Barn iFokus

Barn

Etikett: 18-utrustning-säkerhet
Läst 1512 ggr
[GråHäxa]
0

Vilken bärsjal tror ni skulle passa?

Hej!

Det låter så himla smidigt att kunna ha bebisen i en sjal, men detta är verkligen en djungel för mig! Hoppades på att ni kanske kunde ha lite tips :-) 

Det jag undrar är;

Kan man ha bebisen i en sjal redan från start? Eller behöver hon växa till sig lite först? 

Beräknad födsel är 18 april och både jag och min man är väldigt varma utav oss. Kan det rent av bli för varmt att ha henne i en sjal under vår/sommar?  Vilka sjalar är svalast?

Har hört att det finns sjalar som inte behöver knytas om hela tiden.  Ni som testat dessa, vad tycker ni om dom? 

Fick en begagnad babybjörn utav en vän, men läste någonstans att dom inte är så bra för barnets rygg. Stämmer det? 

Vad är annars fördelar/nackdelar med sjal v.s sele?

fluffis
1

Jag trodde att det skulle bli jobbigt att knyta sjalen varje gång men det är inte så farligt. Man blir snabbt van och då är det inte så farligt 🙂 Sen beror det förstås på hur man använder sjalen, hur ofta etc. Jag tänkte att jag skulle ha min inomhus men så blev det inte. Jag har haft min nästan enbart utomhus.

Av de vanliga trikålångsjalarna känner jag till två som ska vara ganska svala. Det är Aldoria bambu soft (http://www.aldoriababy.com/produkter/aldoria-bambu-soft/)) och Babylonia tricot-slen cool (http://www.babynord.se/baby-och-barn/category/tricot-slen-cool)..) Den vanliga tricot-slenen är den vanligaste och jag köpte själv en sådan billigt begagnad. Däremot denna som heter cool är ganska ny och jag vet inget om den.

Som jag förstår det så var Babybjörn-selarna inte särskilt ergonomiska från början men på senare år har de kommit ut med en ny modell som ska vara bättre. Så det beror lite på hur gammal den är…

Jag fick själv en Manduca bärsele men den har för många inställningar för att jag ska förstå hur den ska sitta bra. Har inte orkat sätta mig in i det riktigt. Jag har gillat min sjal bättre 🙂 Det är mest mannen som haft selen vid enstaka tillfällen. Han vägrar sjal, vilket jag tycker är synd.

Själv köpte jag mina sjalar några månader i förväg och tvättade dem och lät dem ligga framme för att de skulle få "vår" lukt. Gjorde så med filtar, babynest och kläder också. Vet inte om det har hjälpt eller inte men jag gjorde vad jag kunde för att försöka få bebisen att känna sig trygg :) Dessutom satt jag och bevakade både kläder och sjalar på Tradera och gjorde riktiga fynd 🙂

fluffis
1

Förresten det finns en trikåsjal som heter MySak som är svensk. De är riktigt tunna och sköna men rätt så sladdriga och passar nog bäst den allra första tiden när bebisen inte är så tung. Jag har en sådan till salu om någon är intresserad.

[Thiah]
1

Jag hade en sjal av bambu. Bambu är ett otroligt bra material.  Joel var i sjalen redan som riktigt liten. Han hade kunnat vara i den redan på BB men jag var för feg. 

Bambu är svalt om det behövs, antibakteriellt av sig själv och mjukt.  Jag betalade 700kr för min och det var helt klart värt det. 

När han blev större var det manduca som gällde. Jag  har en problemrygg av större mått och manducan var superskön. Tyvärr kunde jag inte bära joel efter han var 8-9 månader pga ryggen.

Velinga1984
1

Jag har en tricot-slen, och den blir för varm så jag har bara linne när jag bär. Svägerskan har en sjal av bambu, otroligt sval och tunn så det hade jag satsat på om jag skulle köpa en ny. Sonen är 3 veckor och vägde 5 kg vid födseln så han är redan rätt tung men i sjalen känns det inte :)

[GråHäxa]
0

Vad mycket bra tips, tack! Glad Bambu kanske är det man skall satsa på då.

Någon som vet hur det fungerar med sjal om det skulle bli snitt? Finns en risk att det blir det nämligen.

Dom säger ju att man får bära bebisen, men bär man kanske bebisen för mycket om man har sjal? Tanken var framför allt att ha sjalen inomhus, iaf till att börja med.

Velinga1984
0

#5 Jag är snittad för tredje gången och det går kanon att bära i sjalen trots större bebis ;)

[GråHäxa]
0

#6 Vad bra! Skönt att höra 🙂

[Thiah]
0

Jag tycker att sjalen är snällare mot ryggen/kroppen än att bära annars. Tyngden fördelar sig bättre med sjal

Pontiac57
0

Har ingen sjal utan babybjörn sele och det funkade kanon trots snitt. Dock va han för liten dom 5-6 första veckorna då dom minst ska vara 53? cm och 3,5 kg

[GråHäxa]
0

Okej, sitter här och tittar på babybjörn selen som jag fick av min kompis. Försöker klura ut om det är en gammal eller nyare modell. På den står det "Baby carrier the classic original" 0+ månader 3,5-11 kg. Säger det något om vad det är för modell?

Men det är alltså inte bara vikten utan längden på bebisen som är viktigt att stämmer då också? 

Blir det väldigt varmt att ha bebisen i en babybjörn?

JossanH
0

Vill du bära ergonomiskt så välj bort baby Björn. För din del läggs all tyngd på dina axlar i en BB, och köper du den enda "ergonomiska" BB de har släppt så är det många som upplever att även den är jobbig att bära i. Finns förstås de som gillar den också.. För bebis del så finns det ingen riktigt ergonomisk sele av märket BB. Bebisen ska sitta i grodposition och ryggen ska vara böjd i en C-kurva för att inte belasta fel. Det kan du aldrig få till i en BB som har ett hårt ryggstöd. Då finns det andra märken som lämpar sig bättre :) Jag gillar vår manduca, den blir inte överdrivet varm, men föredrog den när bebis blivit större och det var mer upp och ner i selen. Har en vävd sjal och den avlastar allra bäst. Ett bra knyt är rena miraklet! Avlastar superbra och bebisen sitter ergonomiskt och nära :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

I en bra ergonomisk sele så behöver inte bebisen ha en viss längd men det kan gå åt ett spädbarnsinlägg för att bebisen ska sitta rätt i början.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pontiac57
0

Då jar nog du orginalet, min är den ergonomiska och lägger tyngden på höfterna. Och ja det blir ingen grodposition vilket är väldigt synd men min är så pass mjuk att jag kan ställa in den rätt vid ryggen för pojken.

Sarah
0

Jag har bb one och är jättenöjd. Bär inte med ryggen utan på höfterna. Tog dock ett tag att inse att den skulle sitta typ i midjan och inte på höften :p Köpte den då Elva var 3.5 veckor och använt den dagligen sen dess. Har spädbarnsinlägg och om man inte spänner den jättehårt får de lite mer böjning på ryggen. Hade en trikåsjal första veckorna, men lyckades aldrig knyta den bra. Blev trött i ryggen. Om det sen berodde på att jag knöt sjalen fel eller att ryggen är skadad sen tidigare och var otränad så tidigt efter graviditeten vet jag dock inte.