Vaccin mot rotavirus?
Hur tänker ni kring vaccin mot rotavirus (här är en länk för er som inte hört talas om det http://www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/fordelar-och-nackdelar-med-rotavirusvaccin/). När mina två första barn var nyfödda (eller 6 veckor som vår minsta är) var det inget tal om vaccin mot något rotavirus, så jag vet inte mycket om det? Hur har ni andra gjort?
Vi tog det, då det kommer ingå i det allmänna skyddet om vi förstått rätt. Svår magsjuka kan vara väldigt farligt för små bebisar, och det är väl större risk för rotavirus under de kallare halvåret (liksom många virus) om jag förstått det rätt.
Vi har tagit med båda barnen. Har ingått i vaccinationsprogrammet i Finland nåt år åtm. Vet fullvuxna människor som blivit så dåliga att de legat inne så jaa.. ingen tvekan där.
Nej. För det första får minst 1 av 10 diarré av vaccinet (man vaccinerar för att minska risk för bland annat diarré). För det andra kan man smitta andra med rotavirus pga att det är ett levande vaccin. Från FASS: "Biverkningar: Vanliga (dessa kan förekomma vid upp till 1 av 10 vaccindoser): diarré irritabilitet Mindre vanliga (dessa kan förekomma vid upp till 1 av 100 vaccindoser): magsmärtor, gaser hudinflammation" "Varningar och försiktighet Tala med din läkare/sjukvårdspersonal innan ditt barn får Rotarix om: han/hon har nära kontakt med någon person, exempelvis en familjemedlem, som har försvagat immunförsvar, t ex på grund av cancer, eller som tar läkemedel som försämrar immunförsvaret han/hon har en mag- eller tarmsjukdom han/hon inte har gått upp i vikt eller växt som förväntat han/hon har någon sjukdom eller tar någon medicin som minskar hans/hennes motståndskraft mot infektioner Om ditt barn får svåra magsmärtor, ihållande kräkningar, blod i avföringen, uppsvälld mage och/eller feber efter intag av Rotarix, kontakta omedelbart läkare/sjukvårdspersonal (se även avsnitt 4 ”Eventuella biverkningar”). Var som alltid noga med att tvätta händerna noggrant efter blöjbyte."
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2 ingår det eller bara erbjuds det? Jag säger annars som #2. Vi bor också i Finland och har följt rekommendationerna här.
Vi gav det inte till vår första och kommer inte ge det till nästa barn heller - det är det enda vaccin vi skippar.
#4 Skulle nog säga att det ingår. Men inte e jag helt 100.
#5 tar ni vaccin för vattkoppor? #6 inte jag heller :)
#5 Det visste jag inte ens att det fanns. 🤔
#8 det finns men är inte 100%. Vet 3 vaccinerade barn som fått det denna vår från dagis. Vi ger egentligen ingenting utanför vaccinationsprogrammet här i Finland.
#9 Vad jag förstod gällande vattkoppsvaccinet (kom på tal vid senaste rådg.besök) så är det mest såna som är vuxna och inte haft/osäkra om de haft vappkoppor som tar det. Man lär ju bli grymt sjuk o kan få väldigt stygga följder när man är vuxen 🤐
#10 Jag vet många föräldrar som ger vaccinet direkt när barnet får ta det.
Ja vi tog det. Inge biverkningar. Ev lite hård i magen dagen efter, men ej feber osv
#11 Där ser man 👍
Tack för era svar ☺ Vi får fundera vidare, är inte jätteför att vaccinera (förutom med de grundläggande). Sedan undrar jag ju lite om man bör vaccinera en förtidigt född med något som kan ge jobbiga biverkningar. Men vi får prata mer med bvc.