Få henne att gilla mat?
Vi har gett dottern smakportioner av fruktpure sedan hon var 4,5 månader och liten brödbit då och då. Nu är hon drygt 6 månader och jag har börjat ge henne gröt vid 11 på fm och burkmat vid 18 em dock typ HATAR hon både gröten och burkmat. Fruktmos älskar hon men det andra ratar hon. Hon typ får rysningar i hela kroppen för att det är så äckligt och det känns hemskt att tvinga i henne. Sötpotatis och kyckling går ner men hon ryser och gör miner. Gröten spottade hon ut idag. Hur ska jag göra?
Tvinga absolut inte i henne något alls! Pröva olika sorts gröt. Gör egen mat hemma. Finns flera barn här på forumet som avskytt burkmat. Sen kan ju barn äta bröd och youghurt till frukost istället för gröt. Finns naturell som man kan mosa bär i. Pröva att ge henne rena smaker först. Alltså enbart potatis, sen enbart morot, enbart blomkål osv…. Bara att pröva sog.fram, försiktigt!
Nej, nej, tvinga aldrig i ett barn nåt. Har sett förfärliga följder på nära håll.
Är hon inte nyfiken när ni äter? Smaka lite sås, yoghurt. Ta det lugnt med fruktmoset, det är sött och vänj henne inte vid för söt mat, då blir det svårt med annat.
Burkmat är inte speciellt gott, smaka själv. Tvärtom vad man kanske tror gillar barn när det smakar lite om maten. Vitlök är inte farligt t ex (ett av mina åt tsatziki från 6 mån - utan gurkbitar från början).
Om du lagar fisk till er så låt henne smaka lite. Smör är en bra smakbärare, passar till allt.

Burkmat är svinäckligt tycker vi. Smaklöst och slemmigt. Det här med barnvänlig mat verkar betyda utan smak på köpet, men mat ska smaka mycket och kryddigt. Iaf enl oss :)

Vår dotter åt en sorts burkmat som vi hade som "nödmat" om man måste bort och inte kan ta med sig annan mat. Annars åt hon det vi åt minus salt. Gröt funkade aldrig inte välling heller.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#3 sant, Joel har alltid ätit med kryddad och starkare mat än jag.
Fruktpure är oerhört sött och inget man bör börja med enligt min mening. Allt annat smakar ju konstigt i jämförelse när man vant sig vid den söta smaken. Om jag var er hade jag strukit allt det du nämner från menyn och helt enkelt gett henne bitar från er mat att smaka på. Sen rekommenderar jag Sempers magdroppar (probiotika). De hjälpte min son så mycket att få aptit på mat. Varje gång han blivit sjuk har aptiten försvunnit men när jag gett magdropparna så har aptiten återvänt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
"Food before one is just for fun". Ta det i hennes takt, ta tillvara på när hon är nyfiken och låt henne smaka på det ni äter. Är det bara en tugga gör det inget med saltet men annars ska hon givetvis ha utan salt.
Smaksätt med smör, örtkryddor, lite peppar osv.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Kan bara instämma i att burkmaten är vidrig, Wille fick det då och då när jag var lat eller vår mat inte funkade bra till en såpass liten, men jag slutade efter att jag smakat själv. David har aldrig smakat, istället har han fått vad vi ätit sedan start. Minus salt då. Att ge bitar har vart perfekt för oss, jättebra sätt att bekanta sig med mat och öka nyfikenheten. Våra har fått grisa hejvilt med yoghurt och sånt också, svärmor har satt i halsen både en och tio ggr när hon vart här, hehe. Att ge bitar tycker jag vart bra på så sätt att man kunnat äta sin egen mat samtidigt utan problem dessutom, att äta tillsammans är trevligt :)
första barnet lagade jag massa mat till och la i gamla barnmatsburkar jag fått av vänner. Vanliga i glas och frös in. Gjorde halvt om halvt puréer. Andra barnet ville inte bli matad och ville inte äta puréer, gröt osv så henne ammade jag alla mål fram till runt 8-9 månader och hon pillade i sig lite bitar själv medan vi andra åt mat, men det blev inga hela mål. Barn kan vara väldigt olika. Håller med om att inte bara vänja vid söta smaker från början
Sajtvärd på Iller.ifokus
Våran dietist vi går hos för sonen, brukar säga att det tar ungefär 25 gånger innan viss mat bli god/dom vänjer sig, det har stämt med mycket mat här, ex gröt.. Gröten funkar än bara med kanel å havremjölk.. :) Vi bjöd på allt han visar intresse för ganska tidigt, men han åt nog inte ordentligt av något/ ett mål, förän han var ca 10 månader. Man får låta det ta tid, för helt plötsligt så släpper det.. Min son hade större problem med konsistenser än med smaken uppfattade jag. Jag blandade ut sötpotatis med bröstmjölk i början, så det vart finnig konsistens å det hade smak av det godaste han vet.. . Blomkål och avokado var också populärt. örter, vitlök å curry har varit populärt här! Men som flera redan sagt så är hon så pass liten att det inte är någon bråttom alls. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Kan hon äta vitlök och mjölkprodukter? Jag får ställa mig till helgen och laga massa saker till henne. Är det bara salt och socker inom smaksättning som inte är bra?
Du får prova, kort och gott. Många små älskar vitlök, Davids mage klarade det inte alls. Mjölkprodukter i måttlig mängd i mat är helt okej, om barnet inte är allergiskt så. Men ingen mjölk som dryck. Själv har jag försökt att undvika mjölkprodukter i en del måltider, för att järnet ska tas upp bättre. Vår äldsta äter så små portioner oftast så maten måste liksom maxas med näring :) Gärna grönsaker som är rika på c-vitamin, som paprika. Tror den gula är bäst. Honung ska undvikas, liksom gröna bladgrönsaker (Spenat, mangold osv)
Mjölkprodukter kan man vara lite försiktig med, eller introducera långsamt. Min son kaskadspydde, det är tydligen inte helt ovanligt, första gången han fick mjölkprodukter.. Så vi fick börja om och ge i mindre mängder och sen dess så funkar det bra..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Joel älskar vitlök, lök, chili mm och har allyid gjort. Bara för att man skippar saltet behöver man inte skippa kryddorna. :)
Jag hade en liten handpasserare när barnen var små. Passerade ärtor, morötter, broccoli mm. Alternativet är att mixa med stavmixer.
Köpte extra finmald lammfärs och kalvfärs och kokade frikadeller. Häll en skvätt grädde och en äggula i smeten. Grädde är inte lika känsligt som mjölk, den blir dessutom tillagad.
Krydda kan man göra med olika örtkryddor som timjan, rosmarin, oregano, persilja etc. Använd mycket smör, det ger smak och bra energi.
Du ger en gudagåva till ditt barn om du inte vänjer henne vid sött. Hon kommer dels att lära sig uppleva andra smaker, dels att kanske slippa sockerbegär som äldre. Vår äldsta åt aldrig nåt sött före 2 års ålder. Blev ingen godisgris, gillade inte läsk.
Vad äter ni själva? Med tex en stavmixer så kan ni mixa nästan all mat ni äter. Börja försiktigt, vi har en lika gammal pojke som vi kör BLW med. Han vägrar allt i pure-form, så vi kör hela saker som han får suga, slicka och bita på tex potatis, blomkål, morot, banan osv. Han får inget kött än men fisk när vi äter det. Vi är ännu på smakportioner eftersom det är så långt hans intresse sträcker sig trots att vi gett i 2 månader. Men de är trots allt bara 6 månader, så det finns ingen anledning att stressa om inte de vill.
Sen tillhör jag de människor som inte har sockerpanik så jag anser inte att socker är dåligt att ge dem. Beroende på i vilken mängd och hur ofta så klart. Jag skulle inte ge en bebis glass men tex ketchup och andra matlagningsprodukter som innehåller ketchup har mina fått.
Jag har inga tips då vår tjej bara är i smak-stadiet själv. Men jag tror också på att mixa vår mat till puréer i början. Sköterskan på BVC tipsade oss att prova samma smak åtminstone 10 gånger i rad för att ge bebis en chans att vänja sig.
Miranda har än så länge bara fått smaka från fingret på vår mat, har fått frukt och grönsaker i större bitar att suga/tugga på. Mjuka frukter (som banan och mango) har hon fått i en sådan smak-napp för att inte sätta i halsen.
Jag gör egen havregröt som hon nu har kommit upp i att äta några få teskedar av. Hon verkar gillar den (är inte så mycket som kommer in i munnen och sväljs, men hon ser glad ut…). Jag handmjölkar då i en del bröstmjölk i gröten för smakens skull, har förstått att många tipsar om att blanda i lite bröstmjölk i sina puréer för att få lite bekant smak.
När sonen var i samma ålder så gjorde vi många puréer hemma. Zucchini och batat var favoriter, och när man jämför smaken på dessa hemlagade varianter med utbudet på burk så var skillnaden som natt och dag. De hemlagade smakade friskt och tilltalande (trots avsaknad av salt), medan burkmaten var unken och trist. Dessutom är burkmaten steril och borde aldrig vara mer än ett komplement till den dagliga kosten. (Det var en diskussion i finsk media för nåt år sen kring barnmat, där en forskare uttryckte en oro för barn som äter endast burkmat just för att den är så steril). Burkmat då och då tycker jag dock är helt ok. Praktiskt speciellt om man är ute på vift.
Har man en stavmixer och en ångkastrull (eller kastrull och ånginlägg) går det hur enkelt som helst att göra näringsrik och god barnmat. Först är det bäst med en grönsak åt gången, senare kan man börja blanda. Ångkokning är bra då det bevarar mest av näringen i grönsakerna. (Tryckkokning med ånginsats är möjligtvis ännu bättre och definitivt snabbare, men det är inte så många som har en sån).
Instruktioner: Tärna grönsakerna. Ångkoka tills de är riktigt mjuka/mosiga. Stavmixa till ett lent mos, men mixa inte längre än nödvändigt (kan bli beskt). Rör även gärna ner en liten sked smör eller kallpressad olivolja, rapsolja eller kokosolja för fettets skull, det kan vara bra speciellt om barnet har slutat amma. Späd gärna med ersättning om konsistensen är för tjock.
Håller med om att fruktpuréer bör undvikas tills barnet vant sig med de mindre söta smakerna. Dessutom kan man som #17 nämner behöva ge nånting nytt uppemot 10 gånger innan barnet vant sig med smaken och lärt sig tycka om det, så man ska inte ge upp efter bara några försök.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Vi har alltid gett mycket färsk frukt och har aldrig sett att hon föredrar frukt och sött framför annan mat. Så länge saker smakar är hon nöjd. Hon kan utan att tveka byta en söt nektarin mot ett finnkrisp eller ngt annat som inte är sött.
#19 samma hemma hos oss.

Tror att om man gör sött till en stor grej så är det lättare för barnet att bli lite besatt av det.
Är det värt att köpa en smaknapp? Är det bra?
Vad har ni gett som bitar de kan äta på själva? Känns som allt sånt kan hon bita av en bit av som hamnar i halsen (som tex äpple, banan mm).
*Det blir som det ska*
#22 Vi har ingen smaknapp utan ger banan, äpple mm i stora bitar. Man får ha koll på så att de inte biter av stora bitar. Men visst händer det att man ibland får pilla ut bitar som han bitit av, och som är alldeles för stora. Men eftersom han endast äter under uppsikt iaf så upplever inte vi det som något bekymmer.
Vad är en smakknapp?
*Det blir som det ska*
Vi har köpt en sådan här smaknapp: (se bild)
Det är liksom en ihålig silikonnapp med små hål i, så att det kommer ut lite i taget när bebisen tuggar på nappen. Miranda är expert på att sätta i halsen, även sitt eget saliv om hon äter något hårt som rå morot. Så jag har tyckt det varit lite läskigt efter ett par ordentliga hostattacker/kräkningar då hon satt liksom mosad avokado (eller annat som jag trott varit säkert) i halsen. Jag var väldigt skeptisk till smak-nappar från början men nu ger jag det en chans. Hon har lätt att hålla i handtagen själv och kan få tugga på allt möjligt nu.