Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 6948 ggr
Anonym
Anonym
2016-03-28 16:52
0

Socker chock barn

Har suttit och Googlat om Socker chockar. Både för barn och vuxna. 

Men får upp vad folk har skrivet i Familjeliv, Aftonbladet mf. Alltså inget riktigt info om socker chock. Utan bara en massa om att folk inte tror på de med mera. Detta är så klart väldigt tråkigt. Då internet finns för att man ska kunna ta fram och kolla information om olika saker.

Nu har de varit påsk och detta innebär godis och läsk för barnen. Många barn vägrar lyssna på att de räcker eller tex att är hemma hos mor/far föräldrar och där är de okej. Eller att man blir oens om en sån sak och ger söron i att ens ta upp de. Vilket händer.

De finns barn som får socker chock vilket leder till att oftast så reagerar kroppen med att stöta de ifrån sig. Alltså oftast blir de att barnet spyr. När en kräk reflex går i gång på de sättet slår även kroppens bekämpning in. Alltså kroppen börjar jobba mot eventulla infektioner som kanske ligger och kryper eller som kan komma efter man har spytt.  Detta är då barnets feber.

De man kan göra om man misstänker att barnet har fått en socker chock är att ta en lugna skön promenad. OBS anpassa de efter barnets ålder. Om en 5 åring klara av 2,5 km är de jätte bra. Men en 3 åring kanske inte klara av de.

Då rör sig barnet och de sätter igång att musklerna bränner de socker som kroppen har. Vilket är jätte bra. Om ditt barn orkar och vill så lek gärna med de typ spring lite lätt men inte för ansträngande. Om du springer för ansträngande med ditt barn kan de leda till att ansträngningen blir att barnet börjar spy :( 

Så länge ditt barn inte får kramp anfall eller annat oroväckande så är sjukvården inget måste.

Utan ta de lugnt stressa inte upp. 

Detta är bara mitt tips till andra föräldrar. Då vi själv har varit där med ett av våra barn. Och vi hittade ingen info och 1177 var inte så hjälpsamma :(

JossanH
2016-03-28 22:41
1

Många väljer nog att kolla bort gällande vad socker kan ställa till med. Vår 20månaders fick några russin i sitt påskägg och vår 3,5 åring fick 5 godisbitar (eko). De var båda nöjda med det. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
2016-03-29 00:35
1

Socker är ett elände och det finns ju överallt. Jag har någon slags vision om att lära mitt barn att kunna äta lite lagom av det. Inte sky det som pesten och inte överäta.

Intehärutandär
2016-03-29 02:54
3

Jag såg en dokumentär om detta för 5 år sedan kanske. De gjorde ett blindtest genom att föräldrarna fick lämna sina barn på kalas i en gympasal uppdelat i två grupper i två dagar ovetandes om barnen fick godis och fika eller frukt och grönsaker. Då de hämtade barnen fick de lämna en snabb analys om barnets uppförande. Och det visade sig att de som ätit nyttigt var stissigare än vanligt. Och barn som tryckt i sig socker däckade i bilen hem. Slutsatsen var att intryck och miljö spelar roll.

Sindri
2016-03-29 09:24
1

En apelsin innehåller motsvarande 11 sockerbitar. Och fruktsocker går snabbare ut i blodet. För mycket frukt kan ge fettlever.

Anonym
Anonym
2016-03-29 10:27
0

Förstår helt ärligt inte vad de har med sockerchocken att göra :/ Men ni får gärna berätta :D

Jag har valt att posta informationen om detta då de inte finns någon info om de på nätet. När vårt ena barn spyr mitt i natten efter att ha fått sätta i sig hur mycket godis som helst på en påsk middag. Där man så klart kontaktat sjukvården då barnet skakar som ett asplöv. Då fick vi informationen efter att ha berättat om vad som hade hänt under dom 48 timmarna. 

Då sa själv 2 läkare 3 skötorskor att dottern hade fått sockerchock vilket man ska ta mer på allvar än magsjuka tex. 

Där fick vi all den infon som jag har gett här. Kanske glömt något som var mer tips för just henne. 

Men jag vet MÅNGA föräldrar som läser familjliv och tror på allt som står där. Eller dom som tyvärr kommer in på inlägg här iFokus som är gamla. Eller där de blir ett skräck sinarie. 

Jo men info vi kan sprida kan de hjälpa varandra. Då mycket info men hittat på tex familjeliv, facebook, andra sidor kan antingen tolkas fel eller står helt fel till vad man bör göra.

När man möte x antal föräldrar som har sett sina barn får sockerchock men man hittar inte info om de. Då sitter hjärtat i halsgropen lite för snabbt. För människan iaf en del. En den blir rädda för att dom inte får hjälp. 1177 hjälpte inte oss ett smack. Utan dom sa magsjuk och låt henne vara. Men hennes blod socker var högt och vilket de blir när du äter för mycket godis. Och de leder till socker chock. Nej nu snackar vi inte diabetes. 

Vi alla gör olika. Vi ville bara dela med på den infon vi har och de vi kan yttra oss om. Ingen mening om något tar illa upp av informationen eller om någon känner som att man slår dom på fingrarna.

Som sagt vi ville bara dela informationen vidare

Sindri
2016-03-29 10:43
2

Jag tycker ni skall kolla upp er dotter mer. Göra sockerbelastningar och kolla blodsockret. Hon kan höra till de som har extra svårt att hantera socker, och riskerar att få diabetes.

I så fall är det bara att eliminera allt socker, även i frukt, och även andra snabba kolhydrater som bröd, pasta etc.

Anonym
Anonym
2016-03-29 10:58
0

De är redan kollar och hon har inget sånt

[TanatosNyx]
2016-03-29 11:24
0

jag får och har alltid fått samma besvär (blir extremt dålig i magen av godis), men bara av lösgodis. Jag tror snarare det har med alla bakterier att göra, lösgodis är långt ifrån hygieniskt!

så min fråga blir då: fick barnet lösgodis?

Anonym
Anonym
2016-03-29 11:28
0

Ja sånt där själv plock.

[TanatosNyx]
2016-03-29 12:37
0

Påsgodis funkar för mig, kan vara bra att veta :)

JossanH
2016-03-29 12:37
0

#4 socker gör ju att blodsockret skjuter i taket för att sedan snabbt krascha igen så att man blir trött. Men sedan kan man förstås få en "överdos" som TS beskriver.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anonym
Anonym
2016-03-29 12:56
0

Den "överdosen" är socker chocken.

[Thiah]
2016-03-29 13:49
0

Vi försöker att lära Joel äta godis med måtta. Eller ja, choklad är enda godiset han får och det sällan. Däremot får han äta obegränsat med frukt och grönt. Rekommendationerna jag fått är att man ska äta 1/2kg frukt och grönt per dag.

[WickedAlly]
2016-03-29 16:04
0

Här kör vi också med måtta. Enda gången vi haft fri tillgång är på jul men han var inte jätteintresserad, och det tror jag faktiskt beror på att vi inte är nitiska utan jobbar på ett hälsosamt förhållande till socker. Socker ÄR gott, både jag och maken äter en del sött men aldrig till överdrift och det försöker vi lära ungarna också. Så här har vi inte upplevt några sockerchocker, men visst blir sonen lite stissig av sött. Däremot däckar han aldrig faktiskt, vet inte om det beror på mängden eller honom själv.

Intehärutandär
2016-03-29 20:33
0

Måtta är det bästa. Smaka på allt, men inte överdriva. 

Jag mår fruktansvärt dåligt oavsett vad jag trycker i mig för livsmedel - då det är magsäcken som blir för full.

Sarah
2016-03-30 07:51
0

Hur mycket godis fick hon i sig om det gick så långt som en chock?

Anonym
Anonym
2016-03-30 09:44
0

De uppföljning hos läkaren idag sa läkaren till oss att barn behöver inte få i sig så mycket. Alla barn reagerar olika. Vissa barn blir hypper andra får en chock. 

Hon fick inte i sig mycket

OlgaMaria
2016-04-01 10:03
0

#18 Just godis innehåller ju mycket annat än rent socker. Man kan t ex få en allergisk reaktion mot något färgämne. Det mesta sockret är i form av glukossirap. Jag gissar att din dotter inte hade reagerat likadant om hon ätit rent vanligt socker i t ex bakverk eller hemlagat godis.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus