Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 675 ggr
Amoz
2016-06-01 15:50
0

Mat (bebisar)

Jag är lite nyfiken, ni med bebisar som äter vanlig mat hur ser deras matschema ut och vad äter de då (välling/gröt/vanlig mat)?

Min son är 9 månader (i morgon XD) och äter ungefär såhär
Ammar när han vaknar
Välling kanske en timma efter (allt mellan kl 6-8 typ)
Gröt runt 10-11
Sedan kommer detta jag är osäker på, han brukar vara mätt på gröten rätt länge och äter mat runt 15-17 och för det mesta ett mellanmål innan det (fruktpure eller liknande)
Välling runt 19 eller när han säger till
Ammar

[WickedAlly]
2016-06-01 16:15
1

Vår niomånaderskille amma tidig morgon och sover en stund till, sen: 

Frukost (Macka och yoghurt/gröt, vatten till) runt nio
Ammar lite sovdags vid halv elva
Lunch, samma som vi äter oftast, runt ett
Ammar innan sovdags vid halv två-tre
Middag, samma som oss, vid fem
Ibland lite gröt eller yoghurt vid halv åtta
Ammas till sömns

Ammar ibland några fler tillfällen över dagen, han är en riktig tuttpelle :)

Sarah
2016-06-01 17:16
0

E äter vad jag äter (vegetariskt) så vanlig mat och sen fyller vi upp med ersättning. Nu har hon dock en period då hon bara vill ha frukt, tomater och gröna ärtor :) får välling på kvällen.

Sparven88
2016-06-01 17:21
0

Vår son får ersättning när han vaknar runt 7.30-8. Vid 9 får han gröt och en bit smörgås. Lunch vid 12-13 plus ersättning Middag vid 16-16.30 plus ersättning Välling vid 18.30. Han får även mellanmål.

[TanatosNyx]
2016-06-01 21:50
0

Välling vid uppvaknandet
frukost (ofta smörgås skuret i stavar)
välling i samband med att sova middag
lunch
mellanmål
middag (mest pet i maten, han är mätt men vi är mitt i en fas där vi drar ner på välling och ökar maten)
välling vid nattning

0-2 vällingar under natten beroende på hur han har ätit under dagen. Bra matintag dagtid = han sover hela natten. Vaknar han provar vi napp och gos först. Men ofta är han så hungrig att magen knorrar rejält, så det är bara att mata och låta honom växa till sig. Skulle aldrig neka honom nattmål, även om jag avskyr industrivälling.

något/några mål per dag är mest pet/plock då han lär sig äta själv. Därför är det många matstunder, men han äter lagom.

teezan
2016-06-03 13:49
1

8 månader gammal. Går inte så bra här, hon vill äta själv så det mesta hamnar på golvet eller på henne ;) Ammar därför till största del, men erbjuder gröt/grötpinnar, hon får smaka vår mat (så blir inte mycket där heller men typ en broccolibit eller lite kyckling/kött), nån gång puréer, småbitar av bröd, frukt…men hon äter kanske en tesked om man har tur. Lite småstressande men hon går upp jättebra i vikt (även om BVC av någon anledning skulle påpeka att hon inte gått upp lika mycket sedan sist, och att det kunde bero på den förkylning hon haft i två veckor nu, "eller för att hon inte äter så mycket mat", så onödigt! Samma person sa att min dotter inte behövde amma på natten vid 4 månaders ålder…? De verkar ju inte förespråka Amning på BVC överlag för det ska stressas med vanlig mat istället & det gör mig ledsen, speciellt då jag vet bättre tack vare Amningshjälpen bland annat.) Ursäkta sidospåret :)

Nilla_93
2016-06-11 20:38
0

6,5mån Kl ca 01-03 på natten mjölkersättning Kl ca 05-07 på morgonen mjölkersättning Kl ca 09-10 gröt Kl 1 mellanmål antingen mjölke eller fruktklämmis eller grönsakspure Kl ca 16-18 middag en skål med hemmagjord mat (hon hatar burkmat) + fruktpure Kl ca 20-21 kvällsmat mjölkersättning välling eller gröt Hon äääälsar mat . Och oftast har jag i blandat mjölkersätting i allt hon äter för att hon ska komma upp i mängden per dag