Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1001 ggr
[postmortum91]
1

Spela tv-spel?

Det här verkar vara känsligt ämne, men jag tänkte kolla här.
Idag på ett kalas så berättade jag att jag skaffat en bärsjal, så nu kan jag äntligen ägna mig tid åt att göra mig mat, plocka undan och även spela spel. Det sistnämnda gjorde så en person på kalaset drog efter andan typ, så jag fick hinta om att jag skojade om det sistnämnda, även fast jag inte gjorde det.

Vad är det för skillnad om jag sitter och glor på tv 24/7 med mitt barn som ligger bredvid mig i soffan eller om hon sitter i bärsjalen och jag spelar tv-spel?
Så länge jag tar tillvara på hennes behov spelar det väl ingen roll vad jag gör under tiden? Jag lär bli en gladare mamma om jag får göra någonting som jag tycker är roligt, eller är det strängt förbjudet att ha roligt när man är mamma?

Tänker jag helt fel?
Jag tänker så här:
Idag ligger jag i soffan och glor på tv dagarna i ända, känner mig dränerad känslomässigt och energimässigt. Känns som jag går på autopilot just nu och inte riktigt lever själv, dagarna bara går. Jag älskar min dotter och när hon tittar på mig så känns livet helt fantastiskt, men visst är det tufft ändå.

Om jag nu skulle använda min bärsjal på bästa sätt, skulle jag kunna ha henne tätt intill mig större delen av dagen, vilket hon föredrar (såklart), jag skulle även kunna amma i sjalen och samtidigt kunna plocka, ÄTA, kissa OCH spela. Jag och sambon är i grunden spelnördar, så om jag kunde spela lite då och då kanske jag hade mått lite bättre av att bara sitta inne och uggla. Jag går ju ut och går med vagnen nästan varje dag då jag har hund också och måste ut och gå med honom då inte min pappa kommer och går ut med honom åt mig.

Ria74
0

Klart du kan spela tv-spel lika gärna som att titta på tv. Så länge du tar hand om dottern i första hand så spelar det ingen roll vad du gör under tiden 🙂

Jag var ute med hunden, tittade på tv, satt vid datorn och sålde på marknader med dottern hängande i selen  utan problem. Det enda är ju att man får avbryta mitt i nånting eftersom bebis alltid går först.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[postmortum91]
0

Skönt att höra!
Självklart går min dotter i första hand, men det borde ju alla förstå att hon gör, oavsett vad man gör på dagen. Jag förstår inte varför det verkade vara så tabu på kalaset jag var på förut, jag fick typ skämmas för att jag ens nämnde det :S

[TanatosNyx]
1

Klart du kan spela spel! I vår familj är vi gamers 😃 Sunt förnuft kommer man långt på. Men tänk på att bebisen snappar upp ganska omgående från födseln och kan få mardrömmar osv. av de mest harmlösa ting. Här hemma fick vi problem med Ouso på disney jr.

Sarah
0

Spela på för tusan! Din bebis har några få behov, närhet, mat, sömn, värme och en ren blöja. Vad du gör däremellan ska andra skita i :) Sen när hon är större ska de ju även stimuleras, men det betyder ju inte att du ska glömma bort dig själv.

[postmortum91]
0

#3 Tror du Fable är okej spel att spela? Vill ju inte att hon ska bli påverkad negativt. I värsta fall får jag väl köpa typ Petz och spela :P

#4 Skönt att höra att ni tänker som mig i det här, betyder mycket!
Jag ska testa på tisdag och kolla hur det går (imorn kommer en vän över dagen, så då blir det annat att göra). Kan uppdatera er om hur jag tycker det går att spela med en bebis :P

[TanatosNyx]
3

personligen tycker jag värre om lattemorsor på stan som ska "hänga" och tjata skit medan barnen inte får uppmärksamhet/tillsyn alls och endera känner sig glömda eller lever jävel. Råkade ut för (ursäkta) två blåsta bimbos på leklandet, där ena bebisen kröp över kanten på en trampolin där de hade satt sig med telefonerna och kacklade. Nu satt jag precis intill och hann fånga, men mamman satt på andra änden trampolinen. Hon hade sannolikt haft en bebis med bruten nacke om jag hade tittat på.

[postmortum91]
0

#6 Usch, hemskt att läsa. Jag vet också mycket sånt, och dessa förbannade telefoner som föräldrar glor i tid och otid. Känns som föräldrar blir mer distraherade för varje år som går och barnen bortprioriterade.

Zelmabus
0

Ja såklart man kan spela. Jag brukar dock bara spela på mobilen, men det är inga problem. Brukar annars träna med hundarna (som är ett av mina intressen), visst är det surt om man planerar träna och bebis blir upprörd så man får avbryta, men sånt får man ta. Min tjej blir 6 v idag, men jag sitter inte bara hemma och glor, utan vi är ute och flänger och är i stallet. Då får hon ligga i vagnen när jag tränar hästen.

[Thiah]
0

Joel låg direkt och sov i sjal eller liggande i mitt knä när jag satt och spelade diablo. :D

Destany
0

Klart du kan spela. Ibland blir det långtråkigt o gå hemma o du e ju inte bara mamma utan du e ju samma tjej som du var innan.

Intehärutandär
3

Hade jag haft Jasmine, så hade jag fortfarande suttit med min tonårsson och spelat retro-spelen. Enda skillnaden kan jag tro är paus för Amning (lägga tillrätta) och blöjbyte. Vi skulle t  o m köpa en body med texten "Gamer 3 has entered the game".

Samma sak gäller en själv, som man bör säga till äldre barn senare; "Så länge man varit ute en gång per dag, så kan man unna sig hobbies inne med".

PerhapsimAnna
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en hardcore gamer och när vi fick Ida så blev jag sittandes väldigt mycket i soffan som första 6veckorna och det tog väldigt mycket psykiskt på mig att se när min sambo spelade helatiden. O så fick jag mig en vävd sjal o då började jag ha henne i sjalen när jag spelar o jag brukar amma i den också hehe. Så spela på! Så länge din dotter får din närhet o mat så är allt som det ska!!

JossanH
0

Jag sitter just nu med telfonen och 2 barn som kollar på tv. Det blir så ibland 😁 speciellt när man är hemmaförälder och är med de små liven 24/7 ☺️ Ditt barn kommer inte mörka någon skillnad på om du spelar eller kollar tv. Har också märkt att många föräldrar är disträ och hellre kollar telefonen när de är ute och "umgås" med sina barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus