bebis och djur
- Märkte ni någon förändring på era djur under graviditeten?
- Hur reagerade ert djur första tiden med spädbarn/bebis?
- Hur lång tid tog det för ert djur att vänja sig/ ta till sig barnet?
1. Nej 2. Har inte bebis i närheten av djuren. 3. Öhh, det kommer aldrig att hända :) PS. Jag har ormar :)

1.Nej 2. Skräck 3. Vissa några veckor, andra fortfarande inte. Några har inte fått träffa henne. Är 10 månader idag.
1, stor skillnad, min bris hund som vi passar mkt . Hon blev salig, överbeskyddande låg hos mig heelt tiden. Det gjorde hon när jag var i nga veckor. 2, underbart hon låg på golvet med min flicka låg och vaktade. 3, det gick som en räls.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
1. En av hundarna blev överbeskyddande och säger till alla andra hundar att inte komma nära (Han ändrade beteende helt från att älska alla hundar till att mota bort dem). 2. Direkt när vi kom hem var hon läskig, men efter att de i lugn och ro fått hälsa så tog ena hunden (den som var överbeskyddnade) rollen som storebror och nu tar hand hom henne. Den andra hunden var lite skeptiskt men gick över på någon v. Katterna brydde sig ej och trampade rakt pp henne (och de är stora katter så man fick skydda henne). 3. Någon v för ena hunden som är en så kallad enmannahund , gillar mig och ingen annan. Den andra gick det bra med direkt. Katterna har fortfarande inte fattat att man inte får gå på bebisen
1. Den ena katten blev lite keligare. Låg gärna mitt på magen och kurrade trots obehaglig lutning. 2. Vaksam nyfikenhet första dygnet för ena och flera dygn för den andra. 3. Den ena sov ovanför Joels huvud från dag 1. Så fort han sov i vår säng låg hon i närheten. (Hon gör så med mig också). Den andra var mera tveksam och kom gärna nära matte men inte nära den där skrikiga, sprattlande saken.. ;) Mina katter har fått vara nära så mycket dom velat. Vår lilla grå har stigit på Joel när hon ska passera men mer än så har aldrig hänt förrän han var äldre. Joel gör inte livet lätt för katterna men dom tycker han är okej. :p
- Ja vår katt avskydde mig (och hon är vanligtvis kelberoende)
- Vår katt avskydde även dottern i början (på "fly sättet" hon slogs inte)
- Katten börjar acceptera dottern lite ni när hon är ca 1½ år
l'm back

Märkte ni någon förändring på era djur under graviditeten? Ja katterna e skitjobbiga hehe ska kela hela tiden o gärna ligga på magen. Kan knappt sätta mig i soffan från de kommer (har en 3 årig son o är gravid i v 37) Hur reagerade ert djur första tiden med spädbarn/bebis? Tyckte det var läskigt när han skrek. Hur lång tid tog det för ert djur att vänja sig/ ta till sig barnet? Den gamla katten älskar honom. Nu när han e 3 år så är de bästisar o är nästan alltid i samma rum Den lilla katten avskyr honom än o ligger gömd när sonen är uppe.
1 min yngre hund ville jämt vila huvudet på magen och konstant nudda den. Den gamla avskydde den 2 den yngre skulle vakta och vara runt bebis direkt. Den gamla va svartsjuk och ignorerade och hade nog gärna lagt sig ovanpå bebis. 3 en gamla började ta hand och vakta bebis efter ca 2-3 månader och idag efter 5 månader pussar han bebis varje tillfälle han får :)
1. Inget speciellt.
2.3. De brydde sig inte alls, kom bara och tittade när hon skrek. Nu när hon börjar se dom så uppmärksammar dom mer att hon är där men det går väldigt smärtfritt, dom bryr sig oftast inte.
Vi har två katter :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
1.Min katt började lägga sig på min mage annars har an alltid legat vi huvudet
2. Han var rätt svartsjuk i början och försökte ta plats
3. Tog några veckor men han är väll inte direkt bundis med lillkillen men nu accepterar han honom iallafall och i bland han kan ha ge honom en lite buff med huvudet
Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump
1. Nja… nä de är rätt närgångna jämnt :P
2. Katterna var nyfikna, hunden beskyddade när andra människor eller hundar var nära.
3. Ingen tid alls :P
Grejen har börjat bli nu när han rör sig mer så får vi ha mer koll på djurens reaktion och vad han gör.
Det är jätteroligt att läsa era svar! Fler får gärna fylla på :D
1. Märkte ni någon förändring på era djur under graviditeten?
Ja, våra hundar blev mer lugna kring mig.
2. Hur reagerade ert djur första tiden med spädbarn/bebis?
Vi bor på ett mindre zoo och har gott om utrymmen för alla djur att röra sig på, så vi upplevde aldrig att någon kände sig trängd eller stressad. Hästarna, hundarna och katterna tyckte barnen var spännande, resten av djurhögen brydde sig inte.
3. Hur lång tid tog det för ert djur att vänja sig/ ta till sig barnet?
Det gick fort tyckte vi. Vi lärde såklart våra barn att älska och respektera djur tidigt och många gånger var/är det våra barn, och inte vi vuxna, som får närma sig djur vi fått in akut.
1. Nej.
2. Hade tre katter då, den yngsta reagerade med att kissa ner precis allting, hela tiden, så hon fick till slut flytta (till min farmor som blev väldigt glad). De andra två reagerade inte nämnvärt.
3. De två katterna vi hade kvar vande sig ganska direkt vid en ny familjemedlem, sniffade på han lite i början men sen fortsatte de som vanligt.
Den ena katten, som gick bort nyligen, höll sig alltid undan. Hon reagerade inte nämnvärt på bebis, hon brydde sig inte så mycket.
Den andra (enda vi har kvar nu) brydde sig inte heller så mycket i början men han har börjat tycka min son kan vara lite jobbig då han alltid ska kramas men antingen låter han honom göra det, eller så går han bara därifrån. ;)
1. Min ena katt började buffa och kela med min mage innan jag ens visste att jag var gravid. De andra var som vanligt under graviditeten. 2. Katterna tyckte att barnen var läskiga, hoppade till vid minsta ljud från dom och höll sig undan. Däremot var det mysigt att sova i spjälsängen när bebisarna inte sov där! 3. Det tog väl ca en-två veckor. Till vår stora förvåning har den äldsta katten blivit extremt överbeskyddande mot barnen. Vi blev förvånade över det för hon har inte varit överdrivet glad när vi har tagit hem de andra katterna som kattungar. Varje gång barnen skriker ställer hon sig bredvid dom och trampar för att lugna ner dom. Hon har börjat komma in med fåglar som gåvor till oss. Hon ska också vara med när vi matar barnen, dag som natt. Igår var min svärmor här och satt i soffan med ena barnet som skrek och har kolik. Svärmor reste sig upp för att gå runt i rummet med barnet. Katten blev arg och tyckte att svärmor skulle hålla sig i soffan med bebisen, så hon tog tag runt svärmors ben med klorna för att markera att hon inte fick gå iväg med bebisen!

Våra katter märke vi inget på, när vi väl kom hem efter 3 veckor på sjukhus var de bara glada att se oss tror jag för de reagerade aldrig på dottern. Äldsta hunden tog dottern under sina vingar direkt, vaktade henne och passade. Dock har han aldrig fått vakta henne på ett aggressivt sätt (han har aldrig visat tendens heller) yngsta hunden som tyvärr inte finns hos oss längre reagerade med extrem aggressivitet mot dottern, han hade tendenser sen innan och så var han sjuk (under utredning) när dottern kom. Han finns som sagt inte längre ibland oss och det är inte pga aggressiviteten utan sjukdomen som tog honom. Hästar och får har inte brytt sig om bebis heller, lite nyfikna i början var hästarna men det svalna fort.