Stannat av i utvecklingen
Det känns som dottern stannat av i utvecklingen. Hon är snart 5 månader och vänder sig kanske 1 gång i veckan resterande dagar ligger hon och bara tittar. Hon är väldigt tyst av sig typ slutat helt med att jollra. Känns som hon aldrig kommer börja krypa
Allt kommer i sin tid. Hon är bara 5 månader, det dröjer nog ett tag innan hon kryper. Det är mycket de små liven ska klara av innan de kan koordinera kroppen till att krypa etc. Min son kröp när han var 7 månader. Prata och sjung med henne om hon gillar det :)
#0 Är det första barnet?
Jag vet inte exakt hur det är nu och hur du upplevt ditt barn tidigare, men jag kan känna igen oron att något inte stämmer.
Jag har haft mina perioder av, rädd att min dotter inte ser ordentligt, rädd att hon inte vänt sig tillräckligt mycket (hon vände sig bara några gånger under sitt första halvår), rädd att hon inte är tillräckligt kommunikativ för att hon inte lett tillräckligt mycket, hon skrattade för sent, hon var för tyst.
Det vart inte bättre av att vara på föräldragrupp där jag lätt jämförde barnen med varandra.
Jag har fullkomligt släppt det där då jag hör liknande berättelser från andra föräldrar och inser att det oftast är ganska obefogat. Precis som människor är olika utvecklas barn olika, för vissa kommer vissa milstolpar i en annan ordning.
Mitt barn är nu lite över 6 månader och jag upplevde också att hon vart tystare ett tag och mer passiv från att ha vart ganska livlig. Nu helt plöstligt dunkade det till, hon pratar som en tok, skrattar, kryptränar, rullar och sitter själv.
Det är verkligen så, man är orolig, sen plötsligt 'händer det'.
Var inte orolig, försök ha en mysig tid med ditt barn istället!
Jag tror att det är en fas dom har hittat att jollra, vända sig själva och nu testar och tänker ut nått annat. Det är vanligt tror jag. Barn testar sig fram i perioder, som min dotter sa ett ord efter ord, när hon sa -Äpple , klockrent så sa hon i nga dgr, sen blev det -Plä, du behöver inte oroa dig. Man känner nått som är fel på riktigt….
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jo hon är första barnet :p Hon har varit väldigt tidig med allt hittills. Hon skrattade högt vid 3 månader och vänder sig på riktigt för första gången i samma veva. Men nu så har hon istället backat och står still länge. Men jag hoppas att det går över snart :)
Stämmer precis med den utvecklingsfas hon bör befinna sig i nu. Kolla Wonder weeks!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Hon fiffilurar om världen ;) Barn utvecklar antingen motorik eller kognitiva förmågor, aldrig båda samtidigt. Om hon inte alls visar kryp/gå intresse runt ett års dagen kan man börja fundera. Men då kan det t.ex. räcka med lite sjukgymnastik (Joels kusin satt enbart och efter 3 sjukgymnastiks besök gick han och då var han över 18 månader)

Det kommer :) Elva är också inne i en platå. Vi har som ex trott att hon var påväg att börja gå i ca 3 månader. Hon kan stå, men är helt ointresserad av att gå. Krypa går fort och fyller hennes behov nu. Istället har hon börjat göra mer ljud. Blir ett år om två veckor.
Krypa, det kan Du förvänta Dig kring året. Eller inte alls, långt ifrån alla barn kryper. Många hasar sig fram på rumpan och går istället.
Plocka fram Dig och pappans baby-böcker istället och kika på Er egen utveckling där i.
#5 är det den som kostar 13 kr och är på engelska?
Endel kan hoppa över krypandet, börja gå på en gång.
Har ni någon aning om er utveckling så kan ni fundera på om hon följer någon av eran som snövit säger i #9. Joel följer sin farbrors ganska exakt säger farmor och det är lite roligt.
Den boken tror jag har för mig att den är bra! Men kom ihåg att du känner verkligen om det är ngt fel…. Ditt barn har bara kommit ur den fasen och g på nästa, det tror jag,
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Verkar inte finnas till Samsung tyvärr. Har Samsung s7
#15 Har du appen gravidkalender & babyapp (gravid & baby)? Det står om utvecklingsfaserna där, väldigt bra.
Googla utvecklingsfsser eller utv. Språng så kommer det upp många sidor med liknande info också.
#15 Jag har den på min samsung. Sök efter the wonder weeks :) Sen håller jag dock med Fluffis om att den appen är minst lika bra.