Barn iFokus

Barn

Etikett: 25-off-topic
Läst 1123 ggr
[Gift]
1

Måste barn vara med i kyrkan?

En vuxen människa kan välja att lämna kyrkan. 

Men jag som förälder. Kan jag ta ut mitt barn (2år) ur kyrkan som hon är döpt i?

Karmatarerskanise
1

Det borde man ju som förmyndare. Du bestämmer ju till dess att barnet blir myndigt.

Vixxen
0

Ja, du kan begära utträde ur svenska kyrkan för ditt barn. Fyll i blanketten som finns på denna sida (en bit ner) och skicka till den församling du är bosatt i.   https://www.svenskakyrkan.se/uttrade_ur_svenska_kyrkan

[Gift]
0

Okej. Ny är hon med i Katoliska kyrkan.

Men hur blir de med gudföräldrar om barnet inte döps?
Vi  har ett till på väg och gubben till inte döpa men jag vill. Och just nu känner jag att de är skit samma för dom jag vill ha som gudföräldrar kommer de bli invändningar mot :(

Vixxen
0

Här finns att läsa om utträde ur Katolska kyrkan. Förslagsvis kontakta din församling och begär utträde för ditt/dina barn.

http://www.katolskakyrkan.se/forsamlingar/medlemskap

Karmatarerskanise
0

Man kan skriva juridiska dokument om vem som ska ta hand om barnen om man dör.

[Gift]
0

#5 Tack Hera de visste jag inte om.

[Gift]
0

En annan fråga.

Hur i H gör jag för att få gudföräldrar om jag inte döper mitt barn?

Vixxen
0
Karmatarerskanise
0

Det skrev jag ju. Bäst är att ta kontakt med en jurist för hjälp.

[Gift]
0

Tack

Surpan
4

Gudföräldrar har ingen juridisk skyldighet/rättighet till barnet. Så egentligen kan ni bara peka på en människa och säga "det här är barnets gudmor". :)

/Surpan

[Tibonnanj]
0

Det va förr i tiden som gudföräldrarna fick ta över vårdnaden av barnet om båda föräldrarna går bort. I dag om båda föräldrarna går bort så faller vårdnaden på den närmaste släktingen om inga juridiska papper finns på en bestämd vårdnadshavare.

[Gift]
0

Vi ska göra juridiska papper så som Hera förklarade.

Tedamen
2

Fast det funkar inte, om föräldrarna dör kommer kommer det utredas vilka som är de bästa för att ta hand om barnet. Det finns inga juridiska papper för det.

Karmatarerskanise
0

#14 Visst fungerar det såvida utvalda personerna inte är oförmögna till att ta hand om barnen eller är direkt olämpliga.

[Gift]
0

Då får dom utreda mina barns "gudföräldrar" då. För dom är dom ända som jag ens släpper mina barn till. 

Och då dom är rena från polisregister och Socialen. Har redan 3 barn och fast jobb mm. Så finns där inget att hämta för då skulle Socialen redan vara där och gnälla när dom gick till dom för att få hjälp med sin son som ogillar skolan. Och verken Soc eller BUP har hittat fel.

Snacka med en Advokat igår Hera #15. Hen ska kolla upp om man ska skriva juridiskt papper så som du sa. Hen vill kolla just för kryp håll med mera. Iom de handlar om barn som vill hon kolla så de är tvätt säkert och ingen kan bråka tex av våra syskon eller så. En myndighet hittar alltid kryp håll men ja de är dom.

Karmatarerskanise
0

#16 Bra att det kollas ordentligt :)

[Gift]
0

Nu är vi ganska unga så gå bort av naturliga orsaker är väl kanske inte de som ligger närmast till hands. Men vist en förlossning står runt hörnet man vet inte vad som händer med mig där. Och i de samhälle man lever i vet man inte om jag skjuten av nästa bil som kör förbi. Tyvärr

Karmatarerskanise
2

Dö kan man göra när som helst. Så det är bra att tänka på sådant så efterlevande slipper det om oturen är framme.

Tedamen
2

#15 Man kan skriva ner sina önskemål, visst, men det är inget som säger att dela önskemål kommer att följas. Det kan mycket väl vara så att de man själv anser är lämpliga kanske inte är helt lämpliga när det kommer till kritan.

OlgaMaria
0

Har svårt att se att det går att skapa sådana bindande dokument i Sverige men det ska bli intressant vad advokaten säger. Släkten kommer nog i första hand. Om det finns släktingar som vill ta hand om barnet och de inte är uppenbart olämpliga är det nog mycket som talar för att de får vårdnaden. Sen för att ett dokument ska ha tyngd måste nog båda föräldrar vara överens om vad som ska stå i det. Är ni överens?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Gift]
0

Pga psykisk och känslomässig misshandel mm från min sida vill jag INTE att dom får mina barn. Och dom träffar inte mina barn. Min mans sida är av äldre och dom träffar heller inte barnen så ofta.

Dotterns gudmor och blivande dotters gudföräldrar. Är samma familj. Dom träffar våra barn oftare vilket redan där är trygghet och bra kontakt med mera. Deras barn räknar min dotter som lilla syster.

Så för barnets bästa vilket är bäst?

OlgaMaria
0

#22 Du har ju uppenbarligen en stark åsikt om vad som vore bäst för barnen i alla fall. Tycker din man samma? Jag tror inte det går att få några garantier i Sverige om hur det ska bli. Men om ni skulle skriva ett dokument om detta så skulle det säkerligen tas med i bedömningen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Gift]
0

Min man är glad att de inte blir kyrkan haha. Och sen när jag berättade de som Hera skrev och nu att vi kollar upp de. Så är han helt med mig. 

Men håller på att kolla upp allt detta. Vet om att finns ett juridiskt bindade papper så kan iaf inte syskon bråka med laglig bakgrund. Kommer även passa på att skriva testamente när vi är där. 

Socialen kommer alltid hitta kryphål i allt. Så  ja dom kommer man väl aldrig undan. Men man måste tänka på barnens bästa. Om våra barn har redan en underbart bra kontakt och vår bortgång samt familj byte till en familj där dom redan är trygga. Vi ha lika synsätt på barnen och uppfostran. Alltså omställningen blir mindre och pga att den blir mindre så borde de vara de bästa för barnen.

Usch bara tanken på de får mig att gråta. Men de är ett faktum som vi inte kan blinda från. Som Hera skrev. Alla kan dö närsomhelst