Barn iFokus

Barn

Etikett22-bilder-filmer
Läst 3466 ggr
Robert
0

Dagisfotografering

Dagisfoton, hur ska bilderna vara eller inte vara, din kommentar betyder mycket för mig. 

Nu har jag inte någon erfarenhet av dagisfotografering frånsett vad min son och döttra har tagit hem från sina daghem. Det har inte varit bilder direkt i min och min frus smak så jag tänkte jag skulle göra min första dagisfotografering på ett helt annat sätt.

Nu har jag bara tillstånd från två föräldrar på att lägga ut bilder på nätet. Resten av bilderna ligger i ett lösenordskyddat galleri.

Till bildgalleriet, dagisfoton!

Det är mina barn ni ser på bilderna, men samma leende återfinns hos de andra barnen. Istället för att ha en blå eller grå bakgrund så fotograferade jag i deras miljö inom som utomhus. De minsta barnen fotograferade när de fick leka tillsammans i en grupp, men då blev det bilder på var och en.

Hur tycker du ett dagisfoto ska vara? 

Hälsningar

Robert Hammar

Annette
0

Detta var ju ett naturligare sätt att fotografera barn på. En bra idé, tycker jag.

Cattis
0

Jag gillade den första bilden mkt. Man ser att det är på dagis, men det är ändå "porträttigt". På de vanliga dagis/skolbilderna är det ju annars lite "löpande-band-metoden". Fotograferna har så mkt att göra at tde inte hinner vara kreativa. Ungen skall upp på stolen, le, klick, sen kliva ner, nästa barn.
I år blev det inga dagisforon för min yngsta, hon skruvade på sig och fotografen gav det två försök sen var det nästa barns tur. Jättetråkigt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
0

Var till fotografen med min lille son (babyfoto) för några veckor sedan. Då fick jag se exempel på dagisfotografering o de var alla tagna ute i naturen bland höstlöven i alla färger och det var jättevackra kort. Barnen kom till sin rätt på ett helt annat sätt. De satt inte rakt upp och ner på en stol utan vissa lekte i sandlådan, andra gungade, satt på en sten..osv.

Mycket bättre bilder o väl värda än trista "massproducerade" dagisfoton med konstgjord bakgrund.

Har även sett andra "familjebilder" fån utomhusmiljö - o bilderna blir helt annat.

Pomperipossa
0

Jättefina bilder!! Som förälder har man ju inte så mycket att välja på utan är hänvisad till de som skolan använder. Nu när dottern började på dagis så kom vi i kontakt med ett nytt företag. De har inte 200 småbilder utan fler stora och även svartvitt… Lite roligare än samma lika…..

Believer
0

jättemysiga bilder. säger som de andra, såna här bilder är roligare att ha, än sådana med tråkig bakgrund där barnet sitter upp och ner på en stol. jag tror ju även att barnen föredrar att ställa upp på sådana här kort också, istället för "dom gamla vanliga"

Elisabeth-J
0

Jag tycker att det är jättefina bilder :) Att forografera barn utan uppriggade bakgrunder osv så ser bilderna mer naturliga ut. Min sin fotar också barn som blir vackara bilder :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AusaBausa
0

Helt underbart fina kort! Så skulle jag önska våra dagis- fotografer kunde tänka i stället för de dötrista bakgrunderna som funnits där sen vi själva fotades….

Kajhugo
0

Jag håller med, Gud vilka fina bilder och bilder med liv i, betydligt roligare än porträttbilder där barnen skrattar på kommando.

Robert
0

Tack jag uppskattar verkligen din kommentar, och helt underbart roligt att du ägnade dig någon minut åt att skriva ned dina tankar här i strängen. Vad du än skrev så var dina ord uppskattade, stort tack!

Det känns som om jag är på rätt spår efter att ha läst din kommentar och framför allt efter det att jag ett samtal med en mamma vid dagis idag. Hon sa (hon jobbar på dagiset) tom jag var glad i bilderna. Hon verkligen förgyllde min dag idag, och du med.

Mina bästa hälsningar!

Robert

magma
0

Verkligen ett underbart sätt att fotografera dagisfoton på!! Önskar vårt dagis kunde tänkt i den riktningen, sista dagisfotot på sonen togs nu i höst… Men dottern går ju kvar där ett tag till:)

Det enda önskemålet jag skulle ha om "våra" foton skulle tas på det här sättet, är att det skulle synas att de är tagna av en proffesionell, konstnärlig fotograf. Vanliga "leka i naturen-bilder" kan man ju ta hundratals av själv- jag skulle förvänta mig att det skulle vara en kombination av "ateljéfoto" men ändå taget "live" i barnens dagisvardag? När det kommer till komposition och fokus. Fattar någon hur jag menar?! Nu uppfyller ju alla dessa bilder det önskemålet, det är inte det jag menar. Hoppas det jag vill få fram uppfattas av er som läser, känner att jag svamlar en aning nu:O) *trött* Speciellt bild nr 1 och även bild nr7, där flickan tittar fram över axeln och resten av bilden är ofokuserad… Strålande!

martdat
0

Jättefina bilder, men jag skulle inte vilja betala samma pris som man brukar för dagisfotona, sådana kan man ju ta själv liksom…tycker faktiskt det var roligt men fotografkort från dagis då jag aldrig hadde råd att gå till en fotograf själv… men fina är de..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MaMaMade
0

Jättefina bilder! Håller dock m #11…vi har inte råd att gå till fotograf o ta porträttbilder numer. Sonen har ett par fotoböcker o den fotografen är bara *sååå* bra m barn. De har blivit fina julklappar till släkt o några har vi själva ramat in o hängt upp.

Mellis har vi bara fotat när hon var 1 år…så det var jätteroligt när de första FSK-bilderna kom o de var jättefina. Jag o min man fotar mkt själva o emellanåt lyckas m få till ett el annat jättefint kort a la nature så jag håller på porträttfoton jag. ;)

Jag tror att barnen ser glada o naturliga ut om fotografen kan ta barn. Ett dåligt ex är sista fotograferingen på Mellis FSK när de skulle ta gruppbilden. Ungarna tjafsade som ungar ofta gör o till slut höjde han rösten o sa att om de inte lugnade ner sig skulle han kasta dem på golvet o lägga sig på dem för att få dem stilla. Följden blev att min dotter började gråt o en gruppbild där min dotter sitter i ena frökens knä o ser ledsen ut. Han fick nog en ordentlig utskällning av fröknarna som är tuffa brudar men vad hjälper det i efterskott.

mocchino
0

helt underbara bilder! skulle själv föredra dom framför d gamla vanliga.. :)

// Nathalie

AnnaLundin
0

Håller med #11 och 12, bilder i lekmiljö kan man ta själv… Det är ju just porträttbilder med neutral bakgrund som kännetecknar dessa dagisbilder och såna är det inte så ofta man tar.

Jag hade inte köpt några bilder i lekmiljö, då går jag hellre till Stjärnfotografen, eller vad de heter, som brukar stå i köpcentra då och då…

Annette
0

Jag hade gärna köpt av dessa bilder.

#14. Det är inte alla hushåll som har en kamera eller ens intresse för att själva fotografera.

AnnaLundin
0

#15 - OCH?

Menar du med det att jag inte får tycka bättre om de arrangerade bilderna med neutral bakgrund? Och menar du med det att hushåll som saknar kamera eller intresse för fotografering automatiskt hellre väljer bilder i lekmiljö än med neutral bakgrund?

Annette
0

#16. Jodå, du får tycka precis vad du vill. Men jag tyckte ditt inlägg lätt så snorkigt, så jag kunde inte låta bli att svara.

Vad familjer utan kamera gillar bäst har jag ingen aning om. Men eftersom även de kan gå till Stjärnfotografen på närmsta köpcenter, så kanske de skulle tycka det vore roligare med dagisfoton i lekmiljö. Vad vet jag.

Robert
0

Av 30 familjer så har en beställt bilder så jag antar att den finska marknaden knappast är mogen för den här typen av bilder.

Kanske det här! 

Hälsningar

Robert

Cattis
0

#18 Vilka fruktansvärda bilder i den länken. De ser ut som dockor. Jag hade aldrig velat ha mina barns foton manipulerade på det viset.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

MaMaMade
0

*Oj*! Vill man inte minnas sina barn som de såg ut i verkligheten?

Får jag fråga vad "stjärnfotografen" är för ngt?

magma
0

#18: Fy vad hemskt, får mig att tänka på flimen "Den onda dockan"! Varför skulle man vilja att ens barn ser ut som gjorda i plast, eller vax???

johan
0

Grymma bilder Robert! Jag är helt på din linje att det är mycket mer intressant att få ha kort på barnen i sitt rätta element, än framför en enfärgad bakgrund där barnen mest ser rädda ut.

Jag håller inte med om att man kan ta sådana bilder själv. Det är stor skillnad på amatörbilder och proffsbilder som dessa. Det är typ som att jämföra att jag inte vill köpa en akvarellmålning bara för att jag kan måla med vattenfärg själv.

När man tittar tillbaka i gamla fotoalbum från sig själv, sina syskon och även syskonbarn så är det ju inte skolfotona som är kul. Det är ju de andra bilderna, de där där som förmedlar en känsla, där man minns händelsen, vännerna, känslan och hela atmosfären som är kul att ha. En duktig fotograf kan förmedla dessa känslor på ett helt annat sätt än en amatör med en kompaktkamera.

Dessutom skulle jag nog tycka att det är mycket lättare att ta ett bra studioporträtt hemma med en stel bakgrund, ett par lampor och blixtar, än det är att ta bilder som verkligen förmedlar en händelse och känsla. Det är bara att man inte tar sig tid att sätta upp det.

Mvh // Johan

AnnaLundin
0

#20 Stjärnstudio hette de visst… De åker runt till bl.a köpcentra och sätter upp en liten skärmvägg och plåtograferar alla som vill…

http://www.stjarnstudio.se/

Brokenfether
0

Jättehärliga bilder…så tycker jag barnen skulle fotograferas och sen samlas i ett litet häfte så alla i klassen eller i dagis gruppen kunde få köpa. Har aldrig tyckt om dessa uppradade klassfoto. mvh/B

Pernilla
0

Tycker bilderna var fantastiska. Trista familjer som inte vill handla. Jag skulle bli jätteglad!