Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 1718 ggr
[postmortum91]
2016-03-20 11:54
0

Bärsjal tips?

Ni som har erfarenhet av bärsjal, vilka tips kan ni ge mig som nybörjare? (Köpte min igår)

fluffis
2016-03-20 12:09
0

Vad trevligt :) Vad är det för sjal? Med knytningar har jag haft mycket hjälp av http://sjalbarn.se/knyta/

PerhapsimAnna
2016-03-20 18:43
0

Jag undrar också vad för sjal det är. En trikå eller vävd sjal? Gå med i gruppen bärsjalar! på Facebook! Den är toppen :)

[postmortum91]
2016-03-20 21:38
0

det är en trikå antar jag då den inte är vävd :P

tlover
2016-03-20 21:48
0

Öva innan, tex med gosedjur.

l'm back

[postmortum91]
2016-03-20 21:58
0

Jag har redan använt den lite och märkt att hon föredrar "känguru"-ställningen eller vad man kallar den. Då hon har benen ut på varsin sida och är vänd mot mig. Jag har även ammat med henne i den en gång, vilket gick rätt bra. Har märkt att jag behöver ha den rätt löst för att hon ska få stöd för huvudet och även om jag ska kunna amma henne så hon kommer långt ner. Finns det något annat tips ni kan ge, eller något att tänka på?

Blir det för varmt för henne?
Vad blir varmast?
Att både hon och jag har kläder på oss
att bara en av oss har kläder på oss och den andra bar hud
eller att båda har bar hud?

sisela
2016-03-20 23:30
1

Det ger bäst stöd för dig och för barnets rygg om det är tight. Vid Amning måste du såklart lossa lite på knytningen. Jag har inte själv vågat mig på vaggpositionen, men har läst mycket om att den endast bör användas vid Amning. Efter Amning ska barnet flyttas tillbaka till grod/magposition. Vagga kan vara farligt om man inte har koll på bebisen då hakan trycks ner mot bröstet. Jag har helt skippat den pga det. Håller med om tipset att gå med i bärsjalar! på farbook.

[postmortum91]
2016-03-20 23:34
0

Antar att grod och känguruposition är samma sak?

fluffis
2016-03-21 09:06
0

Kul att du har provat och att det verkar fungera :)

fluffis
2016-03-21 16:14
0

Känguru är en annan knytning, åtminstone enligt en film jag såg nu. Har man ett så litet barn som du har, som inte kan hålla upp huvudet själv, så rekommenderar jag att knyta sjalen med vanlig knytning för trikåsjal, http://sjalbarn.se/knyta/kortsjal/ Då knyter man färdigt först, därefter stoppar man i bebis, med ansiktet mot dig. Man brukar säga att om man kan pussa bebisen i pannan så är höjden lagom. För egen del så blev det lite som det blev i början, de första två månaderna. Ofta hamnade bebis liggandes på snedden . Jag tyckte det funkade bra att jag slapp hålla upp huvudet på bebis när jag var ute och gick. Det blev oftast inte längre rundor än tjugo minuter då. Det finns en mängd olika knytningar och många är snarlika.