Dagmamma vs förskola?
Vad har ni för erfarenheter av dagmamma jämfört med förskola?
Vi ska flytta och vi väljer mellan en förskola (föräldrakoperativ) och en dagmamma.
Vi har kolat med dagmamman och hon har en vikarie vid sjukdom som hon har barnen inskolade hos (så vi behöver inte ta ledigt för att inskola som min mamma fick göra då vår dagmamma var sjuk) men då vi inte har mer erfarenhet än att jag gick hos en dagmamma då jag var liten (men inte på dagis så jag kan inte jämföra så) så vet vi inte riktigt vilket som blir bäst så jag vill gärna höra era erfarenheter.
Dottern kommer vara 19-20 mån vid inskolning om det spelar roll.
l'm back
Jag hade gärna valt dagmamma åt Joel. Känns bättre med liten hemmalik grupp. Joels kusin stormtrivs hos sin dagmamma. Tyvärr är systemet här i södra Esbo för dåligt för att vi ska ens kunna överväga dagmamma.
Det beror alldeles på barnet och vad det trivs med.
Vårt första barn, vår son, mådde jättedåligt hos dagmamma.
Han var en väldigt aktiv och livlig pojk som var högt och lågt och det passade inte hos denna dagmamma som tydligen ville ha små änglar som satt still och lekte med dockor eller bilar eller satt och tecknade. Vad dagmamman gjorde med honom har vi inte lyckats lista ut men han var förtvivlad när vi skulle lämna honom och han fick diarré under veckorna vilket gick över så fort han fick vara hemma. Flyttade honom till ett dagis så fort vi kunde.
På dagis fick han rasa ut och busa med andra pojkar och han mådde mycket bättre så efter det sa vi "Aldrig mera dagmamma". Vår dotter hade kanske funkat med dagmamma, men även hon var väldigt aktiv så det är inte så säkert, dock var och är hon mycket blygare än grabben så en mindre grupp hade ev. varit en fördel.

Hade vi haft en dagmamma här så hade jag valt det alla gånger. Jag är inte så förtjust i dagis och har aldrig varit egentligen. Jag och min syster gick en kort period på fritids (samma ställe och samma fröknar som nu när dottern går där) när vår dagmamma slutade pga sjukdom. Har aldrig varit så arg och ledsen som den perioden, min syster som är allergiker fick fel mat minst 1 gång i veckan "för det var så jobbigt att hålla ordning på vad hon fick äta", ingen koll på barnen och bad de gjorde heller. Idag typ 15år senare är det fortfarande lata och slappa fröknar enligt min mening. Ingen koll på barnen och deras mående heller, 4 gånger sen dottern började har jag hämtat henne med skyhög feber som personalen inte reagerat på utan en får en lite klagosång när jag hämtat henne om att hon är så gnällig och jobbig. Då blir denna mamman arg iaf! Nej jag hade mycket hellre haft en dagmamma än dagis men sen vet jag också att alla dagis inte är lika "dåliga" som vårt dagis är.
#1 Tack 🙂
#2 Dottern är ju aktiv på det sättet att hon måste vara ute varje dag annars så är dagen förstörd men annars så är hon riktigt lugn och nöjd.
Vi har därför kollat upp och den dagmamma som vi kollat upp är ute eftermiddagen eller förmiddagen om inte det öser ner eller är jättekallt. Fast tyvärr kan man ju aldrig vara säker, folk ljuger ju ofta tyvärr men skulle det vara så får vi helt enkelt flytta henne.
#3 Ja, det känns ju som om man skulle ha bättre koll på så "få" barn som det ändå är (max 7 st), jag gissar att det kan vara svårare med större grupper även om man är fler.
l'm back
#4 samma sak gäller iof dagis också. Är det smällkallt eller öser ner så är man oftast inne.
#5 Jo fast vissa förskolor är ännu mer inne (hon är på en ur och skur förskola nu och älskar det. Även om dom inte alltid är ute. Vi blev lite besviken faktiskt)
l'm back

Hade det funnits tillgång till en dagmamma här hade jag valt det framför förskola.
Dottern trivs bäst i små grupper och är lite blyg så jag tror att hon hade mått bättre hos en dagmamma.
Nu valde vi det nästbästa, den minsta förskolan på orten. En montessori inspirerad med inte allt för många barn (23 stycken) på 5 pedagoger.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag har inget emot dagmammor, men föredrar dagis. Min dotter har också behov i mindre grupper ibland , men dagis sköter det så bra och dom delar upp barnen i smågrupper ibland supersmågrupper. Ute varjedag, dom är inne i snöstorm och spöregn. Har en bra gård, gungor, rutschkana för små och stora barn. Dom har bra rutiner.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jag hade världens bästa dagmamma när jag var liten, vi var en liten grupp ungar och dagmamman Mona var så snäll och lugn och lärde oss otroligt mycket. Av någon anledning slutade vi där och började på förskola (men jag minns inte anledningen, hon kanske blev för gammal) och jag trivdes faktiskt bättre på förskola. Jag var väldigt VÄLDIGT blyg och trivdes inte med att få så mycket uppmärksamhet, tyckte det var otroligt jobbigt faktiskt. Finns för- och nackdelar med allt.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#6 finns säkert riktlinjer för dom också. Vi har rekommendationer åldersvis men samtidigt måste sunt förnuft gälla.
#10 fast dom har tex varit inne för att det duggregnar.
l'm back
Jag tycker att det känns tryggare med förskola. För att lämna mitt barn hos EN person som ska vara med mitt barn så extremt mycket skulle allt behöva kännas 110% rätt. På förskola finns det fler vuxna att relatera till och då gör det inte så mycket om mitt barn inte klickar med någon av de vuxna - då finns det säkerligen andra som mitt barn kommer väldigt bra överens med. Men allt hänger ju på hur det är hos just den dagmamman och det kooperativet som ni är intresserade av. Besök, ställ frågor och gå på magkänslan. Jag besökte en dagmamma och min magkänsla sa ifrån. Så galet nöjd med förskolan vi har nu.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#12 Tyvärr kan vi inte besöka och ställa frågor då det är väldigt långt bort som vi ska flytta. Men vi har ställt frågor via telefon iallafall.
Det verkar däremot som om det inte finns plats på förskolan i tid men det känns, som om dom är ganska lika (men såklart ändå olika).
Skulle det kännas helt fel gissar jag att vi får säga upp platsen och jag får ta hand om dottern till vi hittat en ny plats (jag jobbar hemifrån, inte för att jag kommer få något jobb gjort förutom möjligen då hon sover).
l'm back
Det beror ju självklart på vilken förskola och vilken dagmamma men generellt så föredrar jag en liten förskola med barngrupp på kanske 12-17 barn ungefär. Jättenöjd med förskolan han går på nu, ganska liten och jättefin barngrupp och bra personal, dom känns som en liten familj och även många av oss föräldrar har som en fin bekantskap. Tyvärr ska förskolan stängas till hösten så nu har vi fått en veka på oss att söka byte till annan förskola, känns skitjobbigt att börja om på nytt…
Älskar vår dagmamma och det har barnen också gjort. Hon är extra allt! Hon pysslar med barnen, de är ute massor och så ofta de kan, de har massa saker och en stor gård, de är i skogen, i lekparker, de sjunger och har böcker för att lära sig. Känns tryggt att lämna där! Förskolan här har för många barn i varje grupp så där hinner de inte ge uppmärksamhet alls på samma vis. Kommunen tog bort alla dagmammor här men vår öppnade eget.
Jag tycker att det kan vara jättebra med dagmammor till yngre barn men samtidigt skulle jag inte våga om jag inte känner dagmamman personligen. Är det en person som är ensam med mitt barn vill jag veta exakt vad som sker, kan man verkligen lite på den personen? På en förskola får man hoppas att om en personal beter sig dåligt märker de andra det och barnet blir på så sätt inte lika utsatt. Till äldre barn skulle jag däremot välja förskola oavsett då det är bra träning inför skolan. Dock skulle jag vilja ha en förskola som inte har för stora barngrupper och bra pedagogiskt arbete :P

Inte tänkt på att det bara är en vuxen med dagmamma, men det är ju en väldigt viktig poäng!