Burkmat vs Hemlagad
Satt och funderade i dag när jag gav Victor färdiglagad barnmat ur burk. Vad är egentligen bäst? Är burkmaten att jämnföra med vuxnas typ "Dafgårds" formar eller är det bättre ur näringssynpunkt. Värmer maten i vattenbad av den anledningen att det kanske tar bort en del näring med micro. Eller ska det vara hemlagad redan från början?
Burkmaten kanske bara ska tas till när man har väldigt bråttom, vad vet jag. Men det känns praktiskt o man kan variera portioner mkt mer än om man skulle laga själv.
Hur resonerar du och hur gör/gjorde du själv?

När vi fick vårt första barn hade vi stora ambitioner, klart att barnmaten skulle vara hemlagad. Men det var så praktiskt med burkarna, så det fick bli dom. Minns inte hur länge vi höll på med dom, tills barnet var 1 år kanske.
Fördelarna med burkarna är att det är lagom kryddat, för barnet bra konstistens och man kan variera maten. Hemlagat är ju hemlagat förstås, men jag kände mig inte som en sämre förälder för att mina barn fick burkmat i början.
Jag har också haft stora ambitioner… Ettan skulle baaaaara få hemlagat…
Ehh, hon ÅT inget annat än burkmat och knappt ens det.
Tvåan och trean har fått mer hemlagat än ettan, men fortfarande ganska mycket.
Jag tror faktiskt inte att det spelar någon större roll om du ger hemlagat eller burkmat, det är en såpass kort period i livet.

jag är så otroligt ointresserad av att laga mat, så för lokes del blir det faktiskt burkmat.
Ja, man har inte all tid i världen att stå som "husmor" o laga alla möjliga grytor under småbarnstiden. Själv kan man ibland slänga i sig något mer eller mindre bekväm mat. Så det kanske är riktigt gott med burkmat - trots allt. :-) Den korta tid det handlar om. Sen får man väl skärpa till sig lite….

jag tycker att den där biff stroganoffen är riktigt god, men nästan all annan mat luktar kattmat… stackars barn som måste äta.
såg dock en vegetarisk chili con carne, funderade på att köpa den till mig själv. =)

Jag har varierat mellan burkmat och hemlagad, beroende på vad jag har gjort till middag. Om jag ändå kokade potatis så kunde jag koka lite grönsaker och korv t.e.x och göra en barnportion av det.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#5: Har inte börjat med kött och fisk än. Vi kör potatis, blomkål, broccoli, palsternacka, majs och sånt.
Tycker själv barnmat är gott, så jag får göra som du - köpa en burk till mamma också….=)

Det brukar vara ganska hårda koller på barnmatsburkarna så det är speciellt anpassade så barnen får i sig allt de behöver…. Provsmakerna kokade jag mycket själv och lillan har inte varit så förtjust i burkmat utan äter samma som oss…:)
Det är ju så himla smidigt med burkmat- så det blev det väldigt mycket av till sonen. När det gällde dottern tröttnade jag plötsligt på alla förstörda kläder (måste det vara tomat i ALLT?) o började laga själv. Jag gjorde stora portioner så hon fick äta samma i flera dagar hade bara en skål i kylen. Enklaste sättet är att bara lägga köttbitar, grönsaker o kryddor i en gryta o koka allt mjukt mixa sen med stavmixer- färdigt. Detta fick hon från ca 6 månaders ålder o jag varierade olika kött, grönsaker o kryddor. Enklast var att använda potatis, men det funkade med pasta o ris också.

men vilka kryddor kan man använda då? jag läste på förpackningen på en av burkarna. där var det kryddpeppar och lagerblad i.
men det stämmer, allt blir fläckigt. tråkigt nog.
Morotspuré är ju grymmt färgäkta - men gott :-)
Appropå kryddor så har jag fattat det som att det är salt som är farligt för små barn. Grädde är väl bästa kryddan i maten ;-)

Jag har varit mer för hemlagat och haft kylväska med när man åkt bort, men emellanåt så är det ju bra bekvämt med burk också…
Det ar visst länge sen jag kollade den här tråden, men ang. kryddor så har jag använt alla möjliga kryddor bara i mindre mängd än till oss själva.
Det är ju saltet som är farligt inte kryddorna. Även om det åkt i lite salt också, smakar ju päckel utan. Allt med måtta liksom.