Barn iFokus

Barn

Etikett09-familjehem
Läst 2984 ggr
Litenloppa
2016-04-15 07:40
1

Liggamma

Har insett att sonen(och jag!)sover bättre brevid mig än på mig och försöker nu få till det med att ligga på sida och amma. Bröstet närmast madrassen går rätt så bra och med lite bök och stök kan jag få med mig sonen och vända mig i sängen för att amma på andra bröstet. Men hur gör man för att kunna amma från det övre bröstet utan att vända sig? Eller behöver man vara lite långtuttad för att det ska gå? Och vad gör man åt att nattmålen blir förstörda av att det kommer för mycket mjölk? Lilleman blir ju nästan kvävd av mjölken och det rinner hejvilt ur båda brösten så både sonen, jag och madrassen är dyblöta av mjölk :s

Inkanyezi
2016-04-15 07:45
0

Du kan ju försöka med att mjölka ur och sälja, men det brukar inte minska produktionen, snarare tvärtom.

Och det är nog vändning som gäller för att byta bröst när barnet är litet.

AnnaFagerell
2016-04-15 07:55
0

Jag låg faktiskt nästan på mage och ammade på andra bröstet å då är jag snålt utrustad 😃

Medarbetare på djurskydd.ifokus

mollyt
2016-04-15 07:59
0

Jag är nybörjare på att liggamma, men jag byter sida när jag vill amma det andra bröstet. Hehe, fungerar okej tycker jag.  Jag har också problem med att det rinner ordentligt så hon kan nästan sätta i halsen ibland. Att det rinner ur andra bröstet också vet jag inte hur jag ska lösa - för precis som hos dig blir både jag, fostren och sängen blöt 😕 Min bästa lösning är att sova i en mjuk amningsBH med inlägg i.

Litenloppa
2016-04-15 08:12
1

#1 njae är mest på natten som problemet uppstår och åka produktionen känns inte som nån lösning precis som du säger. #2 jag har försökt just att luta framåt men då kläms det nedre bröstet så det gör ont istället. Jag får fortsätta vända runt, gör så jäkla ont i såret efter snittet bara :/ #3 man känner sig så fräsch! ^^ särskilt när halva dagen hinner gå innan man har tid att tvätta av sig själv ^^

tlover
2016-04-15 08:24
1

I Början kunde jag inte amma på "fel" bröst då jag låg på sida då det var för ömt utan då fick jag byta sida. Nu går det däremot men jag vet inte ens om jag har mjölk kvar eller om hon bara mysammar (15 mån). Men sen när brösten blir mindre överfulla så kan man ligga nästan på mage för att amma andra bröstet.

I början då jag hade mycket mjölk hade jag en kopp vid sängen som jag mjölkade ur en liten skvätt om det "svämmade över",  mest för att det inte skulle komma så mycket på en och samma gång.

Vi låg dessutom på en sopsäck+ handduk men plastad frotté el liknande är nog mer bekvämt, det blev bara aldrig av att vi köpte det.

l'm back

Sarah
2016-04-15 08:46
1

Bytte sida :) bra för barnet att ändra ställning tänkte jag, då vi alltid somnade under tiden på natten. Även huvudformen mår ju bra av att byta sida. Amningsbh med inlägg säger jag med, går inte att vara utan om man har bra utdrivning.

[postmortum91]
2016-04-15 09:08
1

Sköterskan på bvc tipsade mig om en slags uppsamlingskopp man kan köpa på apoteket. Den ska vara formad efter bröstet om jag förstod rätt. Då samlas mjölken upp och så tipsade hon att frysa ner det i iskuber för sen har man många sådana kuber så partnern kan hjälpa till och då har man inte behövt mjölka ur för det kommer lite varje gång automatiskt

JossanH
2016-04-15 09:24
1

Bonnie sov bredvid mig på höger sida varannan natt och vänster varannan så matade jag från båda brösten på samma sida. Har inte alls stora bröst men vände mig så mycket jag behövde för att få till det. Mitt emellan sida och rygg kan man säga. Med första kunde jag inte liggamma speciellt smidigt i början för jag hade så otroligt mycket mjölk och låg invirad i badlakan hela natten och vaknade ändå alltid dyngsur 😓

Sajtvärd på Iller.ifokus

Choklad
2016-04-15 11:02
0

Du får helt enkelt hitta ditt eget sätt att amma på.  Jag brukade också rulla över på andra sidan och testade att amma med det övre bröstet utan att vända mig, det funkade men jag valde att rulla över på andra sidan istället. Jag och barnet hade en frotte´ handduk under oss då vi sov. Det finns frotteplast som du kan ha under er också, men det blir nog ganska varmt av det.

Alternativet är att sitta upp och amma även på natten och sedan ha amningsbh på med inlägg i och att barnet sedan sover i sin säng eller hos dig.

U R us

Litenloppa
2016-04-15 16:59
0

Ska se om jag kommer ihåg att svara alla nu då Hade gärna handmjölkat ut det värsta men det funkar inte när jag försöker. Ska göra ett försök på natten med dock, det rinner ju så hemskt så kanske funkar då! Uppsamlingskoppar har jag men det rekommenderas inte att sova med dem då de trycker mot vårtgården. Annars är de himla bra! Och vi sover på plastad frotté redan för att rädda madrassen ^^ Och det där med vända/inte vända så verkar det handla om personlig smak och övning så vi får fortsätta prova oss fram :)

[TanatosNyx]
2016-04-15 19:58
2

jag klippte till blöjor och la i en rymlig amningsbh när det pissade som värst ur brösten på nätterna

/mjölkkossan

typjessica
2016-04-15 20:21
0

Jag ammar bara från ett bröst på natten så finns det ett fullt till frukost! 😂