Jag och mina matfunderingar...
Ja… Nu är jag tillbaka igen med mina matfunderingar. Jag vet att här finns ett gäng vars kids är i samma ålder som min kotte, dvs snart 9 månader ( vad hände? Vart tog tiden vägen..?). Hur käkar era barn? En dag för sonen ser ut så här: Vaknar vid ~8, får en flaska ersättning då, 235 ml. Vid 9 tiden får han en portion gröt med fruktpure. Vid 12.30 får han en halv burk mat, plus 200 ers. Kl 16 samma som till lunch. Lite fruktpure vid 17.30 och sen Välling strax innan 19, och somnar sen. Sover hela natten. Bör jag byta ut ersättningen vid lunch och middag och ge en hel burk mat istället? Man får givetvis svara, även om inte barnen är i samma ålder! =)
Jag hade inte mkt ersättningspulver mer vatten . Eftersom min dotter åt fast föda. Jag har alltid tyckt att man ska minska lite med ersättningen ha mer vatten , mindre pulver. när man äter fast föda. Gav min dotter så iallafall och när hon hade feber åt hon inget, då hade jag ersättning och vatten i varsin nappflaska.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jag ger så mycket mat som David orkar, han säger tydligt till när han inte vill ha mer. Sen mysammar vi lite efteråt oftast, men det är nog inte mycket han får i sig då. Så det kan du absolut göra tycker jag :) Kanske ta bort ersättningen vid middagen och ge fruktpuren direkt efter istället? Extra skjuts för järnupptaget. Låter som täta måltider där på kvällen, men äter han så passar det ju säkert honom iofs. David äter frukost (gröt/yoghurt och macka) vid nio, sedan ammar han en stund senare. Lunch vid halv ett-ett, då en ganska stor portion av vad vi nu äter. Ammar lite efteråt och en slurk vid tretiden. Middag vid fem, ganska stor portion. Han är matglad som tur är. Ibland gröt eller yoghurt på kvällen vid åtta men oftast bara Amning. Vaknar en eller två gånger på natten för Amning, fast han har dåliga nätter ibland då han vaknar skitofta.
Min är ju lika gammal som din, Sparven88 :) Min bebis vaknade också vid åtta innan men de senaste veckorna är det snarare sju eller innan sju som gäller. Utvecklingsperiod, onda tänder och så nu snor och feber… Han sitter på pottan och vi försöker dryga ut tiden till frukost lite eftersom han inte verkar så jättehungrig på morgonen. Vid 7.30-8 är det frukost, hemmagjord havregrynsgröt och ca 90 ml tillskottsnäring (NAN 2). Jag har minskat på NAN-pulvret eftersom det mest är för vätskans skull jag ger flaska. Rumt tolv är det lunch. Macka med leverpastej, stekt ägg, belvitakex och majskrok/miniringar. Brukar också ge frukt vid lunch. Nu har det blivit mycket honungsmelon. Lite läskigt eftersom han fått panik och jag har fått köra hjärt-lungräddning på honom två gånger. Det är tydligen jobbigt att äta melon. Vid tre käkar vi mellis. Brukar halvmosa en banan, slänga i några goda bär och en skvätt naturell yoghurt. Vid sextiden äter vi middag, ofta får Vibjörn vad vi äter. Har blivit mycket potatispinnar och potatismos på sistone :) En-två gånger i veckan får han burkmat om den maten som vi äter inte passar honom. Brukar blanda i extra röda linser eller morot i burkmaten. Vid åttatiden är det läggdags och då får han Sempers färdiga kvällsgröt och 90 ml NAN. Vid sju månaders ålder drog vi ner på NAN och tänkte utesluta det lagom vid åtta månader men sen funderade jag på vätskan. Tyckte han fick i sig så himla lite vatten. Diskuterade detta med BVC och eftersom lillen knappt gått upp något vid vägning den månaden så tyckte hon att vi skulle fortsätta ge tillskottsnäring. Det är väl det enda "problemet" som vi har haft med maten/dryck egentligen. Hur vi får i honom tillräckligt med vätska. Det här med portionsstorlekarna tycker jag är lite lurigt. Jag får gå på känn. Vår son tackar aldrig nej till mer mat. Han verkar vara en av de få bottenlösa bebisarna, precis som jag var :) Ibland tycker jag att maten känns tjatig men för det mesta är jag ändå rätt nöjd med hur vi fått till det. Jag är inte särskilt intresserad av att laga mat, men jag har faktiskt börjat nu. Måste man så måste man :)
Jag gav Joel så mycket han ville och ersättningen blev snabbt bara till sövning. Är han matglad så kan du ju försöka öka varje måltid och sen ge vatten i flaskan. Bättre för tänderna att somna med vatten i flaskan än ersättning. (Har så dåliga tänder själv så jag är lite nojjig över Joels)
Vatten i flaskan har jag också funderat på om det skulle gå hem. Min bebbe är väldigt förtjust i ersättning, så jag misstänker att han skulle bli halvgalen om det plötsligt bara fanns vatten i flaskan :)

Jag brukade ge så mycket mat hon ville ha och sen fick hon ersättning efteråt till hon var helt mätt.
Vissa dagar drack hon en hel flaska efter lunch och middag och vissa kanske 10 ml.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Vi ger mat varje mål och då får hon äta så mycket eller lite hon vill, sen fyller vi på med ersättning om hon vill. Utom kvällen då hon får välling. Dricker vatten till maten. Ser inget behov av att minska på ersättningen ännu. Food before one, is just for fun :)
Idun blir 8 månader i veckan & matintroduktionen går lite "trögt", erbjuder oftast mat 2 gånger per dag men vissa dagar blir det bara Amning. Jag har så svårt för hur jag vill ha det- puréer där hon får äta själv, men knapp får i sig nåt? Puréer där jag matar & hon får i sig mat men det känns "fel'? Plockmat där hon får undersöka & äta själv, men där jag är livrädd att hon ska kvävas (hon biter av så stora bitar & klöks och jag klarar inte av det!). Just nu blandar vi att hon får laddade skedar puré eller äter med handen/ får bitar att plocka själv men enligt blw-gruppen jag är med i kan det öka risken för luftvägsstopp då det innebär olika tekniker & barnet blir förvirrat. Hjälp! känner jag. #3 får panik när jag läser att du har fått göra hlr- hade det fastnat bitar då? Uusch :,( känner mig så feg & nojig och sjukt osäker… Hon får typ helammas för alltid :P
#8 Kan du inte ge stora bitar mat och sen puré efteråt? Eller det är det du gör? Skönt att amningen funkar för er! Jag minns att Vibjörn också hade någon sådan klökperiod men det gick över. Jag kan rekommendera utbildning i hjärt- och lungräddning. Jag är hur lugn som helst efter det, eller nåja, lugnare i alla fall :) Det är inte bitar som fastnat (tror jag) i min unge utan det är lite som om han har för bråttom att äta. Melon är ju väldigt vattnigt och han får ner det i luftstrupen typ. Det är så jag har uppfattat det. När jag har lagt honom över mina ben på golvet och dunkat lite i ryggen så har han kräkt (inga stora bitar). Sen har han fortsatt att rossla lite innan han hostat och först då har det ordnat upp sig. Det jobbiga är att han blivit så rädd och ledsen. Det är en otrolig trygghet att veta hur jag ska gå tillväga.

Grejen med blw bygger lite på att bebis biter av anpassade bitar som de kan hantera. Det betyder att innan de är vana, ger man ex inte en hel banan. Det är då för lätt för dem att få för stora bitar. En hel morot funkar däremot. Vi har gett stora saker att suga på sen E var 4 månader. Ex morot. När hon fick första tanden kunde hon skala av pyttebitar. Nu biter hon lagom bitar. Nu kan vi även ge en hel banan eftersom hon fattar principen. Anledningen till att jag gillar blw är för att jag gett mina djur kött i många år. När de fått mald mat med ben har de satt i halsen för att de trott att det inte behövs tugga. Hela ben har de alltid hanterat bättre. Har även gett pureer och mjukare mat i mer pillvänlig storlek. Aldrig varit några problem.

Ang vätska, vi har en speciell flaska till bara vatten, den är mindre och hon kan dricka själv ur den. Skitkul och hon dricker bra. Den kommer bara fram vid mat eller om vi är ute i värmen, så den är speciell för henne och hon kastar sig över den, vilket hon inte gjorde över vatten innan hon fick en vattenflaska.
Vi kör lite av varje. Han får ofta plocka med små bitar mjuk mat, eller suga på större bitar om det är hårt. Men jag matar vid nästan varje måltid också. T ex om han får gröt och macka så ger jag gröten medan han käkar mackan i små kuber. De blir snabbt duktiga på pekfingergreppet då :)
Angående vatten i flaska så är det väldigt populärt här med. Han får inget annat i flaska så det är nog kul att få dricka själv ibland :)
Åh tack för alla härliga svar! Men åh. Mat med bitar? Jag tänkte mixa sonens mat fram till hans… tja 18-års dag? Jag är sååå löjlig med det där. Jag satte ALLT i halsen när jag var liten. Men jag antar att jag snart vågar ge mat med lite bitar. Ang att dricka vatten har även vi en liten nappflaska avsedd för vatten. Han får alltid vatten till gröten eller maten. Även om det dricks ersättning sen, så får han skölja ner maten med lite vatten. Idag har det dock inte alls varit någon bra matdag. Han åt knappt alls till lunch, och förklaringen fick jag när jag tempade. 38.4° som sen kröp upp till 39.4°. Antar att det är tänderna eftersom han är "frisk" i övrigt. Väldigt trött och mammig. Så inatt har vi flyttat in hans säng bredvid vår, så får vi se hur natten/morgondagen blir =)
Min son åt som mig vid den åldern. Dvs frukost, lunch och middag. Och så gröt, yoghurt eller frukt till mellis. Och lite tutte i mellan.
Första åt bara mat vid den tiden. Aldrig gett ersättning eller välling och slutade amma henne vid 7 månader. Stort matintresse som liten bebis. Minimalt matintresse idag (snart 4 år…) Andra ammade nästan fullt vid den tiden. Vägrade för mosig mat/gröt osv och ville inte bli matad alls så henne har vi kört BLW med från start. Litet matintresse som liten bebis, stort matintresse idag (snart 2 år). Det var nog runt 8-9 månader som intresset för mat började komma.
Sajtvärd på Iller.ifokus