikheter

l'm back

tlover
0

#10 Fast fransar och ansiksmakup har kamuflageegenskaper bakom sig (och även vissa andra som tex skydd mot att bländas av solen) . Det är därför exempelvis kindbenen ofta målas för kamuflage ( för att bryta upp ansiksformen)

l'm back

vendelay
1

#12 Då kan hon vara jägare eller grottmänniska, inga problem. Problemet är bara när folk gör native americans till dessa stereotypiska vildar. Dessutom ser alla stammar olika ut. Lättast är att du googlar, jag ville bara göra dig uppmärksam på att det är väldigt rasistiskt och därför, enligt mig, fel. Kan länka till fler videos och sidor om du är intresserad men som sagt, ville bara uppmärksamma dig om det.

[Thiah]
0

#11 tänker du så kan det vara värre att ha något konstigt, hemmagjort än inget alls. Har alla vackra klänningar så kanske de tycker hennes är trist…. Men, jag skulle inte bry mig alls. Joel brukar ha på sig nån fotbollströja. Han ska vara bekväm på dagis så han kan leka bra. Du kan ju klä henne helt i nån färg och sen måla en nog + morrhår så blir hon en katt/mus/råtta/hund…. Har du en strumpa som du fyller med t.ex. papper så får du en svans också :)

tlover
1

#14 Det behöver inte vara dåligt gjort bara för att det är hemmagjort bara man väljer rätt sak

l'm back

[postmortum91]
0

En hund. Använd strumpor och mössa så det blir hundöron. Rita dit en nos och hundmun och klä på jordnära färger på kläderna. Ta ett snöre eller nått liknande som svans

tlover
4

Vi har kommit på att hon kan vara Hippie, vi har jeans som är utsvängda och har hjärtan på, ett färgglatt band runt huvudet och ett fredstecken på kinden gör det hela speciellt för henne och det känns som hon får klä ut sig

l'm back

Torparmor
0

Åh vilken bra idé.  ✨     Lite annorlunda mot vanligt men enkelt att fixa med "sånt som finns hemma"

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

jackiejohn
0

Utklädnad som är så roligt! Hade tänkt föreslå Pocahontas elller Same/renskötare med tanke på hur ni lever i ett med naturen där uppe i norr, men eftersom Pocahontas är indian så är det väl rasistiskt…finns många fina Disney karaktärer man kan klä ut sig efter. Men det kan ju bli svårt om allt ska blåsas upp som rasistiskt tex är det väl lika rasistiskt att klä ut sig till Aladin eller Jasmin för de är ju indier… Nej men seriöst nu, hippie känns ju som en rolig idé och tämeligen enkelt med tanke på hennes ålder :) Hoppas hon får roligt!

Surpan
0

#19 Aladdin och Jasmine är araber. :) TS jag tror hippie blir jättebra! Andra tips om ni ändrar er eller någon annan gräver upp tråden senare: Robot - folie och kartong Telletubbie - enfärgade kläder och diadem Prinsessa - rosa klänning och tiara Blomma - gröna kläder med blommor av färgat papper fastsydda Bi/geting - gula och svarta kläder. Använd svart eltejp för ränder på kläderna Rådjur - piprensare och diadem blir horn

/Surpan

vendelay
0

#19 Jag tror inte att det är rasistiskt att klä ut sig till Pocahontas - förutsatt att en inte gör "black face" och faktiskt lär sig om stammen hon kommer ifrån. Att bara måla streck på kinderna och kalla sig indian är lika rasistiskt som att ha en typ symbal på huvudet och en stor skål ris i händerna och kalla sig asiat.

TS - jätterolig idé med hippie!! 😃

fackdack
0

Tycker hippie låter som en jätte bra idé:D Tycker inte att man klär ut sitt barn till indian och målar sträck på kinden är rasistiskt det är ju en då en betydelse för att man gillar det att man gillar pocahontas. Tycker det har blivit för mycket nu alla är rasister mm… om mitt barn gillar pocahontas klart får hon klä ut sig till en liten indian ! Ufff blir synd att alla ska kalla en rasist så fort man gör något litet fel ! Jag är ingen rasist men tycker det går för långt ! Jag är svensk/check (mamma kommer från checkien) och min sambo är en tysk segoinare! Man får höra föräldrar viska om sitt barn att dem andra barnen inte ska leka med henne bara för att hon är segoinare bara för hon ser ut som att komma från ett annat land ! Det tycker jag e rasistiskt ! Inte att klä ut sig till indian! Eller vad tycker ni när dem som "här stammar " från en indian eller vad som kultur klär ut sig till pippi? Är det då rasistiskt mot oss ? Ska vi skälla och peka ut barnen då med eller dem vuxna som gillar pippi ? Det är min mening om rasismus!

vendelay
1

#22 Fast Pippi är inte en stereotypisk svensk, hon representerar sig själv - inte en hel kultur. Ja, de är rasistiskt att inte låta sina barn leka med barn bara för att de är från ett annat land men det gör ju inte att andra saker inte är rasistiska. Detta är ingenting jag själv har hittat på, det är vad riktiga  native americans tycker. Du kan ju inte bestämma vad de ska tycka 🙂

fackdack
0

Ne men jag sa vad min mening var :) Och pippi var ett ex finns ju Ida osv Men som sagt, Det var min mening så om min dotter vill vara pocahontas låter jag henne vara det :) Alla har olika meningar :) PS: Tlover hon kommer säker ha det jätte kul vad hon än blir utklädd till hade min dotter fast hon var någon månader äldre stora ögon på allt och alla jätte kul att se :) själv klädde jag ut min dotter till en prinsessa (vanlig) men var det lättaste och det jag hade hemma för :)