Barn iFokus

Barn

Etikett10-amning
Läst 1468 ggr
SoeN
0

Uppehåll på socker/gluten

Vi ska köra en gluten-och sockerfri månad och tar gärna emot tips på vad man kan äta som ammande? Alltså om du är van vid att äta godis/ta dig en brödbit när suget är som värst? Jag blir nämligen tokig, haha, vet liksom inte vad jag ska äta, förutom frukt såklart, kanske keso, lite fil osv och min sambo ska baka glutenfritt bröd, men annars? Jag är såå sötsugen. Ni som gjort likadant eller kanske är glutenallergiker, har ni tips? (det handlar inte om allergi, utan enbart om att utesluta under ett tag för att se hur kroppen mår, och socker har det varit för mycket av ett tag, haha).

Agafia
0

Lite honung för att stilla värsta suget ?

Inkanyezi
0

En brödbit eller lite honung lär inte stilla suget mycket, eftersom båda ger ett tillskott av just socker; spelar inte någon roll att det kommer som stärkelse i brödet, eftersom det är samma sak när det väl har spjälkats.

Säkrast är nog ändå att helt välja bort allt som har med socker att göra tillsammans med åtminstone lättspjälkad stärkelse, eventuellt också mer svårspjälkad stärkelse. 

Om du på kolhydrater.ifokus.se söker på fröbröd kommer du att hitta en del som man kan baka själv och som varken innehåller socker eller vanligt mjöl.

Det som jag kan tipsa om som "snask" är främst mandlar, men för en del kan det funka med fläsksvålar, som brukar finnas på samma hylla som chips i affären.

Att det har varit "lite för mycket ett tag" är ett understatement, eftersom vår kost oftast består till alldeles för stor del av lättsmälta kolhydrater och tillsatt socker. En övergång till lågkolhydratkost med mer fett är en väg som kan vara värd att prova för att få bättre hälsa.

OlgaMaria
0

Ägg i alla former. Smoothies. Avokado. Ost-skinkrullar med sallad eller gurka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
0

#1, Tänkte hålla mig ifrån allt sådant men annars hade det varit något :) #2, Nej alltså en "brödbit" var ju innan, typ en knäckemacka, smörgåsrån osv, det är det jag vill komma bort ifrån. När jag skrev "lite för mycket" så menar jag mer än i vanlig "dålig" kost, här talar vi godis varje dag, haha. Men ska in på kolhydrater och kika, tack! #3, Ja smoothies är gott/bra :) Avokado köpte jag förut så det ska ätas. Tack för tips :)

PerhapsimAnna
0

Jag skulle vilja säga nötter! Stillar hunger och sockersug jättebra :)

parsley
1

Om du tittar på kostdoktorns sida så finns det ett antal bloggar med LCHF eller paleoinriktning länkade därifrån. En del av dem är receptbloggar.  Lesscarbs är en av mina favoriter.  Många av hennes recept passar barnfamiljer.

Tar man bort socker och gluten, så kan man må dåligt under en övergångsperiod, bl a för att socker och gluten påverkar hjärnans belöningssystem. En del kan äta frukt, andra får ökat sockersug av det.  Honung är en form av socker, så ska man avgifta sig från socker, bör man avstå honung. Väljer du att äta efter LCHF eller paleo, så kan du äta dig mätt och förhoppningsvis hitta bra och användbara recept utan socker och gluten. Om du googlar på den mat du vill göra så hittar du förhoppningsvis recept, t ex LCHF taco eller paleo pulled pork. 

LCHF och paleo liknar varandra. Inom LCHF så tittar man på kolhydratsinnehållet, inom paleo på livsmedlens ursprung och hur länge de funnits i människans kost. Inom paleo tillåter man frukt och honung, men inte mejeriprodukter. LCHF:are brukar undvika frukt och äta grönsaker istället.  En del LCHF:are använder sötningsmedel, andra inte.  Inom både LCHF och paleo äter man sig mätt, på mat som man anser att kroppen mår bra av. 

Glutenfria ersättningsprodukter ingår inte i LCHF eller paleo, typ glutenfritt bröd eller glutenfri pasta. Däremot finns det ett antal recept på bröd man kan baka både inom LCHF och paleo och man kan göra olika former av "pasta" baserade på grönsaker. Det finns också en del naturligt glutenfria varianter av pasta t ex bönpasta eller shiratakinudlar (som är dyrare än vanliga nudlar).

SoeN
1

#6, Oj, tack för info! Förstår vad du menar med att må dåligt i början när man utesluter produkterna, jag är helt slut, orkeslös, men jag ska fixa detta och ska läsa på mer om paleo (aldrig hört talas om). #5, Ja nötter är bra! :)

[GråHäxa]
0

Shiratakinudlar som #6 nämner testade vi precis för första gången istället för spagetti till köttfärssåsen. Blev verkligen positivt överaskad, oj vad gott! Smakar precis som pasta. Men innehåller knappt några kalorier eller kolhydrater alls.

Annars brukar jag mumsa på egengjort frömusli och kvarg eller grekisk yoghurt istället för dessa eviga smörgåsar. När jag blir sugen på sött men inte vill ha socker, så brukar jag baka med lite stevia i istället för socker. Mandelmjöl är ju ett trevligt glutenfritt alternativ också.

SoeN
0

Tack för tips GråHäxa, det låter intressant :) Det med "pastan" låter bra!

Lilolizeit
0

Jag undviker alltid all socker utom i frukt, då jag ändå vill ha något sött ibland. Gluten/vetemjöl å andra sädesslag äter jag sällan. När jag blir riktigt sugen så tar jag antingen nötter eller mandlar och är det mer sött jag behöver så äter jag skivad banan med grädde, smakar marängswiss tycker jag ;) Istället för den vanliga pasta äter vi pasta gjord på bönor

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

SoeN
0

#10, Tack för svar! Vi har varit utan gluten i en vecka snart och nu känner jag mig faktiskt bra (hade två dagar där jag nästan blev sjuk) och det känns bra, däremot har jag varit tvungen att dricka saft på natten/morgonen då jag annars höll på att svimma, som om all energi var borta (ammar), men som sagt, det andra har jag lyckata med och det känns så bra :)

Sindri
0

Man behöver ju dricka mycket när man ammar och det kan funka lika bra med vatten. Men ta kanske en ostbit till för att få energi.

Saften kan göra det svårt för dig att komma ifrån sockersuget.

Men bra jobbat!😃

OlgaMaria
0

Lite bättre än saft är det ju med t ex apelsinjuice. :)

Sindri
0

Inte mcyket, tyvärr!

OlgaMaria
1

Därom tvistar de lärda. Har faktiskt själv tänkt om angående socker. Försöker undvika vanligt socker men t ex apelsinjuice ser jag som ett positivt glukospåslag när det behövs. Det SoeN beskriver är nog ett väldigt lågt blodsocker på morgon och natt och om man då inte tillför glukos så utsöndras kortisol istället för att ge kroppen energi, vilket inte är positivt i det långa loppet då kroppen blir stressad av det.

SoeN
0

Ja alltså det går mycket saft här, en del vatten också såklart men jag kan inte vara saften. Vaknar på natten och klunkar i mig. Annars går det bra det här, inget bröd, ingen pasta och så vidare :)

Kerstinfalk
0

Du kanske skall ta sockersaltlösning för att upprätthålla vätskebalansen. Typ resorb. Då slipper du dricka saft. Det fungerar fibt för mig som också ammar. Tror vi var jämngravida. 😃
Det finns även bönpasta. Det är riktigt mättande.
Sedan finns även qinnoa, mathavre ,matkorn. Väldigt mättande och helt vetefritt. Bra att ha i matiga sallader.

Surpan
0

Tipsar on saft med stevia. Fun Light Green. :)

/Surpan

SoeN
0

Haha jag kanske får hitta ett alternativ till saften :) Kerstinfalk, ja någotlunda jämngravida, du var lite tidigare även om båda våra var tidigare.