Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 697 ggr
Anonym
0

Mitt barn vill inte vara "sämst"

Vår dotter (på åtta år) klarar inte av att vara "sämre" än någon annan. Det handlar inte om tävlingsinriktning utan om hon börjar i en sport tycker hon att hon kan det bra sedan. Ibland vill hon inte fortsätta utan ger upp för att det är tråkigt, tex skridskoskola. Det har hon gått i ett par omgångar, med något års uppehåll och nu när hon vill börja igen får hon panik för om hon ska hamna i en lägre grupp (vi säger att läraren får avgöra). Detsamma gäller ridning. Hon har gått på ridskola tidigare men nu haft egen medryttarhäst och det blir inte samma som på ridskola. Visst, hon kan mer om ansvar och rider längre stunder, så lär man sig inte samma saker som på ridskola och nu jämnför hon sig med sin kompis som går i grupp 1 (som ridit kortare och inte kan samma saker). Vi säger att hon får börja i den gruppen (beroende på vad ridläraren tycker) men hon tycker hon kan allt. Vi har kanske berömt henne "för mycket" :(

frejaspluto
0

Sämst tror jag inte att ordet finns när det är barn det handlar om man växer olika, utvecklas olika, tar in intryck olika tider. Ni kanske pushar för mkt, ni kanske inte låter henne stå på egna ben . Ni kanske inte är kosekventa nog. Får hon som hon vill så får ni stå för det, då måste ni komma med mer kosekvenser och stå på er! Jag är uppväxt med 13 syskon, organiserade föräldrar får ni leta efter, vi var efter schema, aktiviter om man inte hade en aktivitet fick vi inga pengar, hjälpa till mer hemma inga pengar, mer hemma på helgerna mm. Beetendemässigt, är hon bara rastlös ? Är hon rastlös i överlag,? Temperament ? Min dotter är Sex år världens visste tjej. Hon ville sluta ned dansskola och jag berättade till henne vad hon hade för alternativ. Hon ville simma, gymnastik. Då sa jag till henne ; vi har betalt mkt pengar för din dansskola och jag vill att du går ut kursen slut och sen därfterfter pratar Vi hur du tänker och känner. Hon gjorde det utan protest. Idag går hon i simskola och är jättenöjd. Prata med henne om du JHar pappan i bilden prata med honom hur KI ska få eran dotter vara mer aktiv , det kanske du garderande gjort men ni måste göra nått om det verkligen det du vill att hon ska ha ngn aktivitet,

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Anonym
0

Hejsan frejaspluto!

Jag bor med pappan och vissa saker kan nog stämma, som att vara konsekventa. När hon ville sluta i karaten borde vi stått på oss om att gå färdigt kursen. Det handlade nog lite om att vi själva tyckte det var rörigt också, annars får inte hon bestämma hur hon vill.

Vi puschar verkligen henne inte utan försöker förklara att alla är olika bra på olika saker. Och ordet "sämst" skrev jag just med "sämst" för det är så hon känner. Kanske lite tävlingsinriktad men ingenting som kommer ifrån oss.

Hon har temperament och är ganska aktiv som person. Hon behöver ha en aktivitet och vill ha en. Jag önskade bara tips, vilket du gav genom att hjälpa till hemma. Vi har flera gånger satt upp scheman men sen faller det mellan stolarna. Dock vill hon gärna hjälpa till och gör det om man ber henne. Hon är väldigt snäll och hjälpsam, men som sagt, hon har svårt för att inte kunna allt om man nu ska uttrycka det så. "Jag kan karate" kan hon säga efter en gång.

Anonym
0

Vi pratade idag igen om att om man ska tävla så ska man göra det mot sig själv, eller jämföra, aldrig med andra.

frejaspluto
1

Jaa,det är svårt det där med barn…. Min dotter blir lätt stött, jag har inte valt det som mor utan jag har bara lärt mig att hon är som hon är . hon är lätthanterlig överlag. Ibland måste man gå in på djupet på barn och verkligen bearbeta känslorna där igenom till den aktivitet som passar till just henne. Handboll, golf, fotboll, simning med lek? Tennis!.?

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜