Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1187 ggr
Soleii
0

Trött på att vara nerspydd

Hej! Min dotter är 3,5 månad och en helt underbar liten tjej. Nu när jag börjat komma in i mammalivet lite så är det en sak som jag nu blrjar tycka är så jäkla frustrerande - att ständigt vara nerkräkt. Min dotters spyor har typ blivit värre och det kommer mycket varje gång. Det var bättre en period men nu är det värre igen, utan att hon får mer mat. Jag får byta kläder och pjamas flera gånger om dagen och kläder på henne också. Har handduk när jag rapar henne men hon rapar mellan målen också, och under målen kräks hon så mycket att det kommer utanför. hon äter enbart ersättning. Kan man göra någonting alls? Det hade varit fint att få vara någorlunda torr och att kunna klä sig i vanliga kläder och inte bara kräkskläder :) borde det inte bli lite bättre?

Lillyrod
2

Det kan vara så att övre magmunnen inte stänger riktigt. Så hade min son och jag har nog aldrig bytt kläder och tvättat så mycket som under den tiden. 

Det blir mycket bättre när de börjar med fast föda. Jag tjyvstartade lite med gröt just pga detta. Håll ut det går över : )

Soleii
0

Åh vad skönt att höra att det blir bättre när det blev mer fast föda! När startade ni med hela mål bestående av tex gröt?

Lillyrod
1

Oj det kommer jag faktiskt inte ihåg. Det är ett tag sen ; ) men jag vet att det var nog nästan en månad före det som var rekommenderat då. Allt för att han skulle få behålla maten. Magen var ju stenhård på stackaren med eftersom det mesta av vätskan kom upp igen.

JazzBass
0

Vår pojke hade mycket refluxbesvär som spädbarn, och spydde alltså väldigt mycket under sitt första år. Det verkade som han hade problem med mjölkprodukter, kanske t.o.m. modersmjölken (?), men ungefär från 8 månaders ålder till 1 år gav vi honom ändå mjölkbaserad ersättning. De icke mjölkbaserade ersättningarna vi testade först hade förskräckliga innehållsförteckningar, smakade illa, var jobbiga att använda och var dyra i jämförelse, så vi höll oss till en enkel variant (finska Tuuti) som han drack med glädje. Han slutade amma vid ungefär 7 månaders ålder.

Vid ett års ålder övergav vi ersättningen och började ge honom berikad havremjölk (oatly, ljusblå förpackning) istället. Då slutade refluxbesvären helt och hållet. Sakta började vi smyga in mer och mer mjölkprodukter i maten, för att vänja honom försiktigt med det. Blev dosen för stor nån gång så kom refluxbesvären som ett brev på posten, samma eller följande dag. Nu när han börjar närma sig två år så verkar han dock tåla det mesta helt bra. Vi har dock fortsatt ge Oatly på morgon och kväll och det ser vi ingen orsak att sluta med heller. Vanlig mjölk är utan tvekan överskattad som dryck, även för barn. Min enda invändning mot oatly är att den är ganska söt, men det är ändå inte tillsatt socker utan naturliga i havre förekommande sockerarter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

LoAEmma
0

Följer…🤮

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Ria74
0

Jag hade en liten kräkbebis men det blev mycket bättre när hon började med riktigt mat.

Minns inte men efter 7-8 månaders ålder tror jag aldrig hon kräktes mer.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[TanatosNyx]
0

#4 Är det mjölkkänsliga så gäller det även bröstmjölk OM mamman äter mjölkproduker, så har man en MP-allergiker måste ammande mamma äta mjölkfritt.

-----------------------------------------

här torkar vi deciliterstora spyor ibland fortfarande… 1 år sen födseln.

PogoPedagog
0

Vi hade en riktig kräkis med, höll i sig till runt 7-8 mån, han började äta mat tidigt, dvs åt en hel portion runt sex mån.