Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1796 ggr
Skorpion76
0

Fetma hos barn

Känner du igen det här?
Du är ute på storköpet och handlar mat och andra saker. Plötsligt hör du en unge som börjar gallskrika för att han eller hon inte får sin vilja igenom. Föräldern köper en fruktklubba till ungen och ungen blir tyst.  Okej, föräldern var säkert stressad, men ändå kan jag inte komma ifrån att jag blir chockad.  En fruktklubba som tröst? Är vi så stressade att vi har glömt hur vi tröstar skrikande och ledsna barn? Att få godis tidigt löper stor risk att utveckla fetma hos barn.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Inkanyezi
1

Nej, det känner jag inte till.

Har du själv upplevt det, möjligen i rollen som barn?

Fridaaaa
2

Skulle inte se till som att öka fetman hos barn direkt. 
Men extremt sällan sett det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JossanH
11

man kan inte basera en hel människas liv på en händelse på några minuter. Vi vet inget om situationen, varför och hur ofta det är så som du beskriver här ovan. Det kanske blev så just idag? Jag hade med min dotter som blir 4 år i sommar, på tatueringsmässa förra helgen. Det var vår dag ensamma på evigheter. De bjöd på godis nästan vid varenda stånd. Hon frågade om hon fick och det fick hon. Hon fick flera godisar på flera olika ställen.. De flesta gav hon bort till mig. När vi skulle åka tåget hem fick hon dessutom en glass. Vi köper kanske max 3-4 glassar per år och den här gången åt hon upp drygt halva vilket var rekord 😳 under dagen åt hon även en bulle. Hade någon följt oss denna dag hade dom nog tänkt att "fan vad de stoppar i ungen en massa skit". För det gjorde jag. Men det är ju långt ifrån våran vardag. Äter i stort sett uteslutande ekologiskt. Köper ekologiskt godis som stora dottern får ca 4-5 bitar av ett par ggr i månaden. Ger ingen sötat yoghurt, flingor osv. Fikar gör vi ibland, men inte så ofta och då ska det vara på bra grejer. Helst egengjord bärpaj. Just nu är den stora lasten torkad mango 😁 Vill man ha en inblick i folks vardag och få en mer rättvis bild av läget så snegla ner i varuvagnen. Där ser du stommen i deras liv. Nu kan ju förvisso även den vara en lista som de ska handla till någon annan, men det ger iaf en mer rättvis bild av hur det troligen är.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
5

I ditt exempel är klubban inte en tröst, det är en muta. Stor skillnad. Man kan diskutera båda som negativt, men lite olika synvinkel. Att få godis som tröst är såklart dåligt för framtida hälsa, medan muta skämmer bort mer eller mindre.

[Thiah]
2

För mig är fetma hos barn så mycket mer än bara en klubba. Det handlar om rörelse, om vardaglig föda, mönstret på måltiderna osv.. Jag försöker att aldrig gå med Joel i affären efter jobbet men ibland går det inte och då blir det mutor. Nu är Joel galen i frukt så jag kan lätt muta med en banan eller ett äpple men vissa barn blir bara nöjda med godis.

Velinga1984
3

Har aldrig sett något sånt trots att jag arbetat 2 1/2 år som kassörska . Men nej jag lägger inte energi på vad folk ger sina barn. Däremot är en gammal yrkesskada att se vad folk köper, mest för egen inspiration dock :) Fetma kommer inte av godis ibland utan snarare hur aktiv man är kontra vad man äter. Gäller barn som vuxna.

[Thiah]
1

#6 jag minns det där som kassörska. Brukade fråga hur saker smakade osv. Man får massor av tips o kassan :)

[Thiah]
2

#6 jag minns det där som kassörska. Brukade fråga hur saker smakade osv. Man får massor av tips o kassan :)

Skorpion76
0

#4 Det gör det och om det blir en vana är det en hög riskfaktor för att utveckla fetma hos barnet.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Fridaaaa
2

#9 Beror ju helt på mängd, hur ofta barnet får det, hur mycket den rör på sig osv. Många fler bidragande och avgörande faktorer

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
4

i vårat fall så stämmer det inte ett endaste dugg min son har alltid varit normalviktig och är det fortfarande nu som 16:åring

när sonen va liten så vände vi på det hela  när sonen va med o handlade så fick han om han ville alltid en godisask glass eller något litet
han va med o handlade ungefär 1-4 ggr i månaden med oss föräldrar
och vi gjorde detta medvetet då vi va så himla trötta på hur andra barn betedde sig affären med skrik gråt tjat m.m för att dom inte fick sin vilja igenom

detta fungerade utmärkt för oss handlingen blev lugn och avslappnad och oftast fick han sig godisask och va nöjd med detta eller någon gång ibland valde han frukt eller liknande

att få en godisask eller liknande någon gång när man handlar gör ingenting för vikten det beror på andra saker hur mycket barnet rör på sig hur mycket mera godis och onyttigheter den får hur ser kosten ut hemma med mera

Aleya
3

Det du pratar om i #0 är mutor för att få barn tysta. Och ska vi prata om fetma så är det nog det dolda sockret som är mest lömskt. I alla halvfabrikat. I alla "nyttiga" produkter med. Så, det är nog minst lika hemskt som den där klubban du pratar om.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

frejaspluto
2

Håller med alla här, det du pratar om det är mutor, fetma kommer hur vi hanterar situationer. Ge barnen aktiviter, stimulans. Jag började ganska sent med mutor när hon började upptäcka det, jag har de just nu tufft och väldigt lätt. Men jag är väldigt kosekvent. Mitt barn har aldrig skrikit i en affär och slängt sig på golvet . Hon är sex år idag( . Peppar peppar ta i trä… ) ag har aldrig haft det svårt i affärer oavsett vilken. Jag måste bara ligga steget före.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Inkanyezi
5

Jag går och handlar i stort sett varje dag, ibland till två affärer. Jag har en Willys och en Kvantum inom gångavstånd, och det som inte finns hos Willys av vad jag vill ha går jag till Kvantum för att köpa.

Jag har inte vid något tillfälle i de affärerna varit med om något barn som skriker för att få sin vilja igenom under en tid av omkring tio år. Jag vet inte i vilken utsträckning föräldrar mutar sina barn, men jag ser ofta hur barn deltar i handlandet, genom att ha en liten kundvagn och plocka varor som ska köpas.

Jag känner helt enkelt inte igen beskrivningen i #0, och tänker mig att det måste vara ett undantag. I de affärer där jag handlar har jag aldrig upplevt det, även om det faktiskt är många som har med sig barnen. Jag tycker att föräldrar överlag har väldigt god hand med sina barn, men jag kan tänka mig att den beskrivna situationen kan inträffa någon gång emellanåt.

Men det är inte ofta.

oh-la
6

Självklart tror jag att det händer. Jag tror inte att någon orkar vara superförälder varenda dag, året runt i alla situationer. Jag är allergiskt mot dömande av individer när det gäller småsaker (som jag anser att detta är). Man vet aldrig vad som föregått handlandet. Har föräldern haft en hemsk dag och orkar inte ta en konflikt just då. Något kan ha hänt på jobbet, någon kan ha blivit sjuk eller dött. Eller så har man helt enkelt bara en pissdag. Då är en klubba vid ett enstaka tillfälle en ganska överkomlig muta? En klubba säger ingenting om hur personens livsstil i övrigt är. Och hellre en liten muta för lugn en dag när man inte orkar med en konflikt, än att ta konflikten som man inte orkar med och kanske bli för arg eller hantera det fel på annat vis. Man blir inte fet av en klubba. Det är livsstilen i övrigt som gör barn feta. Barn har aldrig rört sig så lite som nu, det är defenitivt ett större problem.

Sarah
2

När jag jobbade i butik såg väldigt många barn som skrek sig fördärvade tills de fick godis. Men, sett mycket mindre sen jag slutade för 8 år sedan :P

frejaspluto
2

Jag ser det ibland periodvis, det man vill se, det man märker. Jag bor mitt i Sthlm har endel gallerior och välja på samt matbutiker. Det jag märker mest utav okända människor lägger sig i om barnet skriker på bussen , tunnelbana mm.

Jaguar_
0

Nog ha man sett mutor alltid när de skriker och tjurar och tjatar även om ett nej är ett nej från en förälder. Antingen får de oftast det de tjatar om (efter typ någon minut) efter skrik eller tjurighet eller så får de förälderns mobil i näven och försvinner in i skärmens värld. Jag sj anser att om man säger nej då är det ett nej och barn lär sig snabbt att deras beteende inte fungerar och lägger av. Men om man ger efter vet de att man ger efter till slut och de får som de vill och fortsätter med sitt beteende. Ha aldrig haft problem i att uppfostra sambons dotter på vårat sätt och hon beter sig aldrig dåligt när vi är iväg eller hemma eftersom vi håller på att nej är nej. Men det belönas ibland om hon är duktig men inte varje gång. Våran belöning är spontan. Klart att hon testade oss några gånger innan hon gav sig, men det är bara att stå ut och vara listig på att komma ifrån det.

Som många säger här redan så tror jag inte att det handlar om fetma. Däremot kan de bli det om deras liv bara kretsar kring skärmar och gottis.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

JossanH
2

Här hemma är inte ett nej ett nej. Precis som med vem som helst så kommer man med bra anledningar och kompromisser så väger det tyngre. Jag förklarar alltid varför jag säger "nej" och då kan det komma en bra förklaring till varför det istället borde vara ett "ja" så då kompromissar vi. Jag tycker att det är viktigt att kunna prata om saken istället för att envist stå fast vid något för sakens skull. Men det är ju så vi valt att göra för att det passar oss bäst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Jaguar_
0

#19 Klart man kan kompromissa men mitt inlägg var mer om ungen bara håller på i en affär och ska ha och ha och andra beteende de får från dagis som att kasta sig på golvet och tjura och gråta och bitas. Man ser till situationen. Men om man säger nej i de andra tillfällena då är det nej. Annars fungerar det att prata, men dåligt beteende accepterar vi inte här hemma.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Calcifer
2

Vad onödigt att reagera negativt på nåt man inte har en aning om. Ingen är ofelbar och alltså, har man som förälder kanske haft en jäääävla dag med stress på jobb, stress med familjen, och egentligen vill man inget hellre än att lägga sig i sängen och gråta själv så tacka fasiken för att man ibland tar genvägar för att åtminstone kunna handla utan att det blir total kalabalik. Det är absolut inget som ensamt leder till fetma. Däremot en ohälsosam livsstil generellt, där är boven. Inte att man ibland sticker till sin unge en klubba för att slippa vrål eller skrik. Även föräldrar orkar inte alltid själva med det, det är ingen dödssynd.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ria74
1

Visst händer det att man "mutar" med något när man är i affären för att slippa bråk och skrik. Har man jobbat en hel dag orkar man kanske inte ta konflikten just då utan tycker att det inte är så viktigt att ge efter en gång.

I vårt fall är det enkelt att "muta" ett äpple eller en banan så är hon fullständigt nöjd. Men alla barn är inte lika, vissa vill helst ha en tidning och kanske någon annan en klubba.

Det är svårt att uttala sig om något man ser i en affär. Man vet inte bakgrunden eller om det händer ofta eller kanske bara denna enda gången.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

frejaspluto
0

#21, håller med dig fullkomligt . Det är skitjobbigt ibland, men har faktiskt tur att min dotter har inte haft tendenser eller inte behövt. Just i affärer. Peppar peppar ta i trä. Hon är sex år nu. Hon är nöjd med det minsta lilla. Men ibland frågar jag henne vad hon vill ha, då säger hon en enhörning riktig sådan! 😄😄😄

Calcifer
0

#23 Att det är. Är inte förälder själv men har jobbat som barnflicka och även om jag inte erbjöd godis så nog fasiken ibland orkade man helt enkelt inte att det skulle bli ett stort drama av en enkel handling på affären så man lovade typ "vi leker x sen, jag lovar, om du följer med snällt".

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

frejaspluto
0

#24, Det gör jag med jag känner att jag ger min dotter nu alternativ. Det är bra om det finns ramar , 1, 2 eller nga alternativ att välja på. Jag är kosekvent, och jag är otroligt snäll mamma. Det märker jag på min dotter hon testar sig fram och kollar hur jag reagerar. Och det är bra man måste testa sina föräldrar vara nyfiken på livet. Min dotter är väldigt pillrig på saker, bygger lego till max, plus plus mm. Kan säga såhär mkt att jag kan vara hemma en hel lördag och pula med städning , laga mat, göra det jag vill utan att hon tjatar och blir på dåligt humör. Hon sitter på stora matbordet och ritar, tittar på tv, leker med play dou. Dagen efter går vi ut och leker beroende på väder Andys lekland.