Ej bajsat
Clara brukar bajsa 1 gång/dag eller varannan dag. Nu har hon inte bajsat sedan måndags. Jag helammar. Hon kissar som vanligt och äter bra. Hon verkar må som vanligt också. Ska jag oroa mig? Har era barn haft såhär någon gång? Hon är 2 månader idag

Ring och prata med din BVC.
De Lapsus Resurgam
Hon har ingen telefontid idag :(

Med helamning skulle inte jag känna oro. Det blir inte alltid bajs.
Om hon mår som vanligt och inte har besvär (pigg och glad?), är det nog bara att det inte har samlats så mycket som behöver komma ut.
Men små barn har inte alla system klara riktigt, och tarmrörelserna kan vara svaga. Man kan stimulera med massage. Jag brukade hålla barnet mot bröstet vid axeln och massera på ryggsidan. Har väl hänt att man blev lite nerbajsad då…
Barn som helammas kan bajsa var 14e dag utan att det är något konstigt. Alice var ca 3 mån när hon gick över till att bara bajsa 1 gång/v och så fortsatte hon tills hon började äta fast föda.

Helammas barnet kan det dröja upp till 14 dagar mellan gångerna dom bajsar utan att det är något konstigt. Det är mest barn som äter ersättning man måste vara observant på att dom bajsar ofta.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Ena gick också från 1-2 ggr per dag till ca var 3-5 dag.
Sajtvärd på Iller.ifokus
2-3 veckor på helammat barn är helt normalt :) ofta verkar det vända från bajs jämt till nån ibland runt just 2-3 mån.