Barn iFokus

Barn

Etikett: 02-barn-0-12-mån
Läst 2178 ggr
fluffis
0

Dagsömn vid sex månader

Jag läser hos Libero "Förhoppningsvis sover barnet nu fler timmar i sträck på natten. 10 till 12 timmars nattsömn är normalt i den här åldern, plus att barnet sover efter maten två gånger under dagen."

Detta gäller bebisar 6-8 månader. Min bebis är 6 månader och sover tre gånger om dagen. Det känns inte aktuellt för oss att gå över till två gånger nu men jag undrar hur det var för er som gått genom detta. När övergick era bebisar från att sova tre gånger om dagen till två? Och sen till att sova en gång om dagen?

Zvintos
0

Jag kommer faktiskt inte ihåg när vi gick över till bara två gånger om dagen, det var nog gissningsvis runt året eller så. Det var inte förrän efter 2 som han numer bara sover en gång (allt ifrån 1-3 timmar).

[Thiah]
0

Joel sov 2 gånger dagssömn till i julas ungefär. På dagis sov han en stund på morgonen i vagnen (kanske 15-20min) och sedan vanlig 2 timmars dagssömn. Så han slutade med 2 dagsömnar först vid ca 18 månaders ålder. Jag tycker att man följer barnets rutiner så långt man kan. Behöver han 3 sov stunder och det är möjligt så fe han det oavsett ålder.

soundtrack
0

Minns inte exakt när vi gick över till 2 ggr/dag men runt 7-8 månader kanske? Ev tidigare till o med, Alice har alltid sovit rätt lite dagtid. Redan vid 1 år gick hon över till att bara sova en gång per dag. Första månaden sov hon runt 2 timmar då men sen dess oftast bara 1 timma (hon brukar kunna sova lite länge på förskolan, men hemma händer det att hon sover mindre istället). Sover ca 12 timmar/natt. (Hon är 1,5 nu). Vi har aldrig försökt styra hur hon sover utan hon har själv bestämt det.

Sarah
0

Här sovs det väldigt olika. Hon somnar för natten runt 22 och går upp vid nio tio på morgonen. Ofta vill hon sova igen vid lunch. Sen sover hon en sväng på em och kanske på kvällen. Blir lite olika beroende på vad vi gör. Är hon med i stallet blir det ofta en längre stund där. Hon somnar i bilen. Är vi hemma på kvällen blir det ofta bara en powenap då. Idag ville hon tydligen inte somna på eftermiddagen och sen vaknade hon efter fem minuter på kvällen, när jag kom hem från stallet. Somnade inte om. Så väldigt trött liten tjej bredvid mig nu. Styr inte heller hennes sömn alls

[WickedAlly]
0

Här styr också bebisen sömnen. Senaste veckan har han sovit två gånger om dagen, tidigare sov han tre korta stunder men nu när det är promenadväder så sover han en längre stund vid ett-två istället och slopar då eftermiddagssömnen. 
Så ungefär såhär:
Vaknar vid åtta (20.00-08.00 med minst en matpaus) 
Sover en stund efter frukost, runt klockan 10.30. Oftast tjugo minuter.
Sedan promenerar vi runt två-tre, då sover han gärna en timme. 
Sen lägger han sig för kvällen runt åtta och då är han riktigt trött.  

Wilmer har alltid sovit lite, han var bara tio månader när han började sova en gång om dagen, då ungefär två timmar. Tre gånger om dagen slutade han nog med redan vid ett par månaders ålder om jag inte minns helt fel.
Vid 16-17 månader slutade han helt att sova på dagen för att nu vid 22 månader börja igen, men det är pga promenaderna. Är det regnväder så att vi stannar inne en hel dag så sover han inte alls.

jackiejohn
0

Når hon var pyttebebis sov hon ju typ jämnt.. Men från de hon började sova hela nätter (ca 21-08) vid 4 månaders ålder har hon endast sovit en gång om dagen, sover middag vid 12-13 och sover mellan 1-3h och gör der fortfarande enda skillnaden är att hon sover lite längre på morgonen. Så kan säga säkert att från 4 månader korrigerad ålder blir det 2 månaders ålder (hon var korrigerad till och med 9 månader) sov hon 1 gång om dagen.

[Thiah]
0

Ååhh jag är så avis på er med långa nätter! Joel somnade 21.30 igår och vaknade punktligt kl. 05.30 :(

Sparven88
0

Här försöker vi natta sonen vid 20-isch. En bra natt sover han till 5 innan han vill äta. Innan har jag sövt om och stoppat in nappen ett par gånger. Sen sover han till 8.20 ungefär. Vid 11 är han trött, tar 1.5-2 timmars nap. Mellan 15-16 är han trött igen och vill sova. Sover 1.5 timme ungefär. Sen är han vaken till läggdags :) Ja som sagt, en bra dag/natt ser ut så ;p

fluffis
0

Stackars Thiah! Mycket spridda svar här. Inte för att jag väntat mig något annat… hehe. Vi kommer fortsätta med tre lurar, han brukar bara sova en halvtimme åt gången. Tack för alla svar! Och förresten, hur är det på förskolan? Kan man begära t.ex två tupplurar där eller är det en som gäller?

jackiejohn
0

Hos oss får barnen sova när de är trötta, ingen tvingas till att vara vaken. När dotter är där långa dagar (lämnas 6.20 och hämtas ca 16.30) så har hon somnat 1 gång när hon lämnats på morgonen och sov till ca 8 och vaknade sedan sov hon sin vanligs middagslur mitt på dagen. Men de var väldigt tydliga med att barnen får sova när de är trötta, annars brukar de flesta barnen sova efter lunch.

fluffis
0

Ganska plötsligt har lille bebis börjat sova längre om dagarna. Han har också svårare att somna och skriker/vrålar sig nästan till sömns emellanåt. När han väl somnar kan det bli en timme eller mer. Så vi försöker med två tupplurar om dagen nu. Har varit en ganska rörig vecka. Får se hur det utvecklar sig :)

Amoz
0

Min plutt (6 månader) varierar sin sömn, vissa dagar sover han kanske en gång ibland flera, ibland powernaps och ibland längre oavsett så sover han hela nätter även om han börjat vakna tidigare på morgonen (ca 8)

[WickedAlly]
0

#11 David har också börjat sova längre nu så det blir två ggr här med. Igår var vi ute och gick, då sov både han och Wille nästan två timmar. 

Trist att han har svårt att komma till ro, det är tur att man vet att det går över igen. 

David somnar oerhört lätt just nu, en dålig gång tar det 3-4 minuter. En bra gång går det på under minuten.

Sparven88
0

#11 Samma här. Vår gosse var omöjlig inatt, vaknade typ 1 gång i timmen och skrek hysteriskt. Varit väldigt orolig faktiskt. Nu har han dock sovit gott i snart 2 timmar *peppar peppar* och jag hoppas på en bättre natt inatt. I och för sig är det min tur att få en hel natts sömn, då sambon och sonen ska kampera ihop inatt.

fluffis
0

Jasså det är fler som är inne på samma spår, intressant. Tur att man vet att det svänger med de här små, annars hade man blivit rejält orolig och smått tokig :)

Sparven88
0

Haha ja eller hur! Jag la precis sonen för hans nap. Han har ju sovit i sin liggdel i spjälsängen men nu är den snart för liten, så jag la honom direkt i spjälsängen. Han tystnade efter en stund och jag tänkte att han kanske somnat. Nej då. När jag kikar in ser jag att han dragit upp lakanet.. därför han var tyst.. :p

teezan
0

Idun är 6 månader om en vecka & sover 3-4 tupplurar på allt mellan 20-30 minuter till 45 minuter eller en timme. Det är sällsynt, men nångång sover hon två timmar i sträck. Hon får sova när hon behöver det, väcker inte om det blir länge heller så kommer inte styra henne på nåt vis, men ska bli intressant att se om hon väljer att minska på lurarna. Har märkt att hon orkar va uppe längre stunder, från 2-2,5 timme till 3-4 timmar i sträck, men det varierar mycket och går det 4 timmar är det egentligen för länge men hon har svårt att komma till ro på dagen. Har börjat snutta & äta konstant på natten sedan en månad tillbaka dessutom :P