Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 974 ggr
Anonym
0

Förstoppad mamma, ej längre

Hoppas det är ok att jag ställer frågan här. Jag har ganska nyligen fött barn och under graviditeten var jag förstoppad nästan hela tiden och mådde dåligt av detta såklart. Efter förlossningen har det varit upp och ner och har kunnat gå några dagar emellan toalett besöken fram tills i förrgår. Nu ursäkta ordvalet så rinner allt ur mig :-( Det började för fyra dagar sedan med hård i magen sen var det som om allt släppte. Jag mår inte dåligt på något sätt och det kan gå timmar emellan men så fort jag äter så måste jag gå på toaletten snabbt, ja efter en stund då. Det var bra en dag utan något besök på toaletten alls men så igår igen. Tycker det kommer när jag druckit kaffe vilket jag alltid gjort innan också. Kan det bli så? Det är många månader utan riktiga toalett besök men hur mycket kan finnas i kroppen? Jag ammar på heltid.

Inkanyezi
1

Det kan vara si och så en ganska lång tid, men det är inte alls säkert att det finns något alldeles klart samband med graviditet och förlossning.

Båda tillstånden, hårt och löst, kan man ta bulkmedel för, och det enklaste och billigaste är fiberhusk, som finns på hyllan för bakgrejer i affären, men också säljs på apoteket under diverse varumärken. Hos Willys exempelvis finns det som Finax Psyllium, som är det billigaste jag har hittat. Det kan också kallas psylliumskal och fiberhusk.  Man kan också ta hela psylliumfrön, eller linfrön, i samma syfte.

Man tar ungefär en dessertsked i ett glas vatten och rör ut och dricker före maten. Det är bra om det får svälla lite och man rör en gång till innan man dricker det. Sedan dricker man ett glas vatten till ovanpå. Ungefär tre gånger om dagen är lagom, så enklast är att göra det strax före maten.

OBS! Mycket viktigt: Psyllium får inte tas torrt, då det kan blockera såväl matstrupe som luftvägar. Det suger upp massor av vatten, och det kan forma sig till en rätt hård kaka om man tar för lite vatten.

På apoteket kan det heta Vi-Siblin eller Lunelax, och då är det mycket dyrare, men det är precis samma sak. Också för de medlen gäller att man först rör ut i vatten och tar rikligt med vatten, vilket borde framgå av bipacksedeln.

Det är inte någon risk för att det ska bli vanebildande och det är inte skadligt på något sätt, snarare kan det vara fördelaktigt för tarmfloran. Man kan med fördel röra ut det i och skölja ner det med A-fil för att få ordning på magen.

Tjeja
0

Koffein stimulerar tarmmusklernas rörelser. När du var förstoppad kanske det inte räckte till som hjälp men nu när du inte är förstoppad längre kan det vara just kaffet som sätter onödigt mycket fart på tarmarna för dig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.