Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1693 ggr
SoeN
0

Ammar hela tiden

Någon annan som har erfarenhet av att ert barn velat amma/ligga vid bröstet hela tiden? Vår son skulle nog kunna ligga där hela tiden, är det inte på natten som han använder mig som napp så är det på dagtid. Han nöjer sig också med att sova på mitt bröst (eller sambons om han somnat ordentligt), annars vaknar han så fort man lägger ner honom. Han kan ligga i vagnen (vi har den som "säng" på nedervåningen) i någon timma och då måste han helst höra dammsugarljud (har spelat in på mobilen) annars vaknar han och blir ledsen. Han är 8 veckor och är glad hans två längre vakna stunder, annars blir han hysterisk om han inte får ligga vid bröstet, nappen kan han ta om man håller i honom. Han är för tidigt född och kanske behöver det här, men samtidigt behöver han få sova ordentligt. Han går upp bra i vikt (ca 300g i veckan) så jag tror inte att det handlar om att han är hungrig, utan snuttig. Hur har ni andra gjort?

frejaspluto
0

Har inte varit i din situation men sett, hört. Har ni sele? Bär honom en stund med nappen och försök lägga honom i sängen? Min syster spelade in sin röst hade stereon i sonens rum och hade sin tröja i hans säng som En snuttefilt. Gick jättebra hon vaaa så slut med snuttandes på bröstet !

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

SoeN
0

Han vill inte vara i selen, eller vi testade för ett tag sedan men ska göra det igen. Nappen får han (somnar med den i famnen) men den spottar han ut efter ett tag och vaknar direkt. Kan testa det med en tröja. Jag har spelat i dammsugarljud och kan göra likadant med rösten ☺ Tack för tips!

frejaspluto
0

☀️🌺

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Sindri
0

Ett av mina barn ville dia varannan timme dygnet runt i ca sex månader. Hatade vagn och bil, sele gick bra. Ville helst sova på mammas bröst eller mage. Sov sin första hela natt vid 8 månaders ålder.
Skrik på nätter, solskenet personifierat dagtid.

Men blev efter knappt ett år ett otroligt kavat och självständigt barn. Solstråle hela tiden.

Så - ja vissa barn behöver lite mer trygghet i starten, det känns lite jobbigt ibland, men det är värt det när de sedan snabbt blir självständiga och modiga.

Sparven88
0

När min son var i den åldern var han likadan. Skulle snutta hela tiden och bara sova på mig. Min mamma sa flera gånger"men är du säker på att han blir mätt då?" Och det var jag. För på de första bvc-besöken gick han upp fint i vikt. Men sen efter ett tag, vid nästa bvc-besök hade han gått ner några gram. Lång historia kort, vi testade att ge honom ersättning och jäklar, vi fick en helt ny, glad pojke. Inte sagt att så är fallet hos dig. Det kan helt enkelt vara så att han har ett stort närhetsbehov. Men ville ändå dela med mig av min historia då jag var stensäker på att ungen blev mätt av min mjölk, men tji fick jag.

soundtrack
0

*räcker upp en hand* Kan berätta mer om hur vi hade det imorgon, nu måste jag sova..

SoeN
0

#4, 5 Tack för era svar! Jo han behöver närheten och jag/vi ger honom den mer än gärna, men samtidigt sover han knappt om han inte får ha bröstet i munnen. Mina två andra barn ville också ligga nära och mycket (och slutade runt 8 månader, lite likt som du berättar Sindri), men inte riktigt så här. Min sambo går med honom och sjunger och ibland går det bra, andra gånger gallskriker han, allra helst om han hör min röst. Sparvenn88, jag har också tänkt på det om han blir mätt men jag har mycket mjölk (det läcker hej vilt) och jag ger inte olika bröst varje gång (eftersom det är så tätt) så han bör få i sig den "tjockare" mjölken. Han blir väldigt gasig och har uppsvälld (men mjuk) mage och ett lite bråck vid naveln nu men det kunde vara så sa de på bvc. Jag tänker mest om han äter för snuttandets skull och får gaser/ont i mage/uppsvälld så det blir en ond cirkel, samt att han inte får någon lång sömn. I bilen och vagnen går det bra att sova längre stunder, i alla fall det förstnämda.

SoeN
0

#6, Jag tar gärna alla tips, tankar och erfarenheter :)

Pontiac57
0

Min kille va också väldigt fast vid bröstet och närhetssökande. För honom berodde det delvis på gasig mage och sen att han ville ha närhet och värme. För mig hjälpte det mycket att ta promenader på förmiddagen så han somnade ordentligt och sen sov han ett par timmar. Varje gång han va svårsövd så promenerade vi och runt 9-10 v ålder räckte det med att man tillslut bara la ner honom i vagnen så förknippade han det med sömn :)

SoeN
0

#9, Efter hans vakna stund mellan ca 9-11:30 på förmiddagen brukar vi ta en promenad (eller försöka, man blir lite förslappad när alla är ledig, haha) och då sover han någon timma. Sen ammas det en stund, somnar vid bröstet, vaknar och så om igen. Han kan sova i två timmar mellan 21-23 om han antingen ligger mellan oss i sängen eller på någon av oss. Här handlar det som sagt också om gaser. Förutom att han i skrivande stund ligger på mitt bröst i sängen, försöker vi lägga honom på magen när han är vaken. Det pruttas en hel del då :) Jag ammar honom gärna och älskar att ha honom i famnen, men samtidigt känns det som om han skulle behöva sömn under längre stunder.

Sparven88
0

Min barnmorska ska att det där kan bli en ond cirkel. Eller innan vi visste att sonen inte blev mätt, så sa barnmorskan att han kanske har ont i magen. Och ont i magen för en sådan liten bebis betyder i deras huvud en sak : hunger. Så skriker de efter bröstet (trots att de kanske inte är hungriga utan bara har magknip) å så äter dom och så får de än mer ont i magen osv. Det är så svårt när de inte själva kan berätta vad som är tokigt; utan att man måste gissa hela tiden.

teezan
1

Här är en till som har samma, men tjejen är 10 månader. Hon har sovit typ 20 minuter i sin spjälsäng efter att ha ammats till sömns. Hon har ett väldigt stort närhetsbehov & vill bara sova nära. Vi har inte gjort något åt att ändra det (EDIT: jo, nu ljuger jag,  vi har ju testat lägga ner henne och försökt få henne ta napp utan bra resultat de första månaderna innan vi insåg att det var enklast för alla att göra det som funkade för henne). Minns att det var frustrerande i början innan man vande sig vid att vara så fast. Nu är det lite på ett annat sätt, men hon vill ha bröstet varannan timme trots att hon äter (om än väldigt lite) annan mat, men ofta är det bara några minuters klunkande för att tanka närhet och sen fortsätter hon med sitt :) vi samsover & bär i sele. När hon var pytte föredrog hon dock famnen.

Barn är olika men för min tjej, och många andra barn, är bröstet och jag hennes störta trygghet och då tror jag på att man ska följa det (i den mån det går).

Jag kan varmt tipsa amningshjälpens hemsida & även deras Facebooksida, det hjälpte mig massor att läsa om andras erfarenheter. Att barnet vill vara nära är väldigt vanligt, produktionen styrs av efterfrågan, man ska lita på sin kropp (många tror att deras mjölk inte är tillräcklig trots att den är det), att nappen är ett substitut för bröstet och inte tvärtom osv.

Följ ditt barn precis som du gör, det kommer du få igen i framtiden :)

teezan
1

Sagogrynet skriver mycket klokt om Amning, till exempel i detta inlägget 🙂

En parentes är att det verkar som att det är vanligt att vården och många BVC ger felaktiga råd och kan för lite när det gäller Amning, vilket är väldigt synd.

SoeN
0

#11,

Sådär sa min en av våra bvc-sköterskor också, att det kunde bli en ond cirkel. Jag vet att jag har mycket mjölk, det klunkas hej vilt, utan problemet är nog gaser och att han vill ligga nära. 

Ja, man önskar så att de kunde säga vad som är fel :)

#12,13

Ja just det, amningshjälpen! Ska kika där också, tack för tipset! :)

Vår mellersta (hon är 8 år nu) ville också ligga nära och ammas, jag vet att hon på natten skulle snutta när hon var 10 månader också. Minstingen vill vara nära hela tiden, pappa går bra och helst på magen för då får han ur gaserna. För en stund sedan, när han hade ätit och jag visste att han inte var hungrig, bar jag honom i famnen med nappen i munnen och mitt ansiktet emot hans, då somnade han direkt och ligger nu själv en stund, får se hur länge :)

Ska kika Sagogrynets sida också.

Tack!

Sarah
0

Var ngn på Facebook som skrev typ att "se de första månaderna som en fjärde trimester, så nära vill bebis vara". Väldigt smart formulerat kände jag. Hade jag hört den formuleringen innan förlossningen hade jag nog mått bättre första tiden.

SoeN
0

#15,

Jo men jag har inga problem med det (det är mysigt, möjligen lite stressande om han inte nöjer sig med pappa medan jag duschar ibland), utan jag tänker mer på hans sovbehov.

Idag har han amma och sovit själv i 40 min vid två tillfällen 👍

[GråHäxa]
0

Slår också ett slag för Amningshälpen och Sagogrynet. Precis som teezan skriver så är inte BVC alltid så kunniga när det kommer till Amning och kan ge en hel del knasiga råd. BVC sköterskor är ju konstigt nog inte utbildade i Amning, det är barnmorskorna som är det. Har också fått höra det där med en ond cirkel av magknip och Amning, men jag ammar på och det tycks snarare lindra magknipet.

Vad jag har hört så är det vanligt att prematurer och barn med lågfödelsevikt klusterammar. Bröstet är så mycket mer än mat så det är inget konstigt alls att han vill ligga där. Sedan blir man ju väldigt låst och det är såklart jobbigt. Om han gillar dammsugarljud kanske han gillar baby sleep appen. Den har en massa olika white noise som går hem starkt här hemma. Ljud som skall efterlikna hur de låter i livmodern, hjärtslag, vatten som droppar, fläktljud, tvättmaskin mm.

SoeN
0

Vad fräckt med den appen 👍 Ja jag spelade in ljudet och kan spela in när jag sjunger eller vad som helst, samtidigt vill jag vara nära.

Han hade inte så låg födelsevikt, 2,7 och nu vid 7 veckor väger han 4,2 men han behöver såklart närheten och den vill vi ge honom. Nu sover han på pappas bröst och vill helst att det låter hela tiden 🙂 Dock märker vi att han reagerar på ljud han inte känner igen, som att en vän är här och pratar, då kommer han inte till ro ordentligt. 

Jag tror också att det är bättre att amma bort det onda, av vad jag förstår så kan man inte amma för mycket om man inte ger ersättning. 

Tack för tipsen, hoppas ni mår bra GråHäxa 🙂

[GråHäxa]
0

Vi mår jättebra SoeN, hoppas att ni mår bra med :-) Ja det där med dammsugaren tycks vara populärt bland bebisar :-) Jag tror inte att du behöver vara orolig att han sover för lite, bebisar har ju mycket mer hackig sömn än vad vuxna har. Nej men precis amma kan man inte göra för mycket av, dom.spyr ju upp ev överskott. Det är ju en utvecklingsfas där runt 7 1/2 - 9 1/2 veckor som kan göra att dom vill amma mer, blir mer mammig och sover dåligt osv. Nu vet jag inte hur man räknar med utvecklingen hos prematurer dock, om det kanske är den korigerade ålder man går efter då. Men anars kanske det kan vara det som spökar. Vår dotter satt klistrad på mig under den utvecklingsfasen, maken fick ha på sig mitt nattline för att hon skulle gå med på att vara hos honom haha :-D

SoeN
0

Tack, vi mår också bra :) Jo men precis, om man bara ammar ska det också räcka med om de kissar (på ett tag) utan att man behöver vara orolig och jag tror som jag läste att flera små mål snarare hjälper de små magarna än att de skulle få ont. Just nu räknar man inte prematur så länge han följer vanliga veckor, vilket han gör. Bvc sa att det är först om de små är senare som man kan "skylla" på det :) och det känns som om det där stämmer in faktiskt, han är väldigt mammig just nu. Smart med nattlinnet ;)

OlgaMaria
0

Använder ni napp? Det kan ju hjälpa. Mina var oerhört närhetstörstande de första fyra månaderna. Sen vände det. Och saker förändras ju lite grann för varje vecka som går, eller hur? Du får tänka på det, det kommer inte alltid vara så här! Mina fick sova tätt intill mig och på dagen PÅ mig så mycket jag orkade. Det var så de kunde sova ordentligt. Först efter fyra månader började de klara av att sova själva lite längre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
0

#21, Jo han tar napp (har haft han intill bröstet med napp i mun och det har fungerat bra). Han sover också nära och på oss, vilket han gärna får, och de senaste dagarna har han ammat och sovit mer emellan. Tror också att jag slutade dricka mjölk gjorde mycket :)