Skor
När fick ni på skor på era barn? Elva är på väg att börja gå nu och då känns det ju bra om hon har skor ibland när man är ute. Tills ni har det inte känts viktigt iom att vi inte varit ute i trädgården så mycket när det varit kallt, men nu är vi där och hon vill vara på marken såklart. Strumpor gillar hon inte, de drar hon av sig direkt, men skor är ngt helt annat. Hon blir helt hysterisk när vi försöker och beter sig som att vi gör det värsta tänkbara mot henne. Sen några veckor tillbaka har vi lekt med skor, smakat på skor, skrattat åt skor osv, men så fort de kommer på fötterna rämnar hennes värld. Vi har testat flera olika sorter, mjuka skor, hårda skor, stora skor, lagom stora skor, men alla är hemska. Hon gråter det mest hjärtskärande man kan tänka sig så fort de sitter på fötterna. Tips för skoinvänjning?
Min första tanke är att din dotter har en sund inställning till skor. 🙂 Jag har ofta undrat hur det skulle varit om man aldrig vant barnen att gå med skor. Kanske man skulle lärt sig tåla kyla bra då? Vem vet? De flesta skor är ju inte bra för fötterna - själv har jag enorma problem med fötter, och borde nog aldrig haft skor.
I vårt klimat funkar det ju inte så något måste man ju skydda fötterna med. Men om du låter henne vara barfota? Är det fortfarande så kallt hos er? Kanske hon blir mer benägen att använda skor om hon känner att det skyddar mot något obehagligt?
Tjocka strumpor (om det är kallt) och sandaler? Om hon inte velat ha strumpor på sig än så kanske hon har varma fötter och klarar mer kyla än du tror?
Mina barns första skor var små skinntofflor som jag sydde själv. Urenkelt mönster och det mjukaste man kan ha på fötterna.

Haha, du har kanske rätt :) Hon har varit barfota tills nu och under sommaren spelar det ju egentligen ingen roll. Men, det är mycket vasst att trampa på på vår tomt då vi har skogstomt med mycket barr. Mer att jag tänkte att det skulle vara bra att vänja in henne så att vi inte har de här problemen till hösten. Mockasiner kanske vore ngt just nu, testade ett par mjuka Ughs och det var lika hemskt det. Hon är varm av sig, men fötterna blir ju nästan blå ibland (kall villa) och vi måste ha heldressar med fötter för att hålla henne någorlunda varm om fossingarna.
Jag köpte mjuka fina skor mitt barn var barnvagnstjej, även om hon kunde gå. Hon var precis sådär innan hon började på dagis , inga strumpor inga skor. Inget fungerade! Aaahh, börja känna mig lite fundersam hur det skulle gå, efter ett tag, köpte vi den färgen hon associerade mest till och figurer på strumpor. Då gick det! Idag är det inte samma sak. idag accepterar hon att rätt skor , rätt storlek , till rätt väder färgerna får gärna våra mönster, lila, rosa, fjärilar på allt!! 😐
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Färger spelar nog ingen roll, hon använder alla färger till vardags.
Hon är bara 9.5 månader och olika färger intresserar henne inte. Men, de skor vi testat hittills har varit rosa, olika blå, svarta, vinröda, beigea och röda.

Även testat foppatofflor utan remmen bak, tårarna sprutar.
Blir det samma reaktion om ni tar på skorna och direkt sätter henne på gräset/annat kul? Då kanske hon blir distraherad? Jag fick hem Davids första skor häromdagen, ett par kavat babysandaler, och han verkar gilla dem skönt nog. Fast det kan ju vända fort.
Pax/Kavat är dem bästa skorna då man ska gå. "Lära-gå-sko" som de också kallas sedan många många år (jag har mina kvar).
De är stadiga och ger barnet rätt sätt att gå. Fel skor kan ge problem med gåendet.
Jag har också mina pax kvar, sådana där klassiska vita med hålmönster :) Jag älskar kavat, Wille hade också det som första skor och fick sandaler därifrån nu till sommaren. De håller verkligen för bus och lek också :)
Kavat är dom bästa nya dom beganade , min dotters skor har gått i arv till tre barn 😊
vi hade samma problem, och la undan skorna ett tag. När de kom fram igen ville han ha dem. Nu kryper han ur sängen på morgonen, kutar rally ut i hallen och "tar på" skorna och pekar på dörren. Då vill han ut i sandlådan ;)
Men annars är det bara att gratulera till ett barfotabarn ;)

Vi testar att köpa ett par kavat :) Vi har haft skor framme, men inte hållit på med dem nonstop, men lägger nog undan dem ett tag till nu.
#11 Gör det, kanonskor som sagt :) Det går ju absolut mot rätt årstid i alla fall, är ju bara skönt att vara barfota i gräset. Är det bästa egentligen, att lära sig gå barfota, har jag läst. För att muskulaturen ska byggas rätt. David gillar sina skor men vi kommer nog köra mycket barfota ändå :)
Barfota är absolut det bästa för motoriken och musklerna. Vi försöker låta barnen gå barfota ute på dagisgården så ofta det går. Joel har alltid älskat skor så tyvärr har jag inga tips där.

Vi är ju eg inte ute efter att hon ska ha skor nu när hon lär sig gå, utan vi vill du hon ska gå med på skor när det blir blött och kallt igen, samt kunna skydda fötterna från allt som sticks på tomten. Men mockasiner var ett bra förslag till det sista :)
jag slår ett slag för PoPs mockasiner, superbra!
Ja, mockasiner är jättebra tycker jag :) Vi har några par vi använder de dagar de är kyligare för då blir golvet så kallt.
Mockasiner körde vi långt in på hösten förra året. Då var iof Bonnie en bit över året men skor gick liksom inte på hela sommaren. Hon började gå när hon var 10 mån, på våren, men körde nog även där mest mockasiner/fodrade skinntofflor i början. Bar ju väldigt mycket i sjalen också där på våren när vi var ute.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Japp mockasiner superbra! Min dotter hade ett gäng . Sedan gjorde hon handockor utav dom senare i åldern. 😄