Förskolan och sjuka föräldrar
Som jag förstår så är det olika beroende på kommunen om man får ha barnen på förskolan om man själv är hemma sjuk eller om man inte får det. Jag undrar lite hur vanligt de olika alternativen är.
Jag har ju aktivitetsersättning på 50% (ungefär samma som sjukersättning men för personer under 30) och på mina 50% som jag då har aktivitetsersättning får jag ju inte vara hemma och sköta barn utan någon annan måste sköta barnen (jag skulle inte orka det i längden heller, jag är inte avis på alla ensamföräldrar där ute om man säger så). Skulle jag alltså inte få ha barnet på förskolan så skulle jag förlora min aktivitetsersättning.
Som det är nu så är dottern så lite på förskolan att det inte spelar roll (om man räknar in lunch och restid till och från förskolan). Men då vi flyttar så kommer min man att börja studera till 100% så då måste antingen jag få ha dottern på förskolan då jag är sjuk eller så måste jag, på något sätt, börja jobba heltid eller näst intill heltid för att försöka ha råd (eftersom jag då förlorar min aktivitetsersättning).
Så hur är det i din kommun? Får du vara hemma sjuk med barnet på förskolan? Både sjukskrivning för kortare tid (mindre än 3 mån) och längre sjukskrivningar (tex aktivitetsersättning och sjukersättning) är det intressant att veta hur det är. Även jag kan ju bli förkyld. (Jag har mejlat kommunen i fråga men det brukar ju kunna ta ett tag och jag vill ha tid att komma på en plan B).
l'm back

Har jag kräksjuka får inte dottern vara på förskolan, influensa tror jag inte heller jag får ha henne på förskola.
När jag får gallstensanfall får hon vara på förskolan om det är hennes ordinarie tid fast jag är hemma och sjuk.
Men jag vet inte om det är normen eller det är en bra förskola vi har.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#1 Det är ju normen hos er iallafall. När det är smittsamma sjukdomar förstår jag även om det innebär att andra (vänner el familj) antagligen smittas om föräldrarna är för sjuka för att ta hand om barnen.
Som tur är så verkar jag vara väldigt tålig mot magsjuka iallafall då tidernas magsjuka just gick på förskolan (enligt förskolelärarna var det det värsta dom varit med om) och jag blev inte sjuk.
l'm back

#2 Ja, det blir ju normen på just vår förskola 🙂
Tack och lov är jag immun mot norovirus så jag har aldrig haft kräksjuka själv.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#3 Jag har själv haft det en gång om jag minns rätt. Men det kan ju ha varit något annat? (tex matförgiftning?) om man nu kan vara immun mot kräksjuka så kanske det är det jag är (hoppas).
l'm back
I vår kommun så får föräldern själv avgöra om man behöver ha barnet på förskolan. När jag var sjukskriven för foglossning och graviditetsillamående så gick sonen på förskolan när hans pappa jobbade. Personalen var inte helt nöjda men jag fick det godkänt hos rektorn.
I vår kommun har du rätt att ha barnet på dagis när du är sjukskriven, dvs 50% sjulskrivning får dom vara där 20 h/ vecka osv. Personalen är absolut inte förstjusta i det och försöker komma undan. Jobbar du heltid dagtid så får du ha dom där 100% en jobbar du heltid natt så är det ca 4-5 h mindre i veckan dom får va där.
Visste inte att Sverige hade aå sjuka regler. I Finland har du i de flesta kommuner rätt till dagvård 100% bara du betalar…typ.
#7 Önskar att det skulle finnas såna alternativ. Typ ett alternativt dagis för de som inte uppfyller reglerna för förskola. Jag skulle förstå om det skulle vara dyrare däremot.
l'm back

Här i den kommunen jag bor så får barnet vara där de timmarna du skulle jobbat de dagarna. Nu när jag går på graviditetspenning så går han 9-14 de dagarna jag skulle jobbat. När jag varit sjuk så har jag lämnat ändå o faktiskt inte sagt nåt.
#9 så skulle jag också gjort.
Hos oss får barnen också vara på förskola när föräldern är sjuk. Min dotter var på fsk för några veckor sen när jag låg hemma med feber. Pedagogerna visste att jag var sjuk och det var inga problem alls.
Jag ser gärna fler erfarenheter från långtidssjukskrivna (då det är mest aktuellt för mig).
Men det ser lite ljusare ut iallafall.
l'm back