Klädstorlekar
Kanske en dum frågan, men hur är det med klädstorlekar. Går man efter hur lång barnet är, ex är den runt 68 cm har den 68 i stl?

Ja, 68 centilong motsvarar att barnet är 68 cm. Sen skiljer det enormt på olika klädmärken.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Aha ok Men min dotter är nu 70.5 men kan med lötthet ha både bodys i 62 och byxor.

Det var samma med min dotter. Hon är smal och kan ha storlek 86 på bredden fortfarande men tar 98 på längden.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
inget plagg är det andra likt ;) /sömmerskan.
Butikskläder varierar enormt i storlekarna, precis som vuxenkläder.
Men ja cl = centilång = centimeter lång :) tanken är att längden ska spegla storleken på kläderna, men alla är olika.

Jo det e ju hur långa de e men min son är 108 cm o har stl 116. O dottern är 57 cm o vissa 62 plagg e alldeles för små så hon har stl 68 redan i många plagg.
Alvin har alltid haft storleken större, dvs nu när han är 86cm så har han 92cl på kläderna. Han är väldigt långsmal i kroppen.
Ja dessa storlekar varierar ju jättemycket! Dotter är ca 62 cm men alla 62 för utom möjligtvis polarn och pyrets är väldigt tighta. Hon har mest stl 68 men det skulle säkert funka helt okej med 74 också om man veck upp armar och ben lite. Hon är en liten knubbis så det blir lite ont om plats på bredden för sötnöten 😊
#7 Så har svägerskan det också, henne tremånaders har samma storlek som vår ettåring just för att han är så rund, men han är nästan 15 cm kortare, hehe :)
Våra killar har nästan hela tiden följt storlekarna "som de ska", dvs, när de vart 68 cm så har de haft strl 68. David är 72 cm nu och har 74, och Wille är 86 och har också strl 86, de sitter klockrent. (Köper ju dock en strl större) Fast nu har inte vi sådär supervariation på klädmärken, har kanske fyra olika bara av någon anledning.
Det är så olika det där, beror på märke, material osv. Idun var 74 centimeter lång för en månad sedan & har mestadels 74, lite 80, men 80 är rätt pösigt eller stora i midjan. Sen har hon en body i 62 & någon mer body & nån byxa i 62/68 som fortfarande passar, och samtidigt ett par jeans i 86 som inte ens är för långa. Haha, blir inte klok på det där ;)
Fast min dotter är ganska rund av sig (ligger så högt man kan i viktkurvan) så tycker det är konstigt att hon kan ha sina 62 kläder. Nu använder vi mest nwebie, de kanske har bra strech i sina kläder ;-)
#10 man kan ju ha olika kroppskonstruktion fettfördelning och således olika storlekar även om vikten är densamma :) Sedan kan det ju iof vara en smaksak när man tycker att kläderna sitter för tight också :) Men storlekarna varierar ju väldigt mycket mellan de olika märkena med.