Oroar mig för barnet.
Hejsan alla! Kanske blir ett långt inlägg men ska försöka göra allt kort, detta inlägget handlar om min vännina. Jag har haft en vän sedan 6 år tillbaka, vi kan kalla henne för Emma. När Emma går in i ett förhållande med någon blir hon blind av kärlek, blir hon sårad utav en kille och hennes vänner försöker hjälpa henne så snusar hon ilsket att man inte ska lägga sig i. Nu har hon haft ett förhållande sedan ett år tillbaka med en kille som jag tycker verka ha psykopatiska drag. Redan efter knappt en månad tillsammans började problemen och han anklagar han henne för otrohet. Hon har ringt mig ex antal gånger och berättat att "han kommer aldrig älska henne lika mycket som han älskade sitt ex", "gjort slut med henne på fyllan", "sagt åt henne att sluta jobba och bli en hemmafru istället". Senaste för två veckor sedan spamm-ringde han henne 7 gånger och anklaga henne för otrohet när hon var inne och handlade på H&M och Zara. För inte alls så längesedan så visade graviditets stickan plus och nu ska Emma och hennes pojkvän ha barn. Jag är orolig för barnet och Emma när det gäller pojkvännen. Förra veckan fick jag ett meddelande att hon hade varit på akuten, ringde och hennes pojkvän svarade. Jag frågade hur det var med Emma? "Ah du menar mamma?" Då trodde jag att pojkvännens mamma hade åkt in men han sa ganska snabbt "hallå eller? Visste inte du att jag och Emma ska bli föräldrar? Det är hon som är mamman". Väldigt tidigt att kalla någon för mamma när man knappt är i vecka 5 tycker jag. Han förklarade att hon hade fått blödningar men inget som var farligt. Han sa sedan "fast jag och Emma SKA ha barn oavsett vad, om vi så fan ska göra provrörsbefruktning", nämnde då att dem är för unga för provrör och att behandlingen kostar jätte mycket. "ah vadfan tror du inte jag kan hosta upp så mycket pengar eller?".. Efter det räckte han telefonen till Emma och sa i bakgrunden "ta och snacka med denna dryga fi**an nu". Jag blev svarta fåret för Emma trots att jag förklarade vad som sades. Jag är orolig över hennes barns framtid och även henne, jag vill inte på något sätt att hon ska göra abort. Utan det bara äcklar mig att det är just hennes pojkvän som kommer bli far till hennes barn, en människa som inte är frisk och som även manipulerar Emma. Hur gör man som vän i en sådan situation? Tacksam för svar.
Haft liknande situation där pojkvännen/sambon hela tiden svartmålade mig och var rädd att hon och jag skulle vara otrogna (jag är bisexuell) trots att hon aldrig skulle ens titta på en tjej. Han ville endast ha henne för sig själv och var/är väldigt maupulativ. Tyvärr slutade det i att jag och min vän inte pratar längre, gått ca. 1 år nu och hon ska föda sitt/deras första barn genom IVF när som, om hon inte precis gjort det. Jag sa till om pojkvännnen och om vad jag tyckte att han al sig i vår relation och inte ville hennes eller vårat bästa osv osv. Det uppskattades tyävärr inte. Du känner din vännina bäst. Jag varnar dig dock för att gå för stark framåt, vi hade en brutalt ärlig relation jag och hon men det var droppen för henne. Vissa tycker att jag gick för hårt fram men hon mådde inte bra i relationen och det krossar fortfarande mitt hjärta att tänka på det.
Lycka till!
Gemensamt barn är tyvärr ett bra sätt att hålla kvar någon i ett förhållande om man är rädd för att man håller på att tappa "kontrollen" över förhållandet. Är man dessutom ute efter en hemma fru som man smidigt kan skärma av från kollegor och vänner finns det få sätt som är mer effektiva. Tar det slut i alla fall kan barnen användas som slagträn. Nej då, jag är inte bitter ^^
Har stått bredvid flera gånger, tyvärr finns det inte så mycket man kan göra innan personen vågar erkänna för sig själv hur det egentligen ligger till. Man kan hinta i den riktningen "är det inte konstigt att han alltid ringer 10 gånger på en shoppingrunda" men #1 har en poäng om att gå för hårt fram.
#3 Förstår hur ni menar, jag har träffat hennes pojkvän några gånger tidigare och bara efter 20 minuter märkte jag hur manipulativ han var. Vi pratade om allt möjligt och att han väldigt gärna ville ha barn, titta då på "Emma" och tänkte please god no.. Eftersom jag vet att hon inte är en stabil person och samma gäller denna hemska pojkvännen hon hittat. Att prata om just barn och deras bästa triggar igång henne och det gör det nog för dem flesta gravida, på telefonen sa hon till och med "alltså det känns bannemig som att du vill att jag ska få missfall". Det var ju inte därför jag ringde utan jag var orolig för henne och barnet. Men däremot kan ju hennes pojkvän dra dit pepparn växer.. Detta är verkligen något som är svårt att prata om och skulle jag nu kontakta henne angående situationen så är jag säker på att det kommer bli kalabalik tyvärr. :-/
#1 #2
Du måste ta din vän Emma, han kanske har tom indoktrinerat massa saker och hon kommer tappa kontakten med sina föräldrar , vänner och allt snart sitter hon själv och blir psykiskt misshandlat, det du skriver är det så. Du måste anteckna, spara sms , mail, vad som och kontakta polisen. Säga som det kontakta även kvinnojourhem fråga hur du ska göra det måste finnas stort nätverk innan det händer henne ngt samla på dig, samtal, bevis, förbered alla myndigheter. du vet ju inte vad han gör nu med henne.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Han är farlig. Stort kobtrollbehov, osäker…
Håller med #5
Har du möjlighet att kontakta "Emmas" föräldrar eller ev syskon som bryr sig om henne?
I slutändan är det "Emmas" val. Men om hon får veta att andra i hennes omgivning är oroliga för hennes och inte litar på hennes kille så kanske det kan öppna upp hennes ögon.
Hur går ert har det blivit nått vettigt ?