Byta förskola eller inte?
Jag behöver bolla lite tankar. Vår dotter på drygt 20 mån går just nu hos en dagmamma, problemet är att vår dotter är översocial och de få barn som går där är lite för lite för henne, ibland är hon det enda barnet där. Dessutom så har vi på den dryga månad som hon gått där fått ha henne hemma två dagar för att dagmamman inte kunde, visst hon får vara sjuk men hon hade lovat att det inte skulle bli så innan vi började. Vi står, för säkerhets skull i kö på en kommunal förskola och den verkar väldigt lovande men jag vet inte om det är värt ett byte med allt vad det innebär med förlorade kompisar m.m Någon som har nån tanke? Jag tänkte rada upp plus och minus härunder också Dagmamma + hon har katt (och dottern älskar djur) + hon har hunnit få kompisar och hon älskar dagmamman + dagmamman tar med barnen på tex barnkör och annat som dottern älskar - förlorad arbetstid -Få och ibland inga barn - Verkar vara ute mindre (och dottern måste vara ute enligt henne) Förskolan +verkar vara ute mer +fler barn +färre förlorade arbetsdagar - Inga djur eller liknande -Hon måste lämna de vänner hon fått hos dagmamman - Ingen körsång (jag funderar på att lägga min arbetstid så att jag kan ta henne däremot) Tankar?
l'm back

Hade jag haft möjlighet att välja fritt hade jag valt dagmamma framför kommunal förskola.
Barngrupperna är ofta väldigt stora och pedagogerna har svårt att alltid hinna med det enskilda barnet.
Det är mycket mindre flexibelt med förskola enlig min erfarenhet.
Dottern går på en montessori förskola och dom är inte ute mycket i min mening. Nu går hon bara där 5 timmar per dag/3 dagar i veckan för det mesta. Men det är många dagar hon inte varit ute alls.
Sen är det ju en fördel att det är väldigt sällan man behöver hålla barnet hemma för sjukdom eller annat. Det är lov som brukar vara problem och dom flesta kommunala vad jag vet erbjuder andra förskolor om dom måste vara stängda.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Fast förskolan är ute mer än dagmamman och jag förlorar ju flera dagar hos dagmamman som det är nu. Dessutom är det för få barn för vår dotter hos dagmamman egentligen. Hade dottern varit som jag var som liten hade nog Dagmamma varit att föredra men dottern är översocial som sagt
l'm back
På vilket sått är hon översocial? Jag kan istället känna att barn behöver tid då det är få eller inga andra barn med dom och jag tror att det kan göra gott. Även för väldigt sociala barn. Finns det inga dagmammor som träffas ibland och hjälper varandra med barn vid sjukdom? Under hela min uppväxt var min mamma dagmamma och de var några dagmammor som träffades med jämna mellanrum (ute i skogen, i lokal, hemma hos någon av dom) och hade sångstund, picknick eller bara lek och bus. Detta gjorde att barnen kunde placeras hos annan dagmamma om ordinarie dagmamma var sjuk, och ofta kände ju barnen redan dom andra barnen och nya dagmamman i och med de regelbundna träffarna. Kan du inte ge ett önskemål om mer utevistelse?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 Är hon hemma en dag (tex sjuk, helg eller liknande) blir hon totalt omöjlig fram tills hon får träffa andra (tex vi far och handlar mat), då vi lämnar henne på förskolan el dagmamma så säger hon knappt hejdå (om det finns andra barn där) när vi ska hämta henne ropar hon efter hennes kompisar och vägrar fara hem, hon var mycket mer harmonisk där vi bodde förr då hon gick på kommunal förskola där et var mycket fler barn etc
Hon behöver inte mer egentid, visst jag tror att många barn behöver det men hon behöver inte det.
Dagmamman lovade att det skulle vara så som du beskrev att det skulle finnas andra som skulle ta dottern ifall hon (dagmamman) var sjuk men så har det inte varit hittills.
Vi har varit väldigt tydlig om att dottern är en utemänniska men ändå är det ovanligt sällan som dom är ute då hon är där (trots bra väder)
l'm back

Vår dotter börjar på kommunal förskola om två månader, så eg har jag inte så mycket kunskap och erfarenhet. Men, utifrån det du berättar så hade jag nog bytt till förskola, spec som du säger att hon var mer harmonisk då. Vår tjej vill också vara ute så mycket som möjligt. Utöver antalet personal och öppettider, så har vi gått efter tillgång till andra barn (blir inte mycket av den varan hemma), möjlighet till mycket utevistelse och att de lagar mat på plats.
Minns att du frågade liknande förut och då listade jag vad jag tycker är fördelar med förskola vs dagmamma. Du får kolla i gamla tråden, hehe :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#6 Fast då gällde det vilken vi skulle stå i kö på. Nu går hon hos dagmamma och vi vet inte om vi ska byta eller inte.
Att hon redan går där väger ju endel också (därför är det ett minus på förskolanvalet)
l'm back

Känner ni att det är bättre med kommunal förskola ska ni ju såklart byta. Alla barn är olika och trivs med olika saker.
Jag har inga barn och har inte heller nån erfarenhet av dagmamma/förskola. Så ta det för det är egna tankar.
Du skriver under dagmamma minus på förlorad arbetstid. Men tittar man på förskola så är det större/oftare smittspridning när det är fler barn. Och jag har ibland läst trådar här på barn och/eller gravid där föräldrar frågat när dom kan låta barn gå till förskolan igen efter att dom varit sjuka. Och en del verkar låta sina barn till förskolan innan dom egentligen bör gå dit och därmed riskerar att smitta andra barn. Så över tiden tror jag det med förlorad arbetstid jämnar ut sig mellan de två alternativen.
Sen skriver du att din dotter är översocial, men jag undrar om det inte är mer så att hon är ett väldigt aktivt barn. Alltså inte nödvändigtvis att hon måste träffa andra människor utan mer att hon behöver/vill använda sin hjärna mer.
Jag brukar normalt sett inte ge råd om surfplattor. Men om du har en platta hemma så ladda hem några spel där man måste använda huvudet ordentligt. Även ladda hem spel som är för lite äldre barn och se vad hon tycker om det.
Sen verkar det också som hon har mer "spring i benen" än andra barn. Och det är väl möjligt att hon skulle få mer utlopp för det på förskolan. Men det bör väl gå att hitta andra aktiviteter när hon inte är vid dagmamman så hon får utlopp för det.
.
#9 Fast sjuk blir hon ju även hos dagmamman (hitills ca 2½ vecka på drygt en månad så totalt om man även räknar med det så har jag förlorat halva månaden ungefär), att jag ska behöva vara hemma för att dagmamman inte fixat en vikarie är däremot inte rätt på något sätt. Visst, som jag förstår det så är de flesta andra dagmammabarnens mammor föräldralediga så det är "bara" vi som drabbas men det gör inte det hela mer rätt.
Hon är både aktiv och social, använda huvudet får hon göra i skogen osv bättre däremot så det får hon fortsätta med.
l'm back
Lita på din magkänsla och tänk på att alla barn är olika och har olika behov. Vissa barn behöver mer hjälp och stöd av en dagmamma och vissa är mer självständiga. Välj det som känns bäst för er och barnet, kompisar hittar man alltid nya i den åldern :-)
Första halvåret i dagvården kan man räkna med mycket vabb. Efter sitt första halvår har Joel knappt varit sjuk alls. Men det beror på barnet. Joels kusin går hos dagmamma och hon träffar flera andra dagmammor dagligen men är hon sjuk får kusinen vara på en förskola den dagen. Men kusinens mamma vill ändå byta till en förskola just för att han är ensam hos dagmamman. Förskolans miljö är bullrigare, mer hektiskt och ibland, helt ärligt, ganska kaos artad. Men samtidigt finns där många kompisar, fler pedadagoger och ofta mer material/utrymmen.
Vet att det finns "Vallentuna djur, natur och musik förskola".. Då är det tre dagar i veckan de är på en 4H gård och gör LÄTTA uppgifter i stallet och håller på med alla gårdsdjur!! Ibland får de även rida och åka häst och vagn! Dem är ute mycket i skogen och sjunger mycket! Det finns även två hundar som är med på dagiset några dagar i veckan! Inte jätte stort dagis och årsgrupperna går med varandra! Om du inte bor i närheten av Vallentuna så kanske det finns något liknande där du bor?!
#11 Tyvärr pendlar min magkänsla mycket just nu, det känns som om hon skulle mått bättre på förskolan om hon hade gått där först men är det rätt att ta hene från kompisar hon hunnit få och katterna?
#12 Jo jag vet, vi hade ju gått på förskola ½ år innan vi flyttade, jag hoppas bara att det inte "nollställs" bara för att hon flyttat
#13 Det finns inget liknande i närheten, inte ens ur och skur finns i närheten
l'm back

Högst troligt att det "nollställts" när hon bytt miljö och basilusker. man vänjer sig och skapar skydd mot de en utsätts för regelbundet nu är det nya basilusker hon ska vänja sig vid. Jag gick hos dagmamma som liten och älskade det hade det funnits någon dagmamma kvar här hade L fått gå där utan tvekan. Jag har i mpnga avseenden varit mycket missnöjd och förtvivlad med hur saker ibland sköts på förskolan..och just det här med att de kan inte ha koll på alla barn. En sån enkel fråga som "har hon sovit bra idag?" Eller "har hon ätit bra idag" får man sällan svar på utan det är alltid svävande "ja vi tror de" eller helt enkelt "vet inte" det skapar ingen trygghetskänsla direkt för en förälder. Sen är jag inte dummare än att jag förstår att alla dagmammor/förskolor är olika. Jag ser enorma fördelar med dagmamma då det är mindre barngrupper och dagmamman kan rikta sin uppmärksamhet på enskilda barn på ett annat sätt. Jag var tvungen att lappträna som liten pga brytningfel och skelning, utan min dagmammas noggrannhet och hjälp hade jag troligtvis inte sett ett dugg på det ögat idag..svårt att se hur dagis skulle kunna bistå med en sådan sak nör de inte ens vet om barnen har ätit.. Men säger din magkänsla att byta så gör det, svårt att råda utan att ha träffat dagmamman/förskolan.
#14 det är nollställt skulle jag säga. #15 Er förskola låter så jobbig. Tycker synd om er :(

16# Ja det är inte roligt..när jag vet att det finns superfina/bra förskolor. Men de har "skärpt" sig en del men det är inte roligt att vara den där gnällande mamman heller.. Hör i förra veckan när jag hämta L så hängde alla hennes kläder drypande blöta i torkskåpet för hon hade lekt i en vattenpöl och tyckt det var roligt så de lät henne hållas..jag hade inte sagt nåt om de tagit på henne regnkläderna hon har där nere men istället lät de henne gå ut i bara stövlar/mössa/softshelljacka. Men på vår förskola tror jag mycket sånt här händer pga lathet tråkigt nog men jag hade ändå valt dagmamma då jag föredrar mindre grupper där varje individ får sin plats på ett annat sätt än vad det blir på en förskola.
Nu är hon sjuk igen utan att ha fixat vikarie 😭
Nån som vet om man iallafall kan få vab för sånahär dagar?
l'm back
Du kan ta ut vab när ordinarie vårdhavare är sjuk ( den som har barnet när du är på jobbet), det inkluderar dagmammor. http://www.foraldraledighet.se/foraldraledighet-regler/vard-av-barn-vab Och jag hade nog bytt i ditt läge… :/
/Surpan
#19 Okej det var det som menades med att "ordinarie vårdnadshavare är sjuk" tack man får ju snabbare svar här än från försäkringskassan 🙂
l'm back
Trist situation, känns ju som att det kanske är bättre i längden för både er och dottern om ni byter?

Är hon sjuk så pass ofta utan att fixa vikarie hade jag bytt utan att tveka. Det måste fungera och är inte barnet sjukt ska man ju inte tvingas vabba bara för att dagmamman är sjuk.
Jag är förskollärare, men den dagen jag får barn så skulle jag gärna ha dom hos en dagmamma. :)
Hon kan inte ha dottern igen
Men vi har fått plats på den kommunala förskolan nu iallafall
l'm back

#24 Skönt att ni fick plats så snabbt. Hoppas det blir bättre där för er :)