Inget gung i barnvagn
Skapar en egen tråd istället för att ställa tusen halft ot frågor i någon annans tråd. Vi har ju starka funderingar på att köpa Britax smile 2 travelpaket, var och kollade på den igen igår, och upptäckte att den inte verkade ha någon fjädring, den var helt stum. Kommer jag som bor på landet att ångra ett köp av en vagn utan gung, tänkte att det bör bli ganska skumpigt för barnet annars, underlaget är ju inte platt och fint som det ofta är i stan. Är tacksam för alla tankar och funderingar :-)
Jag köpte en utan gung faktiskt. Jag tänkte mig mer på vagnens säkerhet, för mig var det bäst utan gung för andra har kanske annan upplevelse, jag har körkort och åker mkt tunnelbana i Sthlm och buss. Vagnarna har en egen ingång en vuxen med barn åker gratis. Jag såg och ser fortfarande ostabila barn vagnar som inte håller balansen igår åkte jag buss och barnet i kombivagn föll , jävlar vilken duns! Barnet klarade sig, blev chockad! Mkt också för att den var framåt tung och hjulensform vagnen överlag. Jag köpte en äldre brio med stora hjul fram och bak. För att kunna klara alla väder och speciellt vintertid. Såg till att jag hade ombyteskläder, lite blöjor lite välling, mm.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jag tycker generellt vagnar med svängbara framhjul är stumma och skulle personligen inte köra det på grusvägar så därför köpte jag en "hemmavagn" begagnad med 4 fasta och är sååå nöjd, det är dock mycke klumpigare inne i stan osv :)

Jag som också bor mitt ute i ingenstans med enbart grus och skogsvägar har en city cross, himla härligt gung! Underbar att vagga rn bebis i. Men jag har även en super nitro med stora svängbara/låsningsbara framhjul, mycket stummare men jag använder i regel bara super nitron..tar city crossen och det är väldigt lerigt ute mest för att jag inte vill smutsa ner super nitron haha..! Nej city crossen kommer även till denna bebis så stå inne och agera vagga inför sovdags/magknip och allt vad det är.
Är ju som sagt sällan i stan och går därav sällan på asfalterad och plan väg. Tackar så mycket för eran input i frågan, ni sa något väldigt klokt, ha en "hemma vagn" :-) Skulle inte den nya vagnen fungera på hemmaplan får den väl bo i bilen så får man väl köpa någon ful vagn för en mindre summa som man inte är rädd om alls. Ni är så kloka och hjälper mig så mycket, tusen tack :-) Beställde vagn igår :-)
Blev det en Britax smile?
Jag är jättenöjd med våran, vi bor på landet :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Ja, köpte travelpaket, orkade inte titta och fundera något mer gällande barnvagnar och babyskydd :-P
Tror det blir toppen!! Skönt att allt hör ihop!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Ja, verkligen. Och många verkar ju gilla den oxå och har inte hört så mycket dåligt om den mer än att barnet snabbt växer ur den, och det kan jag leva med.
När vi ändå pratar vagn, jag ska börja förbereda, har man åkpåse i liggdelen runt november eller har man täcke och kudde? Har lite dålig koll på vad man har i en liggdel… Brukar madrass ingå i liggdelen?
Åkpåsar är så varma 😟, du måste tänka på hur ditt barn är då, min dotter har alltid varit varm, hon har klarat sig med vanliga kläder och en bra overall plus åkpåse. Endel är som mitt barn blir varm och alltid varm. Endel fryser på varm solig dag, fryser på vintertid mm.
#10 mitt barn lär ju komma runt november, försöker förbereda och vill ju veta vad som är brukligt att använda så att jag vet vad jag ska köpa till att börja med. Sedan är ju givetvis alla barn olika och då får man ju anpassa efterhand :-)
Min son är född i februari och jag körde med åkpåse (även året efter och denna vinter när han blev 2år har han bara haft påse när han varit ute enkom för att sova). Väldigt smidigt då det är lätt att öppna upp när man kommer in och barnet kanske sover eller att man går in på en affär etc. Skönt att slippa bängla på overaller också. Trots att vi bor i kiruna klarade han sig oftast med vanliga kläder och mössa vantar och en kofta eller filt upptill, när det är som kallast en ulloverall, Yllesockar och vantar och en mössa . Extra smidigt om man har hund och man måste ut några ggr per dag!
#12 tack, då får jag nog kika på en åkpåse till vagnen :-) lät ju smidigt att kunna öppna upp för att reglera värme, hade inte tänkt så långt. Men han har overall på dom ändå även fast dom ligger i påsen?
Beroende vad du har för åkpåse kan overall behövas också men har du en tjock påse brukar det räcka med vanliga kläder, mössa, vantar och tossor :)
#14 tack, kan vara bra att veta :-)
Ha en overall med inbyggda vantar fötter vanliga kläder i med åkpåse. Ta med dig extrakläder i vagnen du ser och känner själv och barn babyyn säger till med skrik, varmt , kallt eller annat
Mitt barn kom när det var vinter även om det är i mars, det var iskallt men hade det som jag skrev ovan.
#13 Nej oftast bara vanliga kläder och vantar mössa och något upptill (kofta eller liten filt) för att det inte ska komma kallt genom öppningen. När det var riktigt kallt hade han ett mellanlager men aldrig någon vinteroverall. På vårvintern när vi är ute typ hela dagarna och åker skoter och sånt hade han en sån lurvig nalleoverall på sig i åkpåsen för att inte frysa när han ville komma upp och amma och vara vaken lite.