Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 752 ggr
Litenloppa
0

Ytterkläder till barn under 1 år

Jag är ute i god tid ^^ Vad använder man för ytterkläder på barn under 1 år? De åker ju mest vagn eller blir burna och tultar lite på fötterna ibland så de blir ju inte varma av rörelse? Skulle tro att vi byter till sittdelen i vagnen nån gång i oktober. Sonen(nu drygt 4 mån)lär ha växt ur liggdelen då… Sittdelen har sk "footsack" så overall/termobyxor lär bli varmt tänker jag? Planen är att ha ett fårskinn i botten och det värmer ju bra. Här blir egentligen inte särskilt kallt ens på vintern, tror vi hade -17 nånting som kallast förra året. Men däremot blåser det mycket när man bor vid havet och det kyler ju. Så hur klär man? Höst=långbyxor och jacka? Vinter=Tjock jacka och långbyxor? Med underställ eller utan? Smart att ha med sig termobyxor att knöla på vid behov? Han lär ju vilja komma ur vagnen ibland och även ner på marken/gunga/sandlåda osv.

Sindri
0

När våra barn var små var det självklara ytterplagget overall.

Inget som glipar/knölar sig. Att vagnen har fotsack är ingen garanti för att det inte blir kallt där. Blir som i ett oisolerat förråd på vintern. Skyddar mot vindar ja, men om barnet sitter stilla genereras inte så mycket värme. Och att sitta still i en vagn är mycket kallare än att gå omkring. Ser ofta små barn i vagn som är klädda ungefär som föräldern som går och drar vagnen.

Och även motsatt - barn som dras i affärer fullt påbyltade, fotsack, vindskydd uppe, ibland även en filt över vagnens öppning. PUH! så varmt det måste bli.

Det enklaste är om du den första tiden känner efter innanför kläderna hur varmt/kallt barnet har det i vagnen. Man lär sig så småningom, men jag håller med om att det är svårt.

Litenloppa
0

Fast denna footsack är fodrad… Blåser det inte på en så kyls man inte ner särskilt mycket ju. Här är alltså sällan så väldigt kallt utan det känns kallt för att det blåser. Men brukar det funka bra med overall så kör jag förstås på det vid behov. Jag tänkte på att i liggdelen blir det ju så himla varmt. La en termometer i liggdelen på en vagn en vinter, gick en promenad och kollade efter 20 min. Nere i vagnen var det 17 grader varmt! Och där låg alltså tösen i overall, kan ju knappast varit skönt!

Sindri
0

Smart med termometer! Ja, det är ju svårt att veta när man inte kan prova själv. 🙂

Jag reagerar ofta på att se barn för lättklädda i vagn och för påklädda inomhus. Det är ju rätt lätt att öppna en overall och dra av ärmarna.

densomundrar
0

Ja usch, bävar inför att ta ut bebis på vintern nu när den kommer i november, just av anledningen att man inte vet hur man ska klä dom för att det ska bli bra :-o Följer denna tråden får många goda råd :-)

[GråHäxa]
0

Följer

Tycker att det är jättesvårt att veta. Vi bär mest nu och då tycker jag det är lite enklare, men det kommer jag inte våga när det blir halt till vintern.

Får väl också köra med termometer i vagnen :)

Litenloppa
0

Man ska nog ha i tanken att barn liksom vuxna är olika varma. Min son är som mig, vaaarmblodig. Är det över 20 grader har han det jättejobbigt trots tunna/inga kläder. Han känns aldrig särskilt kall och enda gången han har haft tjocktröja på sig(född i mars) är när det blåst halv storm och regnat. BVC var jätteupprörda de första kontrollerna när han bara hade långärmad body, långbyxor och bomullsmössa. Han skulle ju haft fleeceoverall och tjock mössa på sig! De gav sig efter en 3-4 tillfällen när han varje gång var så varm och go så. Många andra har också förfärats över den lilla stackaren som får åka runt och frysa. Aldrig har han varit sjuk heller medan andra barn omkring oss har hunnit klara av både en och tre förkylningar innan de blivit halvåret gamla. Kusinens son däremot blir kall direkt om solen inte lyser på honom typ ^^ Han åkte vagn i vintras med både body,sweatshirt overall, tjocka sockor, åkpåsen, lock på vagnen och fårskinn i botten och ändå var han en aning sval.

LoAEmma
0

Svårt, jag hänger också med! Vi beställde en overall nu iaf till vintern. Tänkte jacka men det är så kort säsong…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Sindri
0

Skönt att ha ett barn som inte är fruset av sig. Jag funderade mycket på det där med kroppstemperatur när våra var små. Tänk förr när man inte hade värme i bostäderna. Hur överlevde folk?
Undrade ibland om vi inte sabbar barnens egna temperaturregleringsförmåga genom att klä dem för varmt. Visserligen är det ju 37 grader i livmodern, men vi måste vara skapta för att kunna reglera kroppstemperaturen rätt bra, barn överlever ju såväl på Grönland som i riktigt heta klimat.

MikaelaS_
1

Vår äldsta är född i april och var således strax över halvåret när det började bli kallare här, bytte till sittdelen i den vevan och använde då en rejäl åkpåse med fårskinn (från bozz, rekommenderas varmt) inuti. Först bara vanliga kläder och mössa i, sedan lade jag till fleeceoverall utanpå kläderna. Och sen när det blev kallt på riktigt hade han underställ och overall i sin åkpåse, och då var han alltid lagom varm. En liten fryslort är han.

Lillebror fyller ett på måndag och honom kommer jag köra underställ i merino, mellanlager och skaloverall på. Har också beställt en fodrad regnoverall att ha nu innan kylan kommer på riktigt, för även om det inte är superkallt i luften så blir ju snabbt sanden i sandlådan kall att sitta på t ex. 

Psst, bra pris på kuling regnoverall på lekmer.se nu =)

Litenloppa
0

De flesta verkar bylta på rätt bra med kläder helt enkelt? En regn overall och en vinter overall känns som bra investeringar även om den senare nog inte kommer användas särskilt mycket. Ett bra underställ är nog också en god idé då jag tycker om att vara ute. Men hur funkar jacka till barn 7-12 mån? Blir det som med vanliga tröjor - allt sitter ihopkorvat under armarna efter 3 sekunder? Jag är lite sugen på en höstjacka men sambon hävdar att det bara är krångligt. Men jag har ju hittat en så fin som jag vill ha ändå ^^ Fleece overall - användbart verkar det som? Sweatshirt overall - bra på tidig höst eller blir det liggande i lådan bara?

[Devya]
1

Jacka och värmebyxor eller dylikt skulle jag absolut inte rekommendera. Det blir så väldigt tröttsamt att hålla på med sådant och dessutom så hålls de sällan på rätt ställe och man måste jämt och ständigt vara där och fixa. Overall är det lättaste och det mest praktiska.

Man tröttnar nog på snygga jackor då man märker hur jobbigt och opraktiskt det är. Isåfall var det så då jag tog hand om mina kusiner.  :)

Sindri
0

Nej - tänk först på barnets bekvämlighet - då går jacka bort. Bara korvar sig, blir glipor, man skall vara orolig att de blir kalla.

Litenloppa
0

Nej om jacka bara blir bökigt så hoppar vi det. Vet själv hur obekvämt det är när kläderna knölar sig. Angående regn overall. Är det bäst med ofodrad eller med fleecefoder?

Velinga1984
0

Sonen som är född i mars 2016 har en hel uppsjö med kläder att välja på under höst och vinter.  

Fleeceoverall, soft shell jacka, bomullsmössa, bomullsvantar, vintermössa och vintervantar, vinteroverall, tossor (vi kör med tossor eftersom vi anser att det är bättre än skor i den åldern), ofodrat regnställ (att ha när vi går mellan bilen och förskolan/öppna förskolan) .

Beroende på väder så har vi lammfäll, åkpåse eller tjockare filt över.