Fråga om BeSafe bilbarnstolar
Vi beställde nyligt hem en BeSafe izi Plus, vi trodde tills vi fick hem stolen att våran bil (Audi A6 2015) var relativt rymlig. Nu efter att ha monterat stolen så sitter både jag och min man med knäna mot handskfacket, vilket är riktigt obekvämt! Vi är båda relativt långa (175cm och han är 190cm). Vi är ändå inne på Besafes stolar men är lite fundersamma, tar Besafe izi modular (bakåtvänd) mindre plats? Någon som har någon bild att visa? Alternativet är att byta till en större bil vilket inte heller känns riktigt aktuellt eftersom vi nyligen bytt men självklart går vårat barns säkerhet först!
Kan inget om beesafe direkt. Vi hade en likadan stol och den tog massor av plats. Hade den inte så länge utan bytte till en smidigare(Joel slog huvudet i taket när han satt i den.stolen)
Typ alla bilar blir plötsligt små när man ska ha babyskydd eller bakåtvända bilstolar. Vi har en kombi (Toyota auris touring sports) och en riktigt liten bil (Suzuki alto) och som det är nu så får bara tre personer plats i bilarna: den som kör, den som sitter bakom och barnet som sitter i bilstolen därbak. Passagerarsätet framför bilstolen är i princip obrukbart. Nu när vi väntar fler barn är vi tvungna att byta ut båda bilarna till mer familjeaktiga bilar känner vi. Det lutar mot en Toyota verso som är riktigt rymlig i baksätet. Den andra får vi se. Jag kan även säga att vi faktiskt har en av marknadens absolut minsta bilstolar, en Maxi cosi pearl och om vi vill så går det att ha den bakom förarsätet till och med i den lille Suzukin (om jag som är kort kör). Det är en riktigt bra och säker bilstol för barn som växt ur babyskyddet och något år framåt, men å andra sidan är benplatsen liten, vilket gör att det med största sannolikhet inte går att ha den här bilstolen lika länge som många andra. Om ni inte är fler än tre som ska åka i bilen så kan inte ni vuxna sitta bakom varandra och bilbarnstolen på någon av platserna på högra sidan? Är er bil godkänd för just den barnbilstolen? Det följer med en "car fitting list" med bilbarnstolarna och där kan man se vilka bilar och på vilka platser i bilen som bilbarnstolen är godkänd för.
Ja det är ju tyvärr så att bilbarnstolar tar plats… Vi har en saab 9.5 kombi, vilket ska vara en av de rymligaste bilarna, och en maxi Cosi mobi som stol, som väl är en medelstor stol till storleken tror jag? Vi har den i baksätet och jag kan sitta framför den i passargerarsätet men det är trångt för benen och stolsryggen är lite för rak för att det ska vara bekvämt några längre stunder. Så när vi åker i bilen alla 3 sitter oftast den som inte kör bredvid dottern i baksätet helt enkelt. När vi i framtiden kommer behöva ha 2 bilbarnstolar så kommer nog ena barnet får sitta i framsätet även om det inte är något vi egentligen vill.

Rekommenderar att byta till Honda crv :p vi har besafe i min bil utan problem. Drar lite och är rymlig. Aldrig varit så nöjd med en bil.