Mitt barn luktar "ostbågar"
Hej Min dotter på 7 år luktar illa som typ ostbågar. Hon duschar varje dag byter underkläder 2 gånger om dagen. Vi borstar hennes tänder och dom är jättefina. Vad kan detta bero på? Vad kan jag göra åt det?? Vi äter bra och hälsosam mat med mycket grönsaker. Tjejen är ganska smal och vi har svårt att få upp hennes i vikt. Hon är väldigt aktiv och rör mycket på sig. Jag tror det är hormoner som spökar! Vad tror ni och vad kan jag göra?
Kan tillägga att hon har problem med magen och bajseriet. Hon blir väldigt förstoppad, i samband med det får hon fruktansvärt ont och blir trött och slö! Vi har varit vid sjukhuset för det och hon får forlax men det hjälper inte något vidare. Vi har storklyx och måste då hjälpa henne att tömma tarmen. Vi har kollat upp födoämnen allergi och det visar inget på henne!
Har läkarna tagit prover så att hon inte har en brist på något ämne, alla vitaminer, mineraler (selen?)?
Glutenallergi? Då kan man ha svårt att hålla vikten och de jag känner som är allergiska har en dålig andedräkt trots att de är noga med att borsta tänderna m.m. Det är även vanligt att magen inte sköter sig riktigt som den ska, vad jag vet.. Ta henne till en läkare, det hade jag gjort. Tillägg: läste slarvigt, såg nu att ni kollat upp allt sånt, då vet jag inte tyvärr.. Har de även kollat gluten?
Movicol, en liten påse med pulver att blanda i dryck. Det har vi använt när våra ungar haft problem med förstoppning.
#3 Giiisella, jag tänkte också omedelbart på glutenintolerans och det kan det vara. Sjukvården testar två av av ca hundra glutenproteiner. Jag skulle tagit bort all gluten för att se om hon blir bättre. Dessutom förstörs tarmludden och man tar inte upp näringsämnen som man ska, vilket leder till alla möjliga brister. Sedan skulle jag ge henne probiotika. Psylliumfrön , linfrön och kokosolja, vilket hjälper mot förstoppningen. Psylliumfrön och linfrön är vattenlösliga fiber, som tarmen gillar.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Jag läste faktiskt här på sajten om någon som hade samma bekymmer fast med en 5åring(?) och det där med stanken är hormonellt och övergående om jag minns rätt.
Bästa (enda sättet) sättet att få ett riktigt säkert svar på födoämneskänslighet/allergi är att utesluta under en lång tid och försvinner symptomen så provocerar man. Låter ändå som att något med kosten är problematiskt. Även om barn kan lukta lite speciellt ändå. Sen är det inte säkert att det har positiv effekt att duscha/tvätta så ofta, det kan rubba balansen i kroppen. Varannan var tredje dag brukar rekommenderas som max.
Medarbetare på westernridning.ifokus