Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 9707 ggr
[postmortum91]
2

tipset "undvik gasbildande mat"

Jag vet att ni bara vill ge mig tips och hjälpa mig, tack!
Som många av er nu vet har min dotter kolik, och på bvc säger hon mest: Rapa och håll ut! Jag förstår varför hon inte ger mig tipsen som ni gör, med att ge tusan i olika mat, jag ska förklara varför snart.

Nu för stunden sover hon, så jag håller tummarna för att hon får vila ut idag, utan kolik. 

Jag mår redan väldigt dåligt med min ständiga mjölkstockning och att inte kunna trösta min dotter, bristen på sömn och bristen på avlastning. Som inte det vore nog så är min dotters kolik MITT fel, det är ju det som förmedlas indirekt till mig. Jag mår redan dåligt, men ändå ska jag få veta att det är mitt fel, genom vad jag äter. Vad äter jag då? som en vanlig vuxen, allt med sunt förnuft, ändå gör jag fel. Det räcker inte med att jag knappt har tid till mig själv, att jag knappt hinner äta alls, dessutom ska jag må dåligt över vad jag äter, eller börja peta med vad jag äter. 
Många av er ger tips som: sluta ät mjölkprodukter, sluta ät gasbildande mat. 
Jag tror helt ärligt inte att ni kollat upp vad det innefattar, så jag kollade upp det inatt när jag inte fick sova, VAD som är gasbildande mat och vad jag ska sluta äta för att vara helt säker på att det inte är mitt fel att min dotter har ont i magen. 
Så jag ska göra er en lista på vad jag borde sluta äta om jag ska lyssna på alla råd och tips som finns ute:

Mjölkprodukter, exempelvis:
yoghurt, mjölk, fil, creme fraiche, smör, grädde, gräddfil

All kål, exempelvis:
vitkål, rödkål, broccoli, blomkål

All lök, exempelvis:
rödlök, gul lök, vitlök, purjolök

Alla baljväxter, exempelvis:
linser, bönor, ärtor, jordnötter, soja

övriga grönsaker som:
sparris, tomat, kronärtskocka, jordärtskocka, selleri, paprika, chilifrukter, rädisor, advokado

All frukt, exempelvis:
äpple, apelsin, päron, kiwi

Spannmålsprodukter, exempelvis:
bröd, pasta, gröt, 

Övrigt som:
juice, saft, sötningsmedel, nötter, ägg, fisk

Min fråga till er: vad blir över för mig att äta?

Edit: Jag ska tillägga att jag har en bebis som då konstant skriker och ger mig knappt tid alls att göra mig mat. Så om jag då har 3 minuter att göra mig något att äta, vad blir över, ska jag behöva tugga på en gurka för att livnära mig själv?

Inkanyezi
3

Det är ju faktiskt inte maten som är gasbildande i första hand, utan det är någon slags obalans i samband med vad man äter och tarmfloran, alla bakterier som finns i tjocktarmen. Det som får de gasbildande att trivas mest är vad som kan provocera flatulens.

Och då är naturligtvis en del av den tarmfloran gemensam med det egna barnets, så att exempelvis mjölk ger rätt mycket gasbildning, men den gasbildningen blir ju, helt oavsett vad du äter, när det nu en gång har börjat. Det är ju barnets tarmflora som ger barnet gasbildning, och barnet äter inte det du äter, utan dricker mjölken, som inte innehåller samma beståndsdelar som maten du äter.

Din mjölk kommer fortfarande att innehålla kasein, mjölksocker och annat som barnet behöver, helt oavsett vad du stoppar i dig, och ditt barn kommer att få gaser, inte för vad du äter, utan för de bakterier som råkar finnas i tarmen.

Vad som möjligen kan hjälpa att normalisera tarmfloran är mer snälla bakterier, som kan tränga ut de där bakterierna som vill göra gaser av mjölken.

Ät det du trivs med, och försök ta reda på om det finns någonting som kan hjälpa ditt barn att få en mer harmonisk tarmflora om gasbildningen är överdriven.

[postmortum91]
0

#1 Tack! :)

Sindri
3

Nej snälla ha inte dåligt samvete för att ditt barn har gaser. Det är inte ditt "fel".

Jag ser i dina många inlägg att du verkar stressad och osäker, men vem är inte det med sitt första barn. Önskar jag kunde vara din "storasyster" och hålla hand och lugna, för det är det du behöver mycket av.

Har aldrig haft kolikbarn trots att jag ätit i princip vad som helst under Amning, så den erfarenheten är jag utan, men har haft barn som sovit dåligt/lite och gått som en zombie på dagarna.

Du har inte ens kunnat andas så mycket så du hunnit hitta rutiner som funkar för dig med hur du skall hinna sova, äta, borsta tänder, gå på toa etc.

Hoppas du kan ta en helg när barnets pappa är hemma och försöka sova och tänka efter hur du kan få vardagen att flyta på.

Med koliken tänker jag såhär; det finns tabletter som heter Digest som hjälper magen/tarmarna att ta hand om maten på ett bra sätt så man slipper gaser. Vet ej om det påverkar barnet via Amning, fråga på BVC. Googla på innehållet innan.

Man kan också äta probiotika eller prebiotika. Diskutera även det på BVC.

Prebiotika kan man hitta i olika livsmedel. Går att googla fram.

Det händer mycket spännande inom tarmforskningen just nu. Hoppas BVC håller sig informerade för det borde kunna gå att hjälpa barn med kolik.

LoAEmma
1

Du har fått mycket bra ord här postmortum :)
Och är Clara mjölkintolerant är det ju inte alls ditt fel! Så ska du inte känna… Så ska du utesluta nåt ur kosten är det ju mjölkprodukter å inte allt det andra du räknade upp som är gasbildande, det tror jag inte är nån fara.

Och be din kille om stöd och avlastning så mycket det går när han är hemma, det behöver man!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

OlgaMaria
5

Har din dotter mycket gaser för det första? Man kan ju ha mycket ont i magen utan att det rör sig om en endaste liten gas, och vad hjälper då tips om undvik gasbildande mat? Sempers magdroppar innehåller probiotika och jag tyckte de hjälpte min son mycket - kan hjälpa mot det ena och det andra.

Jag har ju rått dig att prova undvika mjölkprodukter, och jag vet mycket väl vad det innebär eftersom jag har en son som har mjölkallergi. Jag vet också att vårt liv blev så enormt mycket lättare när vi väl gjorde förändringen. Jag tyckte också synd om mig själv och undrade hur jag skulle orka när allt redan var så helvetiskt… men jag blev ju minst sagt motiverad sen när jag märkte att vi fick sova, pusta ut och njuta lite grann istället för att trösta HELA tiden. Att du mår dåligt av dessa råd hoppas jag du kan komma över. Ingen tycker det är ditt fel. Vi vill bara hjälpa. Dessutom, om du slutar äta mjölk och det inte blir någon förändring, då vet du ju det. Antagligen räcker det med max en vecka för att se tydlig skillnad OM det är mjölken som är boven. Och orkar du inte tänka att du ska fixa det i en vecka så försök testa ett eller två dygn i alla fall. Det räcker inte för att veta säkert, men det kanske ger dig en indikation.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
1

Vill bara sända en kram, det låter verkligen som om du har det väldigt tufft där hemma, vår dotter är ju lite yngre (bara 16 dagar) så jag vet inte vad som kommer sen.

Var bor du någonstans?

[WickedAlly]
1

Det är nog ingen som försöker ge dig dåligt samvete, men du skriver många trådar och ber om råd och då vill ju folk hjälpa. Vi är många som suttit i din sits och dessutom kommit ut på andra sidan. Jag har haft två barn med väldigt mycket magknip, så mycket att jag ibland undrat varför jag skaffat dem.. Med storebror bet jag ihop och vaggade, vyssjade och gungade i det oändliga. Sen grät jag en skvätt mellanåt för att lätta på trycket. Med lillebror däremot började jag fundera på vad jag åt som kunde påverka honom så. En del livsmedel är ju värre än andra. Kaffe, choklad och jordgubbar är sådana. Så jag började i den änden, uteslöt kaffe och choklad. Och ganska omgående gick vår minsting från att vara superledsen och enormt spänd över magen till att vara en glad och avslappnad bebis. Fick utesluta all koffein, choklad (även oboy) och vitlök. Sen dess har han vart en glad fis :) Önskar att jag gjort samma med storebror. Så du behöver ju absolut inte utesluta allt, det är ju orimligt, det förstår vi alla :)

[postmortum91]
1

Jag vill bara tacka er alla för att ni är så fantastiska och ger mig stöd i det här, TACK!

#5 Ja, hon ligger och fiser illaluktande fisar rätt ofta, sköterskan på bvc igår fick uppleva konstant stank från det att vi klev in till det att vi klev ut, så visst är det gaser hon har. Ger komjölk gaser eller endast magknip? 
För om komjölk inte ger gaser, då beror det ju inte på komjölken. Annars kan jag visst testa en vecka utan komjölksprodukter. 

Det är jag så trött på är att folk tipsar om att jag ska sluta äta gasbildande mat, för som du ser på listan, så skulle min vardag bli ännu mer ett helvete om jag skulle tvinga sluta med mina livsräddande mackor då jag inte hinner äta något annat, eller juicen jag unnar mig för att trösta mig själv. Men visst, mjölkprodukter kan jag testa en begränsad tid för att hoppas på förbättring, om nu mjölkprodukter skapar gaser i hennes mage, annars är det lönlöst då problemet ligger i överflödig luft.

LoAEmma
0

Japp komjölk är gasbildande :)

*Det blir som det ska*

[postmortum91]
2

#6 Jag bor i Karlstad

#7 Jag är nog i fel sinnesstämning för att kunna ta till mig tips som säger att jag ska ge upp mer av min vardag. Om jag inte redan hade mått så dåligt så hade jag antagligen känns annorlunda när folk tipsar om att jag ska utesluta mat som får mig glad. Exempelvis: Jag tröstar mig med ballerina nu när hon har kolik, inte i överdrift men nån kaka då och då, och om jag då ska ge upp det för att KANSKE få något resultat i bekostnad på min lilla glädje som finns över så känns det skit. 
Jag lär ju känna annorlunda om vi säger jag och Clara får uppehåll från Koliken iallafall 1 dag, så båda får vila upp oss och få krafter, då är jag nog mer villig att ge upp något. Nu har jag så få glädjeämnen kvar så det känns som jag inte har "råd" att ge upp mina kakor eller min nötpåse.

Jag vill inte framstå som en gnällspik heller. Jag ÄLSKAR min dotter högst i världen, över allt annat. Hon ger mig otrolig glädje, det är bara väldigt tufft just nu.

OlgaMaria
0

#8 Jo mjölk kan ge problem med gaser också. Tycker helt klart du ska testa en vecka. Sempers magdroppar kan också hjälpa.  Så jobbigt för er! Hoppas verkligen det snart blir bättre på ett eller annat sätt!

Inkanyezi
0

Jag har väldigt svårt att tro att det som du äter ger ditt barn gaser, då jag gissar att barnet inte får komjölk utan människomjölk. Beståndsdelarna i den mjölken är ganska likartade, även om människomjölken är lite sötare.

Däremot har barn från början inte mycket mer tarmflora än de fick av sin mor om de är födda vaginalt, eller om de har fötts med snitt blir det vad de kan få från omgivningen. Om du får gaser av mjölk är det inte konstigt om ditt barn får gaser av din mjölk, men jag tror inte det beror på vad du äter, snarare på tarmfloran.

Därför tror jag att någon slags probiotika, om den kan ges till spädbarn, kan vara lösningen på problemet. (Förr brukade man ge en sked komjölk till nyfödda för att de skulle få K-vitamin, jag vet inte om man gör det numera.)

Så jag tänker mig att du kunde ha hjälp av BvC för att lösa det. En barnmorska borde vara tillräckligt insatt för att kunna ge råd om probiotika.

LoAEmma
0

De får en spruta med K-vitamin nu. 
Och det man äter går över i modersmjölken så komjölken man äter går över, därav måste man sluta äta sådant om ens bebis inte tål det.

*Det blir som det ska*

OlgaMaria
0

#12 Nyfödda får K-vitaminspruta på BB numera. 

Jag tror också att probiotika skulle kunna hjälpa. Sempers magdroppar är ett enkelt alternativ som också är vad BVC rekommenderar. Man får vara beredd på att det är en invänjningsperiod med det bara. Kan bli lite sämre innan det blir bättre när man introducerar det. Så man kan börja lite mer försiktigare än vad som står på flaskan.

[postmortum91]
1

Vi ger redan sempers droppar varje dag, glömde skriva det förut.

[WickedAlly]
2

#10 Fast att ge upp juice och choklad en kort stund i livet ter sig inte som en stor uppoffring när man ser att det hjälper.. Tro mig, jag har som sagt varit där. Det är en betydligt mindre uppoffring än att ge upp mjölk i alla fall, för det finns i nästan allt. Säger bara att det känns vettigare att ge upp sånt som väldigt många bebisar får ont av, men vill du inte så vill du inte. Det är svårt att inte ge råd när du ber om dem hela tiden. Sen förstår jag att det blir tröttsamt om du tror att folk ber dig sluta äta helt. Och med gasbildande tror jag ärligt talat att folk menar typ kål, lök och bönor. Tror inte att alla tänker på allt däremellan.

fluffis
2

Jag tänkte bara säga att jag håller med din BVC-sköterska. Lägg energin på att ta hand om dig själv och din dotter så mycket du kan och försök vila så mycket du kan. Det är tufft nu men jag lovar att det blir bättre.

[TanatosNyx]
2

Har inte läst alla svar utan bara skummat igenom i all hast, och vill börja med att ge dig en stor kram. Du ska absolut inte skuldbeälgga dig för att bebisen har ont i magen, det beror på omogna tarmar. Vi skuldbelägger dig absolut inte, vi delar erfarenheter, och tro mig, vi lider med dig. Det är ett helvete när det är sådär, jag har också varit i samma sits om än inte med fullt utvecklad kolik, men en prematurmage i stället (som fortfarande är tjorvig).

Med gasbildande mat så menar man de stora grejorna som är ökända för att få folk ruttna i magen, som bönor, kålväxter och lök, precis som ally säger. Det är betydligt lättare att hoppa det än mjölk, kanske värt att tänka på iallafall? :)

Sarah
4

Grejen är, att det inte finns något bevis (vad jag vet) på att det du äter påverkar barnet. Bröstmjölk är bröstmjölk. Nu har du haft oturen att få en kolikbebis, men det har inte med din kost att göra, iaf inte enligt vetenskapen. Det är såklart jättejobbigt att se sin bebis ha ont och det blir ju inte bättre av att man inte får sova ordentligt. Helt ärligt tycker jag att du ska strunta i alla tips du får och försök lyssna på din egen magkänsla. Jag håller med de som säger att du verkar vara en orolig person, var samma under graviditeten. Klart att man vill ha stöd av andra som varit i samma situation, men samtidigt så lämnar det väldigt lite utrymme för att bygga upp ett eget självförtroende om man bara lyssnar på andra. Kanske borde du bli sjukskriven ett tag, så att din sambo kan avlasta dig mer. Sen borde ju han se till att det finns matlådor till dig när han går till jobbet. När du har det så tufft, är det inte rimligt att du inte ens ska kunna få i dig mat. När det kommer till andra ämnen, det som inte handlar om barn, här på iFokus, är du så himla stark, du har starka åsikter, vågar säga ifrån osv, äntligen ryter du till lite i barnfrågan också :) tro på dig själv som mamma mer och se till att din sambo avlastar dig mer,så att du har tid att hitta dig i mammarollen.

[WickedAlly]
1

#19 Håller med dig om det övriga men angående första stycket; är det inte märkligt då att vi är många som fått mycket positiva resultat av att utesluta vissa livsmedel? Folk har väl gjort så i många, många år så vitt jag vet. Kanske lösningen är jätteenkel, som för mig och David. Då finns det ju ingen anledning att plåga sig själv i onödan. Förstår dock att det blir förvirrande och jobbigt när så många har så många olika råd att ge. Vart börjar man liksom? Men att avfärda alla råd känns väl inte heller som en lösning? Eller jag vet inte, kanske kan bara blir frustrerad för att jag vet hur lite det kan krävas för att rätta till problemet.

[TanatosNyx]
0

#19 #20 Mycket tänkvärt och klokt från båda håll. Det är så svårt att råda såhär över nätet dessutom. Man är många som har sina egna erfarenheter så till slut blir allt en enda kakafoni av välvilligheter. Yikes!

[WickedAlly]
0

#21 Ja, måste vara väldigt svårt för ts att sortera bland alla råd. Hoppas i alla fall att det löser sig snabbt det här.

[TanatosNyx]
0

Ja verkligen, önskar man bodde nära så man kunde erbjuda ordentlig hjälp och avlastning lite, i stället för att sitta x antal mil och bort och "tycka" 😕

[postmortum91]
2

#19 tack! :) Jag tror att anledningen till att jag har dåligt självförtroende som mamma beror på att jag inte själv har någon mamma eller annan kvinna i min närhet att få stöd från så jag står helt själv i det. Då vänder jag mig till er :P Jag ska försöka lyssna mer på min magkänsla och lita på min förmåga att ta hand om mitt barn. :)

[postmortum91]
0

Vad hände med inlägg 21-23?

[TanatosNyx]
0

Ser du dem inte? :s dom är där?

Sarah
1

Bah, skrev ett långt svar som försvann… Ja, jag tycker att man kan avfärda alla råd i det här läget, ts mår inte bra av dem. Råden, hur välvilliga de än är, gör att hon, som redan verkar vara på bristningsgränsen, mår sämre. Sen, iom att det inte finns bevis på att det man själv äter påverkar mjölken, så ser jag ännu större anledning att inte ta till sig det just nu. Sen kanske, men inte nu. Även om många upplever en sak, så betyder det inte att det är så. Placebo är en väldigt stark känsla. Kanske hade besvären gått över av sig själv ändå, kanske blir mamman så nervös då hon testar att ta ett mjölk, att det påverkar bebis negativt. Kanske stämmer det ni tror och forskningen har bara inte kunnat bevisa det ännu. Jag vet inte, men jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med kostråd generellt, då de inte bevisats. Men, jag är också forskare till yrket :) Jag kan tycka att det är logiskt att barn inte mår bra av komjölk, vi är inte gjorda för att dricka en annan arts mjölk, mjölk som ska gå till den artens barn. Samtidigt vet vi att människan är en flexibel varelse. Men, jag tror inte på att det mamma äter går ut i mjölken på det sätt ni säger. Det bryts ner i magen och kommer ut efter kroppen tagit upp det den behöver. Att specifika koproteiner skulle åka genom tarmen, upp genom kroppen och in i brösten, nej, helt ologiskt :) Mjölkproteinallergi generellt, ja, men mer än så har jag svårt att tro på, tills jag blir överbevisad. Är inte direkt påläst i hur vår mjölk blir till, så det kanske inte är så svårt att överbevisa :)

[WickedAlly]
0

Fast att barn t ex blir prickiga när mamman ätit räkor kan man ju knappast blunda för, något händer ju när vi äter vissa livsmedel tydligen. Jag orkar inte skriva något längre just nu, har precis lyckats söva två bråkiga barn och hjärnan är fullständigt mos.

Sarah
1

#24 tror att både du och Clara har allt att vinna på det. Ingen är fullärd från början och vi kommer alla göra mängder av misstag med våra barn. Dessutom är de jäkligt svåra att förstå sig på… Gör man så gott man kan så blir det ofta bra så :)

[TanatosNyx]
0

Man ska inte alltid stirra sig blind på vetenskaplig fakta heller :) säger labbråttan här på hörnet. Att det vi stoppar i oss påverkar mjölken är inte direkt någon hemlis.

Sarah
0

Nej blind ska man ju inte stirra sig :) ni kanske har helt rätt :)

mollyt
0

#10 tråkigt att du inte bodde närmare mig 😕

Fördel med internet är att man kan hitta andra stöd-mammor om man inte har någon IRL där hemma. ❤️

OlgaMaria
0

#27 Men var har du fått ifrån att det vi äter inte påverkar bröstmjölken? Det gör det i allra högsta grad. Däremot prioriterar ju kroppen att upprätthålla rätt balans och näringsvärde på mjölken, och kan t ex kompensera för om mamman äter för dåligt eller bristfälligt. Men vad vi äter påverkar smaken på bröstmjölken och till viss del sammansättningen, och många ämnen går vidare utan större begränsning i bröstmjölken. Vad gäller komjölksprotein hörde jag från en allergiläkare på barnmottagningen att kroppen har ett sätt att "effektivisera" bröstmjölksproduktionen så att den ibland tar proteinsträngar från komjölk och sätter ihop det i bröstmjölken utan att bryta ner alla proteiner till aminosyror först. Eftersom han sa så måste man ju ha sett att det är precis det som hänt i bröstmjölk? Sen finns det säkert massa individuella skillnader. Kroppen är ju fascinerande.

[TanatosNyx]
0

Ja det måste finnas studier någonstans om man tar sig tid att leta

JossanH
2

Jag har 2 nära bekanta/vänner vars barn har reagerat kraftigt när den ammande modern har ätit mjölkprotein. Ena barnet skrek mycket, sov lite och det ändrades drastiskt när mamman slutade med mjölkprodukter. Barnet är fortfarande känslig mot mjölk men klarar av det bättre nu än innan (blir 3 år i sommar). Lång tid efter hon slutat amma blev barnet mycket påverkat av mjölkprotein i form av tex diarré. Samma sak med min andra väns barn som hade mycket ont, svårt att sova och blev prickig på hela kroppen. Mamman slutade med mjölkprotein och det vände. Detta barn är fortfarande laktosintolerant men äter vissa produkter med mjölkprotein. För mig är det bara så självklart att sådant vi stoppar i oss påverkar bröstmjölken. Den smakar tom annorlunda beroende på vad vi äter. HUR mycket den påverkar och hur känsligt barnet är för detta varierar dock kraftigt. Jag har svårt att kalla det placebo… TS, du har hamnat i en ond cirkel där du inte kan prova att utesluta något alls för att du är så sliten och trött, och du får det aldrig bättre för att du inte klarar av att göra en förändring. Jag förstår att det är SKITJOBBIGT och lider med dig!! Och jag tror att du behöver hjälp med det här. Inte bli lämnad ensam i det här. Du bestämmer förstås själv vad du ska vidta för åtgärder. Orkar du inte testa uteslutande så prova något som du orkar just nu. Jag vet bara att uteslutande av just mjölkprotein har hjälpt många i samma sists. Antingen beslutar du dig för att testa i 6-8 veckor, gör en kalender och skriver upp den tid du beslutar dig för att gå igenom detta och provar. Under denna tid kan du ju äta MINDRE av gasbildande mat, men du behöver inte helt utesluta det. Tex inte äta en hel tallrik bönor och lök ;) ta endast bort allt med mjölkprotein. Eller så beslutar du dig för att inte ändra din kost utan prova andra alternativ och då testar du det istället. Kanske tar mer hjälp av BVC eller hittar en bra stödtrupp på Facebook eller liknande. Du behöver iaf mycket hjälp och stöd för att orka med det som du går igenom nu. Kram!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Förresten, har ni utrett hennes tag när hon ammar? Det låter ju pissjobbigt att hela tiden få mjölkstockning och det kan bero på att bebisen har ett dåligt tag när hon ammar. Kanske för kort tungband? Och detta kan också göra att hon sväljer mycket luft och får väldigt ont i magen. Jag vet inte om ni redan kollat upp detta, men annars är det ett förslag om du inte orkar utesluta saker själv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
2

Du kan även konsultera en hjälpmamma som kan komma hem till dig och vägleda dig ordentligt. De är utbildade och långt mycket bättre än många "landstingsnissar", om ni ursäktar mig.

http://www.amningshjalpen.se/hitta-hjalpmammor-2

Emmmie
0

Min son var kolikbebis och jag provade att utesluta bla. komjölk, lök och kaffe. Detta gjorde ingen skillnad för min son men min kompis bebis reagerade positivt när hon uteslöt komjölk ur kosten. Det är väldigt tufft att ha en bebis med kolik, men känslan när det vände när han var tre månader är obeskrivlig! Allt blev så lätt när det magonda försvann, vi kunde börja leva på riktigt igen.

OlgaMaria
1

#38 Ja en vän till oss hade också kolikbebis och vid tre månader vände allt och det var som en ny bebis. Underbart.

Sarah
0

Som sagt, jag kan absolut ha fel, dock har jag inte sagt att det inte påverkas, bara att det saknas bevis. Själv tror jag dock mer på andra förklaringar, som ex dåligt grepp osv. Tycker också, som diskuterats i andra trådar tidigare, att man ska vara försiktig med att begränsa mammor.

[postmortum91]
4

Senaste dagarna har det varit lite bättre då har hon "bara" ont i magen på förmiddagen och på kvällen. Det är inte så illa som det var i måndags då hon skrek hela hela tiden från 6 på morgonen till 11 på kvällen. Så det känns lite bättre nu och jag hoppas att det håller i sig att "bara" vara på morgon och kväll. Inatt sov hon även hela SEX timmar utan uppehåll, rekord. Idag tog sambon med henne till IKEA när han ska gå där med en kompis, så just nu sitter jag och njuter av att få vara helt själv i ett par timmar :)

fluffis
0

Vad härligt att höra att det går bättre. Hur gammal är hon nu? Jag har svårt att föreställa mig en unge som skriker heela tiden. Måste vara skitjobbigt! Jag tyckte det var jobbigt nog med en unge som skrek "ibland" eller hur jag ska uttrycka mig :)

[postmortum91]
2

#42 Jo det är stoooor skillnad från i måndags kan jag säga, även i hur jag mår (såklart). Hon blir 7 veckor på måndag. Jag har inte ändrat konsten något, däremot är jag jättenoga med att ge henne sempers magdroppar vid samma tidpunkt och inte glömma och är noga med magmassagen och rapandet. Förra helgen lät sambon mig sova en natt då han gav henne ersättning istället, jag har funderat på om ersättningen påverkade hennes magknip så jag lär typ aldrig med våga ge henne någon ersättning IFALL det var det som spökade. För om hon är känslig mot komjölk lär ju ersättningen vara jättedåligt för henne då det går direkt in i magen på henne eftersom det är baserat på komjölk. Det lär ju vara värre än om jag käkar smör på min macka liksom  :P

fluffis
0

Jag håller alla tummar och tår att det blir som för oss; lugnare vid 2 1/2 månad.

[TanatosNyx]
0

Ja har hon fått ersättning kan det absolut vara boven, då behöver det inte vara komjölken heller. Ibland räcker det med att byta märke på ersättningen, ibland inte.

De kan ofta bli förstoppade av det också, även om inte vi uppfattar det som så, det räcker med att bajset blir segt så blir det jobbigt för så små. När vi fick uppsöka akuten med alvin så var det just så. Då hade han fått ersättning med för mycket pulver i förhållande till vatten.

sunflower185
0

När vi böt märke på ersättningen blev dottern myyycket lugnare, så det kan vara ett tips.