Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1054 ggr
SoeN
0

Magsjuka syskon

Vår stora dotter har haft oturen att bli magsjuk (eller om hon har ätit något) och nu oroar jag mig för vår minsta, snart två veckor gammal men född förtidigt (han är i v35 graviditeten sett). Givetvis tar sambon hand om henne, vi delar inte badrum men ändå, om jag blir dålig, hur gör jag med lillen då? Amning? Och ännu värre, om han blir smittad? Hon har liksom gått ett par timmar och mått illa men tycker inte om att kräkas, jag har inte pussat henne på munnen men kramade henne för ett tag sedan. Usch vad jobbig det känns :(

frejaspluto
1

Du menar att ditt ena barn har magsjuka och andra ör två veckor gammalt? Rengör så mkt du kan det har varit varmt dom senaste dgr nu. Sthlm i allafall vädra varje dag, handsprit på dig och dottern.( äldre dagis barn får ha handsprit) Rengör toaletten sprita ned den för varje toabesök, byt kläder lite oftare. Så funkar det för oss. Smittar inte vidare. Vi här är många syskon det funkar om man gör så , städa ordenligt först, sen kan du bara torka av med hanssprit , rengörning, tvätta händerna , där ni är mest.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

SoeN
0

Ja alltså jag är supernoga i vanliga fall också, det tvättas rent, torkas, spritas, delar inte toaletter, handdukar etc, men nu är jag orolig då lillebror är född förtidigt (extrs infektionskänslig) och om jag blir sjuk (eller han). Jag ringde neonatal och de sa att jag skulle amma om jag blev dålig, så gott jag kunde och att man inte kunde göra annat än att hålla rent som jag/vi redan gör.

frejaspluto
0

Glömde tillägga det , du måste sluta amma när du känner dig dålig. Jag har inge bättre alternativ. Gör ner rent än vanligt . Vädra mer än vanligt.

SoeN
0

Fast de sa att jag skulle amma, hur ska han annars få mat isf? Hoppas verkligen jag men framför allt han inte får det!

frejaspluto
0

Ersättning om ni inte har mot det. Jag skulle aldrig ge Amning om jag skulle bli magsjuk. Jag har aldrig varit i den sitsen. Men mina syskon som har varit i din situation gick över till ersättning. Råd av BB och BVC.

frejaspluto
0

Barn har så starkt immunförsvar bebisar har verkligen det men just i ditt fall skulle jag inte det. ( välja amning)

SoeN
0

Ok. Ja nu sa det så från sjukhuset men jag hoppas såklart slippa det, bli sjuk alltså.

frejaspluto
0

Jobbig sits du sitter i 🌺 Det är så himla jobbigt när det blir såhär. Man blir helt knas i bollen vissa ggr. Jag hoppas att du kan hålla dig frisk så kanske du slipper ett orosmoment… Det är inte då jäkla lätt alla ggr. Skönt att du har ngn med dig som kan hjälpa till 😊

[Thiah]
0

Hur har det gått för er? Magsjuka smittar ju luftvägen så är liten smittad så är han redan det. Amningen smittar inte. Men tänk på att själv få i dig tillräckligt med vätska om du blir magsjuk + ammar.

SoeN
0

#8, Tack! #9, Dottern mår bättre, var som mest dålig igår i fyra timmar. Vi andra har klarat oss än så länge. Att amningen smittar tror jag inte, utan att jag skulle smitta när jag ammar iså fall. Tack för omtanken :)

JossanH
1

Det BÄSTA du kan göra när du är sjuk är att amma. Förhoppningsvis får bebisen i sig en bra mängd av dina antikroppar via mjölken vilket gör att bebisen har större chans att slippa smitta/bli lindrigare sjuk. Det är alltså en klar fördel för bebisens immunförsvar att amma om man är sjuk :) Dessutom sitter det största försvaret i magen och det sämsta man kan göra vid risk för smitta är att ställa till det i magen genom att introducera något som bebisen inte är van vid. Så bara att amma på- även om det år jobbigt när man blir sjuk..

Sajtvärd på Iller.ifokus

SoeN
0

#11, Ja så känner jag med, att börja med en massa annat kan ju inte vara bättre. Blir jag dålig får jag helt enkelt låta bli att pussa honom och vara ännu mer noggrann med handhygienen (om det nu går, haha).

[TanatosNyx]
0

Jag säger också amma amma amma. Småttisar brukar klara magsjuka bra, framförallt om de får hänga och småsnutta hela tiden.

Blir det kaskadkräk så illa att pyret blir uttorkat och slutar kissa så får ni ju åka in, men var inte rädd pga prematuriteten i detta fall. Det är farligare med sånt som går på andningen då din bebis är såpass fullgången. För en extremprematur skulle det vara livsfarligt, då de riskerar nekros i mag/tarmkanalen, men inte din lille premis :)

SoeN
2

Tack Tanatos! Jag hoppas vi klarar oss men jag fortsätter amma :)