Barn iFokus

Barn

Etikett25-off-topic
Läst 729 ggr
SoeN
0

Studera som mammaledig?

Vet ni hur det är med det, får man studera under föräldrarledigheten? Alltså kan man få bidraget (utan lån på csn) samtidigt som man tar ur restrerande i föräldrarpenningen?

Fridaaaa
0

Verkar vara delade meningar kring det där.
Vet de som inte fått vara mammalediga när de studerat öve 50%.

Men vet ej hur det fungerar osv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Velinga1984
0

CSNs fribelopp räknas även in om du bara tar bidrag. Så det beror även på vad du tjänar per halvvår om du kan ta bidrag från CSN. Samt hur du tänkt studera, på lektion eller via distans?

Jag pluggar utan CSN och på distans, enligt min kontakt på FK som jag extrakollade med redan 2014 så krävde de lov att kolla av med CSN och skolan. Varje 2 timme var värt 1/4 dels föräldrapenning, dvs 8 timmar i skolan så fick jag inte ta föräldrapenning den dagen.

OlgaMaria
0

Nej så kan du inte göra. Om du vill plugga 100% så kan du inte ta ut fp. Om du pluggar 50% kan du få halva bidraget och 50% fp. Du kan plugga och ta ut fp samtidigt men då kan du inte få pengar från CSN samtidigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
0

Har jag förstått rätt - jag kan studera 100% utan csn (och enbart ta ut fp-dagar) eller kan jag studera, med csn, utan fp? Eller ställer det till det när man vid 1års ålder (på barnet) måste ta ut/arbeta 5 dagar/vecka? Sicket forum, glad att jag hittat hit (och Gravid.Ifokus) och till er alla hjälpsamma medlemmar.:)

OlgaMaria
0

Ja du har förstått rätt och nej det ställer inte till någonting. Men det är inte så lätt att plugga och ta hand om bebis samtidigt som man skulle kunna tro ;-)

OlgaMaria
0