Matvägrar...
Vår ettåring har i ett par veckor nu varit väldigt svår att mata. Hon bara slår ifrån sig maten och jag får vara glad om jag ens får i henne fem skedar mat. Jag håller på att tappa tålamodet med detta varje gång vi ska äta. Imorse åt hon inte ens hälften av sin gröt, som hon annars brukar gilla. VAD kan man börja göra? Jag ger henne lite plockmat vid sidan om, men hon pillar bara en liten stund med det innan hon sveper allt på golvet… Tips?

Låt henne vara och gör ingen grej av det. Då blir matandet negativt laddat och du får bara mer problem senare.
Vi fyller upp mer ersättning om hon inte äter ordentligt. Gröt äter hon inte och det förstår jag, är ju jättetråkigt :P Hon får mycket plockmat istället och får pilla i sig det hon vill ha. Hon vill även äta själv med sked. Blir kaos, men so what :)
11 Har fått nya tänder konstant senaste månaderna och då har hon inte varit så sugen på att äta i perioder. Bara att acceptera och respektera.

Ha med henne vid matlagning också, det har jag haft sen 11 var pytting. Hon får smaka på allt under tiden och det gör att hon tycker att mat är kul. Hon äter vad som helst och mycket om vi står vid köksbänken, men inte om hon sitter i sin stol.

Kanske ska satsa mera på plockmaten då.. vill ju bara inte att hon ska bli hungrig igen efter en timme, dvs en massa småätande hela tiden. Alltså din bild..LOL! 😆

Hehe, ja ibland är det kaos :P Vi har kört blandad BLW från början och det funkar väldigt bra. Hon får hela frukter och grönsaker, mycket bönor, ärtor och linser osv. Äter nästan alltid själv på ett eller annat sätt. Senaste månaderna har det blivit mer pureer och matande dock, just pga tänderna. Men också för att hon vill att maten ska smaka mycket och det är lättare att få en jämn kryddig smak då.
Sempers magdroppar har hjälpt vår son att få bättre aptit.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#3 Exakt sådär ser det ut hos oss också :P runt ett år var matandet en pest, han skulle bara äta själv, men fick inte till det.
Mycket bitar funkade på 2an. Pilla själv, äta det som går och ammas resten. Första började bli matfobisk runt 1 år. Innan det älskade hon också i stort sett allt och mycket kryddor. Sedan blev hon magsjuk och efter det har det bara "gått utför". Började med att rata mat honaldrig älskat. Hon är idag 4år och nu vågar hon smaka på saker men fortfarande är det helt kört med grytor och liknande. Köttfärssås kan gå enstaka gånger om den är sparsamt kryddad och med få ingredienser. Hon äter inte mat som har en viss färg eller konstisens. Hon älskar pasta/smörgåsar och oftast äter hon gröt. Så vi har bytt ut pastan mot tex kikärtspasta och bröd mot mer mättande glutenfritt hemmagjort bröd. Ibland får hon vanligt bröd, men det är sällan. Det är ett ganska jobbigt problem men något vi lärt oss leva med. Vi erbjuder alltid men man kan inte tvinga. Äter hon en dålig lunch så blir det bättre kvällsmat tex.
Sajtvärd på Iller.ifokus