Clara har feber
Igår hade Clara 38,0 så 1177 sa att vi skulle åka in till akuten, vilket vi gjorde.
När vi var där hade febern gått ner, de tog kissprov och hittade ingenting och allt såg bra ut. Nu idag har hon feber igen 38,1 senast. 1177 säger att barn under 3 månader inte ska ha feber alls. Jag har ringt och de bad mig avvakta en stund.
Har ni varit med om att era barn under 3 månader haft feber?
jag är orolig då de verkar ta det seriöst, samtidigt så hittade de ju inget igår :S
Är hon krasslig i övrigt? Tog du tempen efter att hon vilat eller efter att hon hållt igång en stund? Se bara till så att hon äter å kissar ordentligt. Gå på din magkänsla och Claras allmäntillstånd.

Det händer att barn, särskilt nyfödda, har "lite fel på termostaten", så de kan variera i temperatur på det vis som du har upplevt. Det brukar gå bort ganska fort, men man blir ju orolig när man ser att temperaturen är hög.
När du tar tempen funkar det bäst med termometer som kan mäta på avstånd, alltså en som mäter med IR. Om temperaturen går upp är det första man gör att ta av kläderna, så att kroppen får bättre kylning.
Om man tillfälligt mäter temperatur som ser ut som feber, och en halvtimme senare normal temperatur, är det något som ganska ofta händer utan att det behöver betyda något särskilt.
Tre-dagars febern är vanlig under 3 månader. Annars skyddar råmjölken bra för smittor de första 3-6 månaderna.
Min son hade 3-dagars febern.
Så länge hon dricker, kissar och orkar vara vaken ibland så är det okej. Försök ta ner febern med alvedon. Alvin hade också feber tidigt och det var ingen fara trots prematuritet så länge allmäntillståndet är bra.
Nuförtiden avråder väl läkare mot att ta ner febern med medicin.
Du tar ju bara bort ett symptom som kan vara viktigt att utreda. Dessutom kan feber göra nytta i vissa fall, det tar kål på virus.
S.k. tredagars-feber är vanligt och går över och sen är allt som vanligt igen.
Alvedon kan göra att det tar längre tid att bli av med sjukdom för att kroppens försvar inte får arbeta i fred. Jag är extremt restriktiv med febernedsättande. Vår 20 månaders har aldrig fått något läkemedel. Som mest har hon haft 40,4 i feber men då fick jag ned den till 39,5 på naturligt vis. Febern gör att tex virus dör.
Sajtvärd på Iller.ifokus
nej så små ska man ta ner febern på, fick rådet av barnläkare.
Men alvedon rekomenderas inte förän från 3 månader och 5 kg. Dom på apoteket tyckte inte jag skulle ge efter vaccineringen eftersom lilleman vägde under 5
Hur mår hon idag? Om det är fortfarande feber efter nga dgr bör du åka in, faktiskt . Ring prata med 1177.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Ska man alltså åka på akuten om bebisen har 38 graders feber?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Hon har inte haft feber sedan tidigt igår morse så det känns bra :) Ja, 1177 sa att barn under 3 månader med feber över 37,9 skulle bli tittad på av läkare
#10 menar du till mig? Jag tycker det om febern inte lägger sig som den ska. Rådfråga innan man gör nått som man inte behöver. Jag skulle ringa och rådfråga efter nga dgr. ge alvedon eller mått liknande man bara hålla ifrån febernedsättande tabletter så mkt som möjligt, från barn Låta det sköta / läka av sig själv. ( måste man så måste man ta )
Jo man ska söka akut om man har en så liten spädis med 38 eller högre i temp
Vad har du för termometer och hur mäter ni? Jag köpte en ny termometer igår, (http://www.brauntherms.com/se/vara-termometrar/prt2000-thermometer/) då vår gamla ändtarms-termometer känns väldigt gammal och vi till oss själva haft en örontermometer (som ej ska användas på barn pga sämre tillförlitlighet) och jag har ju haft min p-dator så jag har mätt tempen med den i munnen senaste åren vid behov.
Som flera andra sagt är det ju viktigt att man mäter tempen vid vila, när det är så små skillnader i temperaturen så tänker jag att det är lite extra viktigt på små bebisar.
Av nyfikenhet som bebisförälder: Hur misstänkte du att hon hade feber? Verkade hon slö/sjuk eller mätte du temperaturen ändå? Vår tjej kan vara varm (precis som jag) så hon har ofta inte så mycket kläder på sig inomhus för vi ligger mest hud-mot-hud, men hon är jättepigg och kissar/bajsar mycket och äter med mycket god aptit. Nu kan hon vara vaken i flera timmar i sträck, är aktiv och nyfiken med blicken. Så jag har inte ens tänkt på att jag skulle ta temperaturen på henne…
Nej tempar gör man om de mår dåligt eller känns glödheta.

Vi har ingen termometer. Tänk köpa men inte blivit av… Istället har vi litat på magkänsla och tittat på allmäntillståndet. Hon har varit lite varm ngn gång, men iom att hon varit pigg så har vi inte gjort ngn stor affär av det.
Man missar inte när de har rejäl feber, man nästan bränner sig på dem :P
Glödhet hud med glansiga ögon. Typiska tecken på feber
#18. Japp håller med! Typiskt tecken för feber.
Här är en som aldrig ägt en termometer och klarat sig ändå. Som sagt så syns det väl då barn har feber. :)
Jag har en öron termometer , aldrig använd 😊
Okej då låter jag det vara 🙂 Hon är som sagt varm - precis som jag. Men pigg, hungrig och glad så jag är inte orolig, men hon behöver inte direkt ett tjockt täcke när hon sover 😉
Nej gud många sover i bara pyjamas eller med tunn bomullsfilt :) helt normalt. Alvins kusin har bara blöja och snuttis jämt typ haha :) han är ca ett halvår.
Joel sover i tunn pyjamas och tunna strumpor (annars river han oss med tånaglarna). På sommaren sover han i blöja och strumpr. Det här med täcke har vi mera som mysgrej.
Vi har ganska kallt i sovrummet men ändå envisas ena ungen att bara ligga i pyjamas.
Sajtvärd på Iller.ifokus