Barn iFokus

Barn

Etikett25-off-topic
Läst 729 ggr
SoeN
0

Studera som mammaledig?

Vet ni hur det är med det, får man studera under föräldrarledigheten? Alltså kan man få bidraget (utan lån på csn) samtidigt som man tar ur restrerande i föräldrarpenningen?

Fridaaaa
0

Verkar vara delade meningar kring det där.
Vet de som inte fått vara mammalediga när de studerat öve 50%.

Men vet ej hur det fungerar osv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Velinga1984
0

CSNs fribelopp räknas även in om du bara tar bidrag. Så det beror även på vad du tjänar per halvvår om du kan ta bidrag från CSN. Samt hur du tänkt studera, på lektion eller via distans?

Jag pluggar utan CSN och på distans, enligt min kontakt på FK som jag extrakollade med redan 2014 så krävde de lov att kolla av med CSN och skolan. Varje 2 timme var värt 1/4 dels föräldrapenning, dvs 8 timmar i skolan så fick jag inte ta föräldrapenning den dagen.

OlgaMaria
0

Nej så kan du inte göra. Om du vill plugga 100% så kan du inte ta ut fp. Om du pluggar 50% kan du få halva bidraget och 50% fp. Du kan plugga och ta ut fp samtidigt men då kan du inte få pengar från CSN samtidigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
0

Har jag förstått rätt - jag kan studera 100% utan csn (och enbart ta ut fp-dagar) eller kan jag studera, med csn, utan fp? Eller ställer det till det när man vid 1års ålder (på barnet) måste ta ut/arbeta 5 dagar/vecka? Sicket forum, glad att jag hittat hit (och Gravid.Ifokus) och till er alla hjälpsamma medlemmar.:)

OlgaMaria
0

Ja du har förstått rätt och nej det ställer inte till någonting. Men det är inte så lätt att plugga och ta hand om bebis samtidigt som man skulle kunna tro ;-)

OlgaMaria
0

Läste detta nu: "Ja. Du kan ha rätt till föräldrapenning samtidigt som du studerar om du tar hand om barnet under en del av dagen. Exempel - rätt till föräldrapenning Du pluggar på distans, tar hand om ditt barn på dagarna och pluggar på helger och kvällar. Du kan få föräldrapenning. Exempel – inte rätt till föräldrapenning Du pluggar och är i skolan varje dag mellan 8-16. Eftersom du inte är tillsammans med barnet under dagen kan du inte få föräldrapenning." Hur hade du tänkt lägga upp dina studier?

Velinga1984
0

#5 Huruvida det är lätt eller inte beror på en massa saker; tex vad man läser, sover bebisen mycket eller är nöjd att ligga själv etc? 

2014 studerade jag 75% på distans, på komvux. Var inga bekymmer och jag la ner mycket tid på förmiddagarna i början när han sov. När han blev äldre så gick vi till öppna förskolan och sedan pluggade jag på hans vila efter. Nu är jag föräldraledig igen, och ja jag har svårt att hinna med.  De småbarnen sover i omgångar, och har stort behov av mig i vaket tillstånd.  Jag läser en kurs, som blivit förlängt från februari 2016. Ingen betygkurs som tur är utan bara en repetitionkurs.

SoeN
0

Tack! Nu vet jag mer :) Tjaa, än så länge vill han mest ligga nära och det är inga långa sovstunder, men det kanske ser annorlunda ut när jag tänkte börja plugga, runt Januari.

OlgaMaria
0

När de blir lite äldre börjar de ofta sova lite längre stunder i taget, men när de är vakna kan man inte räkna med att få så mycket gjort jämfört med vad man kan första halvåret. Den där sovstunden kan ju behövas till egen vila och städning mm. Kan inte pappan vara föräldraledig om du vill studera? Kanske låter lite skeptisk jag men utifrån min erfarenhet hade det aldrig funkat med studier, hehe. Sen om det är första barnet vet man ju verkligen inte vad man har framför sig. Jag var inte beredd på att allt skulle bli mer och mer intensivt. Första halvåret var ju riktigt lugnt. Man kunde vara hemma och slappa och läsa var inga problem (när man hade dem i famnen eller vilade på sängen tillsammans). Sen blir ju allt bara mer och mer aktivt. Vid tio månader har mina barn börjat riva ut allt ur alla skåp hemma och utforska allt så då är det bara att städa non stop eller gå ut. Då började öppna förskolan bli en tillflykt, bara man slapp vara hemma och få ett bombnedslag där varje dag.

Velinga1984
0

#8 För mig har det funkat att studera på föräldraledigheten, och skulle väl egentligen fungera bättre med om jag prioriterade annorlunda. Men jag repeterar även matte A, numera matte 1, och läser ur högskoleboken inför högskoleprovet i höst. Dvs alla tre, inklusive kursen på skolan, är enbart för mitt högskoleprov så därför är inte just den så högt prioriterad. Men då har jag även 230 kvm hus att sköta med tillhörande stor trädgård, två katter att gå igenom dagligen för fästingar, en blivande 6 månaders pojke, en 2,5 åring samt en blivande 12 åring med NPF (två diagnoser). Men sen och andra sidan är jag vaken till 22-23 varje kväll och kliver upp runt 5-6 , ingen vila på dagen eftersom min sambo arbetar heltid och ibland övertid.  En lugn vecka kör jag bil tur&retur staden 4 dagar, en resa på ca 20 min per gång, en aktiv vecka är det två gånger om dagen - 5 dagar i veckan. Träffar vänner och släkt 1-3 ggr i veckan. Försöker även  träna hemma 20 min per dag så ja, mitt dygn har för lite timmar för allt jag vill göra ;) 

Man får hitta tiden att studera, vad väljer man bort? När jag studerade 75% så valde jag bort att umgås med kompisar på dagtid, utan vi sågs på öppna förskolan isåfall. På kvällarna umgicks jag med sambon och det äldre barnet, på helgerna träffade jag kompisar. Städade och tvättade gjorde vi gemensamt på kvällar och helger, sambon lagade mat efter jobbet om jag inte hunnit. Men som sagt , prioritering! 

#9 Jag har fattat det som om det är SoeNs tredje barn ;)

Velinga1984
0

#10 20 min enkel resa ska det vara, dvs 40 min tur och retur till stan.

SoeN
0

Ja det är mitt tredje barn (med några år emellan) :) Ja man kan säkert lösa allt, och vi får se sedan. Detta är i så fall någon yrkesutbildning. Va bra du har fått till det, Velinga1984! Tack för era svar :)