Bebismat
Jag älskar att laga mat och tycket att det här med mat till bebis är jättekul :) Tänkte att en tipstråd med mat vore kul. Elva är 6 månader, har fått små smakisar sen hon var 4 månader och hon får laktoovovegetarisk mat. Hon äter allt man serverar. Det enda som hon blir hård i magen av är bönor, så det får vänta lite till. Hon får ersättning förutom till frukost och middag. Till frukost får hon gröt med olika frukter. Men, är middagarna jag tänkte skriva här i tråden :) till maten dricker hon vatten med stor glädje.

Idag hade jag inget färdigt, så det blev ngt snabbt. Sötpotatis och tofu, mosat i rapsolja. Till det lite keso och en coctailtomat.

Igår fick hon mosade gröna linser, kokta i vitlök tillsammans med Baba Ganoush gjord på aubergine stekt i rapsolja, mixad med lite olivolja, vitlök, tahini och naturell yoghurt. Till det blev det avokadomos.

Tidigare i veckan fick hon pasta med quornfärs. I färsen var det lite vitlök, lite gul lök, paprikapulver och oregano, samt krossade tomater och havregrädde. Hon är oftast med och lagar maten och bäst tycker hon är det är när hon får smaka medan jag lagar. Allt är tydligen godast om det kommer från min hand :)
Här serverades:
Frukost: välling, 1/2 macka med messmör, lite småpill (majskrokar/ringar).
Mellis: 1 banan och 1 kiwi. Vatten till det.
Lunch: potatis, köttgryta med rotfrukter i, timjansås. Vatten.
Mellis: 1 stor avocadohalva, 1 macka med messmör. Vatten.
Middag: potatis, sås och kött (ej samma som lunchen). Vatten. Lite banan efteråt.
Kvällsmål: välling.
Igår fick han sötpotatispuré, morotsmos med smör, lax till huvudmål. Mellisarna var ungefär lika, annan mat ville han inte ha utan han matvägrade mest hela dagen.
Idag till lunch åt min flicka quornfilé med potatis, broccoli o morotsmos. Till kvällsmat spagetti o köttfärssås som är favoriten, även den på quorn. Har i färs, lök, vitlök, krossade tomater, basilika, peppar+paprika krydda o lite riven morot o palsternacka för att fylla ut lite o kunna ha lite mindre pasta i :)
Mellanmål idag blev smörgås med leverpastej och mosad mango i havregurt :)
Just de, frukost oxå! De blev äggröra. Den gör jag i en liten gryta, bara kläcker ett ägg o i med lite peppar o en skvätt havregrädde :)
Herr matstrejkare har endast accepterat några skedar gröt, banan, avocado och välling idag. All mat har hamnat i slaskhinken efter långa stunder av trugande, ihopknipna läppar och arga vevande händer.
(Han matvägrar pga problem med magen, han har mycket ont emellanåt och mår illa).

#7 men stackarn. När är de tillräckligt stora för att utreda eventuella allergier? Idag hade jag noll fantasi, så det blev rotmos med quorngryta och gröna ärtor. Samma till mig till matlåda imorgon.
Det vet jag faktiskt inte. Han har problem med förstoppning, han behöver hjälp att bajsa annars går det så långt så han fontänspyr. Svaret vi får är bara att vissa bebisar är förstoppade innan de börjar röra på sig.. men alltså han hoppar massor och ålar/kryper och härjar runt om dagarna, han är liksom 9 månader, han ligger inte still mer än 2 sekunder. Emellan förstoppningarna har han då så klart diarré och massa gaser.
#9 OT nu men det där låter ju helt galet!
#10 Ja, och problemen har kommit nu på senare tid, inte när vi introducerade mat.

#11 Visst slutade du amma nyligen? Får han ersättning också? Kan det inte vara så enkelt att mängden vätska han får i sig har minskat och då får magen det lite svårare?
Nej han dricker massor och har riktigt tunga kissblöjor. Han nattammade till strax innan jul. Han drack mycket sämre vud den tiden då han mest bet mig och hade knappt kissblöjor
med första lagade jag määääängder med mat. Lagade stora satser med mat och frös in i barnmatsburkar. Som mest tror jag att vi fick ihop 61 burkar på en gång men då tog det en hel kväll och halva natten. Gav 2 burkar per dag från ungefär 6-7 månader. Med andra, som inte varit så glad i mat från början, helammade jag mer eller mindre fram till 8-9 mån och har aldrig gjort puré till henne (hon hatar sådan konsistens) utan hon har ätit småbitar hon själv pillat i sig. Mest smak av vår mat. Med första gjorde jag ofta tex köttfärssås (inte så mycket kött, men mycket grönsaker i), fiskgryta, indisk linsgryta, makaronilåda med grönsaker och quornbitar osv. Hon älskade mycket smak tills hon blev magsjuk och efter det började matfobin.. Väldigt svår i maten som nu äntligen börjar lätta lite (3,5 år nu). Med andra har vi minskat ned rejält på halv/helfabrikat och det serveras i stort sett aldrig quorn, sojaprodukter och korv/skinka här. Ibland åker jag dit på lite eko korv när man behöver fixa något fort, men inte ofta.. ;) Annars lagar jag egna köttbullar och har i frysen om jag behöver något fort. En favorit som i stort sett alltid funkar här hemma både som lunch eller mellanmål är plättar av olika slag. Har egna höns så brukar köra med massa ägg :) gör dom glutenfria med ägg, mandelmjöl, lite fiberhusk, ibland lite majsmjöl och mjölk för att få smeten lösare. Ibland kryddar jag med tex saffran. Och ibland gör jag dom extra nyttiga med tex lite mjöl på pumpakärnor eller hampafrön. Serveras med bär och ibland vispad grädde. Älskar att göra grytor och minsta tycker att det är jättegott, men äldsta äter inga grytor. Har precis fått henne att börja äta köttfärssås igen (efter 2 år…), en riktigt avskalad variant. För att få i henne bra näring så gör vi smoothies där man kan gömma det mesta :P Gillar tex gröna linser, morot, potatis, lök, blomkål i en gräddig sås.
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja där sa du nåt Jossan, det var ju både influensa och magsjuka här strax innan matvägrandet började.
#15 magsjuka är känd för att bråka med matlusten :(
#15 vid 8-9 månader hade äldsta också magsjuka och från kontrollen vid 9 månader till 12 månader gick hon inte upp något alls i vikt. Men efter magsjukan vid 1 år kastades allt om och alla smaker som innan funkat gick inte alls längre..
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja här är också alla gamla favoriter helt körda i princip efter magsjukan.
#18 idag gjorde jag inkokt torsk med ris och dillsås. Det var första gången på 2 år som hon smakade en sås med något grönt i! Första gången! Jag ville typ skutta och jubla. Och det gjorde jag inombords. Hoppas ni slipper ha det så lång tid som oss..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag kan fortfarande inte äta viss typ av mat efter magsjukor som liten. Känner mig bra korkad som inte tänkte på det.
#20 jag är samma! Kan räcka med lite feber så kan jag koppla det till någon mat och inte äta det längre 😳
Sajtvärd på Iller.ifokus
Igår var det grötfrukost, lax, potatis och tomat/basilikasås, grötmellis, pannkaksmiddag och välling på kvällen. Inte nöjd med all mjölmat.

Jag håller på med en smörgåstårta till imorgon. Elva har fått ena röran till mellis. Gröna sojabönor mixade med soltorkade tomater och havrebaserad färskost. Har oliver i röran till oss, men tog till E innan de las i, så att det inte blir för salt.
Vilken bra tråd!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Idag har maten varit ka-ta-strof!!! Alvin vaknade typ halv fem, makens tur att kliva upp. När jag vaknar vid tio har han ätit 3 skedar gröt och 30ml välling. Sen skrik och gråt, slå bort maten och krokodiltårar varvat med sömn. Fick skumpa sele och ge välling. Med mycket trugande gick det i och han lugnade ner sig. Sen fick vi muta och truga med pannkaka (rester) som är en storfavorit, och det gick i en del iaf till lunch. Sen åkte vi och handlade mat, och då slog stora megajättebautahungern till. Yla hem på två hjul och panikgöra gröt, hittade en majsgröt som han fick prova, gick i typ två portioner på under fem minuter. Sen en banan på det. Fick iaf undan lite gluten i och med majsgröten. Majsvälling vill han väldigt sällan ta nämligen. Sen var det välling och läggdags..
Alltså det är bröd, välling, pannkakor, gröt, potatis + sås, banan, ägg och avocado som han äter nu typ. Vi har glutenkänsliga i släkten med mycket magproblem så jag vill inte att han ska äta så mycket gluten.. samtidigt tänker jag inte svälta honom.

När introducerade ni gluten Tanatos?Forskningen visar att man minskar risken för intolerans ganska ordentligt om man gör det när de är runt halvåret och fortfarande ammar.
#25 försök att släppa lite på mat-oron ett tag och låt honom äta han vill, även om det blir enformigt och mycket mjölmat ett tag. Han kommer inte ta skada av (om han nu inte är känslig mot gluten, men du behöver ju inte måla fan på väggen än). Jag tror inte på att man ska hålla på och truga och greja utan låta dom äta det dom vill. Och ju mindre stressad du är över det, desto bättee kommer det nog gå. Jag har också haft panik när Alice matvägrat, men sen insåg jag att inget blir bättre av det. Så nu får hon äta som hon vill bara helt enkelt, vissa dagar äter hon massor andra knappt nått alls.
I "morse" blev de havregrynsgröt med aprikos å nypon-puré. Till middag blev det vegetarisk färs med broccoli och guacamole.. :)
#27 Ja, han får äta det han vill ha, och jag visar inget mot honom, utan det är här och inombords jag svär ;) vet att man ska vara försiktig med maten :)
#29 jag mutar Joel helt fräckt med goda saker som hallon, klämmisar, pasta och annat han älskar men kanske inte är helt nyttigt bara för att få igång honom.
Det är skitjobbigt med matvägrande barn, men jag försöker tänka att dom brukar få i sig det dom behöver. Och Alice verkar äta fatt ibland så då får det väl vara. Och ja, det blir en del mutande med "god" mat som Thiah säger :P
Alvin äter ikapp också, och han har ju hoppat upp en viktkurva också :p så han klarar sig ;) men han blir så nedrans sur och grinig…
nu har vi introducerat en god del glutenfria inslag, samt en stor klick messmör i morgonvällingen. För tillfället är han helt okej, om än gasig i magen.
gjorde just en kanongryta på:
1 burk 400g kokosmjölk
1 burk ananasringar med spad, mixas
1 burk saltfri majs
1 dutt curry
2 kycklingfiléer, hackas i lagom bitar
blanda och koka.
vi mumsade alla 3 :) ris till.
Wilmer äter bara falukorv och ost i perioder. Och sånt jag mutar med, som klämmis, bär, frukt och någon enstaka bulle. Bättre än inget :) David har käkat (mixad) köttfärssoppa idag, det blev en hit :)

Igår blev det röror som vi hade kvar från helgen. Kokt ägg med gräddfil och lite tångkaviar. Till det avokadomos med lite citron.
Idag har David käkat sin vanliga gröt till frukost (havre, hirs, bröstmjölk och lite kanel) Sedan testade vi äggröra till lunch, det gick hem hos herrn. Till middag nu fick han bara sås, haha, men jag glömde mig och saltade resten. Nu äter vi kanelkokta päron med vaniljgrädde till efterrätt, han han snart slukat en jätteportion :))

Jag och E har käkat tofuröra med färska grönsaker till middag. Efterrätt blev en ekologisk vindruva och kokta bär.
Idag har herrn accepterat välling, gröt, fruktpuré, avokado, bananpannkaka med kanel/råsocker, päron och lite plock med majskrokar.
Idag blev de äggröra till frukost, vegetarisk lasagne hos mormor till lunch och ett mos på broccoli, sötpotatis, purjolök & röda linser till kvällsmat för mitt lille frö. Till mellis slukades de aprikoser och apelsinklyftor utan skal.

Killen hade gjort stuvade makaroner och prinsesskorv. Så nu mumsar jag och E på det. Så gott med lite skräpmat ibland. Men, E är mest intresserad av sin morot.

Börjar lägga in ett mål mat till nu. Lunch idag blev någon typ av curryomelett. I hade jag potatis, gröna ärtor, tomat och keso.
#40 Vad är prinsesskorv? haha :D

Vegankorv :)
#43 Jaha, jo just de, de har jag sett i hyllorna nu när du säger de! (Nybliven, något förvirrad vegetarian) ;)
Ikväll blev det sötpotatis- & majspuré med röda linser. :) supergott tyckte vi båda!
Idag har lillan ätit bananplättar till frukost och Lax med palsternacka, broccoli, potatis o rödlöks mos till :)

Idag blir det tofuskpinnar och dillstuvad potatis :)
idag har det ätits välling, gröt, banan, en fruktburk från semper som var blä (hamnade i halva köket), majspuffar, smörgåsrån, kokt potatis med dill/persilja/äggsås och lax + kött, och en god del klunkar badvatten med rapsolja och badskum…
Här blev de havregurt med musli till frukost, vilket inte va så gott tydligen. Till lunch blev de fisk o potatismos, Och nu till kvällen spagetti o köttfärssås på vildsvinsfärs. Utöver de stora målen så har hon tuggat i sig rån med Philadelphia (som hon ÄLSKAR), blodapelsin, majskrokar, välling och äppel/päronmos :)
David fick kryddigt potatismos till lunch, i brist på annat. Måste åka och handla.. Kryddade med mycket söt paprika och vitpeppar. Han slukade en stor portion :)

Samma mat som igår, med en extra tomat. Haklapp fyller ändå ingen funktion med tomater, så det skiter vi i.
Igår blev de en kyckling gryta med kycklingbitar, kokosmjölk, röd paprika, purjolök, curry och broccoli. Till de blev de couscous, detta var ett storkok som jag mixade och frusit in i burkar.
Hittills idag så blev de tunnbröd med leverpastej och Philadelphia till frukost (dock ej kombinerat haha), samt blodapelsin och ett kokt ägg.
Till lunch blev de mixad pasta o tomatsås, o efteråt gnagde hon på ett päron o ett knäckebröd medans en annan fick ta disken ;). Ikväll serveras hon köttgryta o potatismos m broccoli som jag lagat nu under fm.

Idag blev det böngryta. Rensade kylen på grönsaksrester. Blev charlottenlök, savoykål, broccoli, selleri, morot, potatis, sötpotatis, purjolök, krossade tomater, några oliver och stora vita bönor. Kryddat med massor av vitlök, timjan och några droppar tabasco. Mums sa bebis.
får hon inte ont i magen? 😮
här glufsade vi sötpotatis med timjan i kokvattnet, smörslungade morötter, pasternacks/rotselleribitar och lax till lunch. Middag blev rester av rotfrukterna, och rester av kycklinggryta ihopblandat. Sen lite gröt, frukt, välling, smörgåsrån och majspuffar.

#54 nej :) men iom att det är bönor i, får hon inte så stora portioner. Hon kan bli lite hård i magen om det blir för mycket av den varan. Har testat mig fram med alla ingredienser tidigare. Hon är "uppvuxen" på lök, kål och bönor när hon låg i magen :p Sover som en liten sten här bredvid mig.
gud vad skönt 🙂 här kan vi knappt tänka på ordet lök 😃(suck! det är ju skitgott! jag har lök i ALLT ju.. och kålväxter överlever jag inte utan :P)
Joel älskar bönor och lök. Enda som får gas är mamma ;)

Idag var jag lat. Middag blev en liten avokado och en kiwi. Lunch blev böngrytan från i förrgår.

Idag mumsade vi pasta med ostsås och gröna ärtor.
idag var det sötpotatismos med fiskbullar till lunch, och laxpasta provencale med creme fraiche och tomater till middag. frukt till mellis, välling till frukost och läggdags.

Killen slarvade med maten igår. Hon fick bara välling, ersättning och en banan. Därför blir det lite fräschare mat idag. Frukost blir en liten avokado, en halv tomat och en halv kiwi.

Gjorde påläggspastej till mig själv, stora vita bönor, ajvar, några oliver och massa färsk koriander. Elva fick smaka och tyckte att det var jättegott. Så, det blev mellanmål idag.
Idag blev de ett kokt ägg, en liten smörgås med pastej och granatäpple till frukost. Potatismos m riven morot i och falukorv till lunch, lite klämmis och välling nu till mellis, och ikväll blir de röda linser och sötpotatis m broccoli i tomatsås/mos :)
I morse åts det bananpannkakor med kanel och råsocker, fruktmos till. Vällingmellis och köttfärssås till lunch som han vägrade. I stället stal han min sushi… sen har han tiggt några kaksmulor och mer välling.
Till frukost idag blev de gröt med gojibär o chiafrön i, äppel/päron mos till. Lite jucie (kokvatten från frukt) i sängen nu innan fm sömnen. Till lunch tänkte jag att hon skulle få smaka falafelbollar för första gången, får se om de går hem, till de gör jag nog lite couscous eller sötpotatismos :)

skrik, panik, magplågor och total matvägran idag, dag 2. Några klunkar välling här och där. Han är jättedålig i magen och är hystrisk med munnen, måtte tand***** komma upp snart. Ser röda bulor både här och där som kommer och går i munnen.
Idag fuskade jag till lunch och serverade banan, men till middag blev det kyckling, potatis och stuvad blomkål. Till min stora glädje slukade han hela portionen :)
Falafel gick inte hem för fem öre, haha! Var nog sista gången jag serverade de på länge..
Idag blev de yoghurt med mosad banan och músli till frukost, och ett kokt ägg. Till lunch ska hon få köttfärssås o spagetti :)
Här startade David dagen med ett ägg mosat med smör, försöker variera gröten lite så att han inte gör som Wille och tröttnar. Till lunch får han resterna av gårdagens middag, men dagens middag är fortfarande en gåta. Vi andra ska grilla revbenspjäll och det kan han ju inte få, hehe. Får scrolla i tråden :)
inne på dag 3 med kaos. Han har ätit lite välling under morgontimmarna iallafall, och nu ÄNTLIGEN sover han. Vi är som vandrande lik här hemma.
Urk, lider med er! Tror att vi kommit undan ganska lätt med tandsprickning men jag tycker ändå det vart hemskt i omgångar. Surare ungar får man leta efter… Förrsten, jag gillar att det är flera i tråden som serverar vegetariskt till sina små. Tom jag, som kan drömma om att få äta en köttbit, börjar bli inspirerad. Funderar faktiskt på att göra böngryta till lunch :o :p
ellerhur! det är skitbra att få lite veggieinspiration, själv är jag värdelös på vegetariskt men vill erbjuda så varierat som möjligt så han är van att äta allt när han blir äldre och kan börja ha egna åsikter om sin kost mm.
Samma här, det underlättar ju enormt för dem senare. På förskolan, hos vänner osv. Vi har alltid ätit varierat hemma med mycket grönt och sånt och det är skönt att inte vara kräsen, jag äter nästan allt. Däremot har vi nog aldrig ätit vegetariskt så det är jag också kass på.

Idag slog killen på stort och gjorde falafelrullar. Bebis fick falafel, såklart, med bitar av tomat, gurka och ost att pilla med. Samt tortillabröd och lite humus och yoghurt. Vitlökssåsen var så stark att mina kollegor kommer klaga imorgon, så den fick hon avstå. Men, tydligen har hon fått tugga på en vitlöksklyfta när jag inte varit hemma, och inte gnällt…
Vitlök är det bästa Alvin vet :P tyvärr blir inte magen lika glad..
Vitlök verkar gå hem hos de flesta små, tacksamt tycker jag för det är ju lättanvänt :) Idag har David käkat gröt till frukost, banan till lunch på öppna förskolan och sedan kyckling med currysås och ärtor till middag. Middagen gick ner men det såg ut som att han smakat bättre. Wille käkade bara "pips" till middag, pommes stripes med andra ord :p Rörde inte kycklingen men några ärtor slank ner i alla fall.

Men, en rå klyfta? Var det hon smakade på tydligen :p
Kanske lite overkill iofs, haha.
#79 rå vitlök passade Joel fint… Rå lök däremot är inte lika pop. Joel äter starkare mat än mig. Han får smaka på allt som inte är giftigt och har alltid fått. Blommorna lät han snabbt vara ifred ;)

Ok :) har varit lite försiktig med stark mat, vi äter ofta starkt, men har varit rädd att Elva ska bli rädd för mat. Får ha i lite mer chili :p
Mat ska smaka massor hälsar Alvin
Alice gillar också stark mat, verkar som sagt vanligt hos barn :)
Ja, tycker också det verkar vanligt :) Idag blev det lite klämmis till lunch för vi var på språng. Sedan potatis, morötter och lite skysås till middag. Banan till kvällsmat. Wille satte i sig en jätteportion kålpudding till middag till min stora glädje. Han som annars inte äter något nästan och så trycker han i sig det, av alla maträtter, haha.
Igår blev de äggröra till frukost, rödspätta och potatismos till lunch och till kvällsmat blev de tacofärs som vi ätit dagen innan, stekte till den igen o hade i lite cremefraisé, kikärtor och pasta, de gick hem! :)
Idag ska hon få testa fiskbullar o couscous till lunch tänkte jag :)

Idag blir det bönpasta med avokadoröra gjord på vitlök, mosade avokados, citronsaft och lite havregrädde. Stek, rör om, klart :)

Ostmacka till frukost, fruktsallad till lunch och böngryta till middag :)

I helgen har vi bland annat ätit bulgursallad med linser, gröna ärter och broccoli. En helt del frukt, plockmat som majs, ost och tomat, samt qournlasagne.

Igår gjorde jag fruktpure av torkade aprikoser, nektariner, päron och fikon, det blev efterrätt idag. Middag blev äggröra med ärtor och broccoli. Igår fick hon smaka Tom Kha med tomater och koriander. Det var gott!
Vi kör på ny och en smula taskig men välfungerande taktik. Numera äter lillgubben med god aptit. Eftersom herr snuttig har upptäckt att välling är löjligt gott (det är ju tyvärr sött) och flaskan är mysigast i världen så erbjuds det endast när det är dags att sova/nattetid. Sedan kör vi på med glesare mattillfällen så han hinner bli ordentligt hungrig och inte bara sugen på att snutta välling som inte mättar något speciellt.
Så det har blivit messmörsmacka, gröt + frukt till frukost, välling inför tupplur, sötpotatis med smör till lunch samt lite smak från våra tallrikar (vårrullar och ris med chilisås), välling inför tupplur, frukt, en bamseportion med kalops potatis och grönsaker till middag, och en välling innan läggdags.
Fortfarande har vi en hel del att jobba på, men han äter iallafall igen. Han håller ju på med tänder som sjutton nu så det har bara varit frysta bitringar, iskallt vatten och välling som har gått i. Och halvtinad fruktpuré.
Här går vi bakåt å det enda han egentligen vill äta är honungsmelon. Har dock fått i någon tesked gröt å broccolipure.. Lite avokado går ner också. Helst så skulle han nog bara vilja amma..
#91 Joel äter ganska glest hela tiden. Mycket färre mål än vad bvc menar att se ska äta men samtidigt äter han mycket de flesta måltider.
#92 har du möjlighet att låta honom endast amma så gör det ett tag om du orkar/ härdar ut, mjölken är milt laxerande och det måste ju vara bättre än medicin + mat för magen? :)
#94 absolut! :) tänker bara att han är 9 månader snart (7 korrigerad) så han bör ju äta lite. Han ville knappt det innan magkrånglet heller.. :/
#95 det är ingen brådska med maten, mjölken är fullvärdig näring så länge han följer sina kurvor :) lyssna inte på mathetsen om att de ska äta från 6 mån. Mjölken är utmärkt :) Hade jag haft möjlighet hade jag också gett mjölk ännu, men det blev ju bara tok med vår Amning :(
#96 tack, nu känns de lite lugnare.. :)
Jag ammade Wille nästan helt tills han var över åtta månader, den enda mat han var intresserad av var plockmat och det blev han ju inte direkt mätt på. Men sen släppte det sakta men säkert och idag äter han ju som han ska, om än lite för lite ibland. David är sju månader nu och äter bättre än brorsan men vi ammar säkert till 70% ändå. Det är mysigt och han är nöjd, och då är mamman nöjd :) Lite plockmat medan ni andra äter middag eller kanske ett smörgåsrån att gnaga på när du diskar eller gör annat, så får man ibland upp intresset :)
Skönt att höra att det är fler. Min uppfattning är att "alla andra barn" äter med så himla god aptit.. Tack för tips Ally, Ska testa med lite mer plockmat. :)
#20 fast det kanske har sin logiska förklaring, det är väl som en försvarsmekanism att vi inte äter maten som kroppen associerar till att vi blivit ev sjuk av.
Kan inte äta eller känna lukten av pyttipanna fast det är över 20 år sedan jag fick magsjuka av det. Går bara inte.
Och samma gäller vissa spritsorter(nu får man ju inte magsjuka när man dricker spirt, men ni fattar) som jag inte kan dricka för att det fick man spykalas av. 😂
Så jo, hjärnan är knäpp ibland. 😊

Memento mori

Medarbetare för Julen

Har varit på Naturvårdsverket hela dagen och lyssnat på presentationer av nya forskningsprojekt. Killen jobbar kväll och jag och Elva kom äntligen hem från min mamma. Så, idag blir det plock. Kikärtsbollar, äppelklyftor, en bit blomkål, en gurkbit, färsk mango, en brödbit och en ostskiva. Hon har suttit och pillat i ca 45 min och jag har njutit av ett glas vin. Äntligen helg :)
Låter mysigt Sarah! Idag har de blivit lite veg.färs m kokosmjölk. Sen lite potatis. Å såklart en bit honungsmelon. :) Jag är så nojig av mig med plockmat. Hur stora bitar ger ni? Jag är så rätt han ska sätta i halsen illa/ typ kvävas..

Jag ger stora bitar, så att hon själv kan gnaga av passande bitar.
Tack. Ska testa mig fram lite.
Vi provade att ge en hel skalad morot idag, mamma höll andan och bebis stolt som en tupp :P gah!

#104 läs lite om blw, och titta på bilder :)
Ska göra det :)
Här hemma blev de kokt ägg och macka med Philadelphia till frukost + lite banan.
Till lunch blev de en tager vad man haver-gryta på korv, cremefraise, purjolök, majs och peppar/salt, till de blev de fjärils makaroner.
Sedan till middag ikväll blev de en ''pyttipanna'' på sötpotatis, blomkål och kikärtor, stekte och kokade till de i lite havremjölk och naturell yoghurt. Nöjd bebis som uppskattade både lunch o middag idag :)

Chiligryta med kidneybönor, rivna morötter, gröna ärtor, lök, vitlök och lite pasta. Ville inte bli matad utan skulle äta själv :p

Och med sojafärs
Leverpastejsmörgås och banangröt till frukost, sedan lite sås, potatis och morot till sen lunch hos makens morfar. Angående blw så ger jag stora bitar när det är hårda saker, och små kuber när det är mjuka nu när han fått koll på pekfingergreppet.
Havregrynsgröt m banan å aprikos blev det ikväll. I morse å lunch fick han sitta å plocka med kokta sötpotatis stavar å lite brödbitar..

#111 så jag tänker också.
mer tänder bröt fram idag. Skrik panik och kaos. Giv mig (oss) styrka. Alvedonsuppar funkar sådär när de har diarré kan vi konstatera. Stackars unge! Tårar hela dagen.
Men han har iallafall ätit en del:
* Äppelgröt med fruktpuré
* lasagne
* slowcookad karré, ris och brunsås
* Banan, smörgåsrån med smör, "fruktstång" a la sötslikigt klibb med dadlar och jox :P
* Välling (flera tillfällen)
#113 Tycker det funkar bra, gjorde samma med Wille och han lever ju och frodas :)
#114 Usch, stackars honom (och er!)
Funkar inte flytande alvedon? Det har vi, har inte gett så många gånger men när jag blivit tvungen så har det funkat jättebra.
Nej han hatar det, känns som rena övergreppet och han sätter i halsen för han blir så arg så vi skrotade det. 😟
#116 jobbigt :/ Alice älskar flytande alvedon/Ipren, är tydligen riktigt nam-nam..
Frukost idag blev de ingen då Lillfis inte va på humör för de tydligen.
Men till lunch blev de iallafall potatisbullar, wokade grönsaker och kall vitlökssås till (hon ääääälskar vitlökssås). Till efterrätt blev de ett päron som hon gnagde i sig halva. Till mellis innan sovdax blev de kiwi och smörgåsrån med creamcheese o pesto på.
bra matdag idag!
*smörgås, kokt ägg, välling
*välling
*paprikagryta med ris
*frukt
*pannkaka med äpple
*välling
Idag blev de påsklunch :D Lilla O åt en stor portion med köttbullar, prinskorv, janssons och ägg. Nu till kvällen så blev de köttfärssås och couscous vilket oxå var uppskattat 🙂
Igår gjorde jag bananplättar till frukost å han ät riktigt bra! Havregrynsgröt med aprikospuré till lunch - åt hela portionen! Påskmiddag till kvällen - smakade lite potatisgratäng, veg.k-bullar mm
I går var en lyxig dag för min dotter. Frukost: ett hårdkokt egg, 1 macka det hon doppade i hennes kakao Millis; 1 äpple och 1 kementin Lunch; Ris med kyckling gryta med morötter, paprika, surini eller vad det heter och gurka inne. Efterrätt: äppel kaka med vaniljsås, Mellis: 1 päron och 1 yoghurt Middag ; happy meal som pappa tig med sig efter jobbet. Kvällsmat: yogurt och rostad macka med marmelad och ost. Sov dags med välling :)

Idag blev det tofu med tomat och basilika, gurka och lite knäckebröd till middag. Efterrätt blev hallon med aprikospure. Igår fick hon hemmagjord pizza. Tog bort fyllningen och åt botten…
Idag ska jag laga lax till min lilla böna.
Ska bli underbart att stoppa i henne lite hälsosam och bra mat med grönsaker efter att hon levt på typ ägg och korv i en vecka på Malta nu :p
Vi har precis käkat lunch, pulled pork i pitabröd. Åt alvin bröt vi brödbitar och dippade i såsen i stället, och fyllde ut med sötpotatisbitar för mättnad i stället.

Igår blev det avokado och kiwi till frukost, rester av tacos till lunch, middag blev linsgryta med tomater och kvällsmat blev lite fil med svarta vinbär och aprikoser. Gjorde wok med ris och ingefärssås häromdagen, såsen älskade hon. Ganska stark och hon satt och lät aaarrrghhhh hela tiden, men ville ha mer och mer :)
Messmörsmacka, majskrokar och frukt till frukost idag. Pannkakor till lunch och revbensspjäll till middag
Igår blev frukosten gröt på havregryn å pumpakärnor med aprikospuré. Lunchen blev bananplättar med bär Mellanmål lompe å brunost och avokado Middagen blev potatismos med veg. grytbitar
Istället för att skapa en ny tråd inom samma ämne lånar jag den här. Jag hoppas det är ok! Jag har (äntligen) vågat utveckla mellanmålen med turkisk yoghurt och frukt. Men. Hur länge kan sådant stå färdigmixat i kylen? Givetvis i en burk med lock.

Klart ok :) jag startade ju tråden för allas inspiration.
Idag käkade vi biff stroganoff i grönpepparsås, pressad potatis och grönsaker till lunch, det var nog det godaste Alvin nånsin ätit enligt honom själv. Han hade ingen ro att äta själv ens, det gick för sakta :P herr kan själv gav skeden till mams som fick sleva fort fort :P "Mmmm mer mm nam nam nam"
Jag har slarvat som tusan med Davids mat den senaste veckan. Det är ju så bekvämt att amma. Men igår gjorde jag spagetti och köttfärsås a la skåpstömning i alla fall och han åt en och en halv portion :) Har vart och tömt grönsaksdisken på maxi idag så i morgon tänker jag göra några olika grytor och frysa in, så att vi har de dagarna vår mat är lite väl barnovänlig.

Maten har legat lite på is då jag har jobbat jättemycket och killen är ett fan av gröt och välling. Hon har såklart fått mat också, men inte lika noga som när jag har henne. Nu är hon dessutom less på gröt :) Idag var frukost keso och banan med kokta bär och hackade pumpafrön. Lunch blev pasta med en sås på kirskål, ramslök, solrosfrön, aubergine och avokado. Till middag blir det pumpasoppa med röda linser, kryddat med kanel och havregrädde :)
Idag åt vi pumparisotto med grillat kött och korv till. Mums :) Det var maken som stod för matlagningen :)
Frukost: oststavar och keso och lite grekisk yoghurt Mellanmål: plommon och avokado Lunchen blev en omelett med broccoli, paprika och bönor. Mellanmål: banan med grädde och kanel Middagen blev potatis med quornbitar i currysås..

Idag blev det fusksoppa. Är ett fiskrecept från början men jag har quornbitar i istället. Mixa fänkål och färska tomater i buljong, koka upp med lite purjolök och quornbitar, krydda med lite chili och saffran och havregrädde :) Klart. Tillsätt eventuell redning.
Frukost: naturell yoghurt med krossade pumpakärnor och aprikospuré. Mellanmål: en platt-persika Lunch: quinoa med marinerad tofu och créme fraish Mellanmål: keso och banan Middagen blir nog quornbitar med ungsgrönsaker och till kvällen en hemmagjord välling :)
Smörgåsrån med smör och ost samt tunn omelett till frukost. Sedan någon sorts böngryta till lunch och sedan kyckling och grönsaker till middag. Då fick han även några osaltade pommes att tugga på, det älskar han :)