Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 996 ggr
[postmortum91]
0

Barn och hund

Min dotter på drygt 7 månader kommer vilken dag som helst hasa sig fram dit hon vill. Hon är löjligt glad i vår hund Sheldon (en eurasier). I början undvek han henne, och nosade snabbt på henne kanske 1 gång om dagen på sin höjd. Nu senaste veckorna har han visat mycket större intresse, han nosar ofta på henne och han har låtit henne ta honom på tassen (han hatar annars när folk rör hans tassar). Han kunde ju bara ha dragit undan tassen, men tittade istället och nosade på henne. Han springer till henne när hon gråter och har sedan börjat vaktat när folk ska titta på henne. Nu till frågan:

Hur har ni gjort för att hunden ska kunna få en fristad när bebisen börjat röra sig? Jag vill ju inte stänga ute honom, utan jag vill att han ska kunna vara med oss när han vill och kunna gå undan när han vill. Han får inte vara i soffa eller säng.

densomundrar
5

Inte lämna hunden och barnet tillsammans oövervakat och lära barnet att man inte alltid behöver hålla på med hunden? Har hunden en utsatt liggplats så lär barnet att det är förbjudet att röra hunden när den ligger där, likaså när hunden äter. Kan inte minnas att mamma någonsin separerade mig och hunden vi hade när vi var små, däremot var det strängt förbjudet att röra honom när han låg på sin bädd eller åt. Men det där löser sig ska du se, var bara med och övervaka kontakten så inga tråkiga olyckor händer så ska det nog gå bra :-)

sunflower185
0

Håller med föregående talare. Vi har en labrador som i början var livrädd för vår tjej. Han gick alltid omvägar när han skulle förbi henne 😀 Men med tiden blev han mer intresserad och kunde snabbt nosa på henne nån gång. När hon blev mera rörlig fick vi börja lära henne att inte störa hunden när den äter eller sover, samt att inte busa på hundens madrass. Hon är nu drygt ett år och förstår inte alltid detta, men hunden är iallafall jättebra med henne och bryr sig knappt mera fastän hon klättrar över honom och bankar honom i huvudet ibland 😆 Men jag skulle inte försöka separera dem utan låta dem vara tillsammans, övervakat förstås.

teezan
0

Vi separerar faktiskt hunden & barnet, om vi inte känner att vi kan ha 100% koll. Han är väldigt känslig och vill ha sitt space, men är inte så duktig på att gå undan om han tycker att det blir jobbigt. Han är den som får ta initiativet alla gånger. Han har även haft en ryggskada som förändrade hans beteende, när han får ont kan han nafsa och det är ju svårt att veta när han har ont. Han har alltid funkat med barn men sedan den skadan förändrade hans beteende, då han är rädd att få ont, vågar vi inte chansa. De är bästisar vid matbordet i alla fall och kan få en relation mer när hon blir äldre tänker jag, då hon förstår mer och kan vara involverad på ett annat sätt. Men vår hund har stor integritet, sånt är ju olika.

jackiejohn
0

Vår hund har varit förtjust i dottern sen hon föddes, vi har många andra djur och dottern har fått (får fortfarande) lära sig djurvett. Dottern kan gå bort och sätta sig/lägga sig med honom i hans bädd han bjuder gärna in henne till det, vill han vara ifred så går han upp på övervåningen och dottern kommer inte upp där om vinintr öppnar grinden. Vi har tagit allt som det kommit och utifrån vår hunds personlighet och vår dotters personlighet. Sen är det en bonus att vår hund av naturen är lugn och trygg och sen givetvis väluppfostrad, kan enkelt ta matskålen eller röra runt i den när han äter om behovet finns det fick han lära sig som valp redan då jag ser det som en trygghet ifall något barn skulle traska fram när hunden äter då vill jag inte ha en hund som vaktar sina skålar, inte i mitt hus.

PerhapsimAnna
0

Vi har också en hund som älskat våran dotter från start och hon vill gärna vara med och busa varje vaken stund sedan när dottern sover passar hunden också på att vila, sen är det full rulle igen. Våran dotter är en bulldozer och hunden tycks inte ha så ont av det längre, innan hoppade hunden gärna undan eller gick iväg när hon inte ville vara med men nu använder dottern henne som gosedjur, lekkamrat och gåvagn.

Det är dock en liten hund med lång päls men hon är så otroligt snäll och försiktig med dottern så om hon får tag i pälsen så brukar hon oftast bara slicka på händerna och vänta på att hon ska släppa men jag är där 99% av gångerna och berättar för dottern att man inte får dra hunden i pälsen och tar bort hennes händer från pälsen (hon är bara 9 månader så hon förstår inte riktigt än) så får hoppas det går över sen när hon börjar gå för nu är hon i stadiet *ställa sig upp mot allt inklusive hunden*.

Våran hund är väluppfostrad och väldigt snäll i tempramentet och skulle inte bita även fast hon är där o drar i pälsen, leker med matskålen eller snor hennes leksaker. Skulle hon inte vilja vara med så har hon möjlighet att hoppa upp i våran säng där dottern inte når henne. Vi har testat att ha hunden i köket och stängda grindar men då står dottern på ena sidan och hunden på andra sidan och leker iallafall :P

fackdack
0

Mina barn älskar våra hundar och våra hundar älskar våra barn iaf sharpei en. Om hon kunde skulle hon hoppa upp i sängen vid dottern. Sover alltid vid hennes sida. Vi har bara att när hundarna äter får man inte gå fram. Men annars brukar dom ligga och mysa i hund soffan 😂 och när hundarna vill vara själva går dom bara i väg och då tar dottern något annat. PS låt inte hunden ha för stort vakt instängt på ditt barn. Våran deutsche Dogge var riktigt med våran mellersta dotter dom växte upp tsm. Hon låg och drack välling på honom red på honom dom lekte tsm mm. Men en dag när vi var ute ok han har alltid morrar när någon var nära henne som han inte kände. Men en dag satt jag och Lara som våran dotter heter utan för affären och väntade på pappan Lara satt i vagnen och Pluto som hunden heter satt så klart jämte Lara. Då kom en alkolist till oss och tyckte om Pluto väldigt mycket 1 meter i mank var han. Jag sa snälla kom inte hit! Jag hade bundit fast Pluto då jag ändå inte kan hålla honom! Men mannen lyssnade inte och han gick med bestämda kliv fram till barn vagnen Pluto morrade jag sa med bestämd röst kom inte närmre och helt plötsligt stod han vid barn vagnen Pluto morrade riktigt så aggressiv har jag aldrig varit med om ! Jag sa snälla gå han brydde sig inte han böjde sig ner mot Lara och då gick Pluto till attack jag slängde mig över Pluto då han var säker 1 mm i från mannens ansikte från att bita ! Men han var fortare borta en vad jag kunde tro. Men några månader senare vart det bara värre han började till och med morra när jag skulle gå och hämta dottern från sängen! Så vi var tvungna att ge bort honom till en go vän. Han träffar fortfarande Lara och gillar henne . Men snacka om vilket band dom hade lite synd att förstöra men var faktiskt lite rädd för den dära jätte ;) men annars har nästan alla våra hundar jätte bra band med våra barn ! Håller bara koll nu så att det inte blir så illa !