känslig för komjölk?
min 1 ½ veckas dotter får ont i magen varje dag, har hört att det är vanligt.
Igår började vi med magdroppar, men jag undrar när de värkar?
Hon kan ju vara känslig för komjölk, hjälper magdropparna iallafall?
Det skulle vara EXTREMT jobbigt för mig om jag inte fick käka mjölkprodukter eftersom det är det i så mycket av den mat jag äter vanligtvis. Nu är klockan efter 13 och jag har inte ätit frukost än för att jag vågar inte käka mjölkprodukter och jag har inget annat hemma om jag inte ska tappa livslusten för att jag tvingas äta tråkig mat. När hon gallskriker så hjälper det ändå att ge henne bröstet, iallafall oftast. Hon ser ut att fortfarande ha ont, men hon blir tyst och lugn rätt snabbt.
Hon kanske skriker 2-3 h/dygn.
Ska jag våga dricka mjölk och äta som vanligt? Jag är ju världens sämsta mamma om hon faktiskt är känslig mot mjölk, men det behöver väl inte vara det?
Mat är så viktigt för mig för att jag ska må bra, psykiskt alltså. Jag är en matälskare och det tar hårt om jag måste ge upp den viktigaste ingrediensen i min kost. Vad tror ni? snälla säg inte att jag är en dålig mamma, jag har ju inte ätit någon idag än.
För det första så är du inte världens sämsta mamma, jag vet många som skulle leda den ligan före dig. 😎
För det andra, om det nu skulle vara komjölken (men vad jag vet är det bara en teori som inte är verifierad), kan du då inte äta får och getmejerier nu de här månaderna som flickan kanske har kolik?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag vet inte, är kanske svårt att hitta bra komplement inom får och getprodukter. Men jag har väl inget val, men det är jobbigt att inte veta säkert om hon reagerar på mjölken eller ej. Jag pratade med BVC om det och hon sa att det var så ovanligt att barn reagerar på komjölk så hon trodde inte det berodde på det, men det KAN ju lika gärna göra det.
Är det laktosen som är problemet eller är det något annat i komjölken?
Antar att det är något annat än laktos, jag kanske ha laktos själv i min bröstmjölk.
Du är inte en dålig mamma. Försök att avstå från mjölk och mjölkprodukter. Det finns ju många bra ersättningsprodukter bl a från Oatly. Vi har alltid lite sådant hemma eftersom vi har barnbarn som inte tål komjölk. Jag tycker faktiskt att de funkar riktigt bra. Våga prova!
/Désirée
Vad är det du brukar äta av komjölksprodukterna?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Det här kanske låter konstigt men det absolut svåraste är att jag måste avstå från oboyen på morgonen, därefter så innehåller brödet jag käkar mjölkpulver, smöret innehåller mjölk, osten innehåller mjölk, grädde till maten, creme fraiche, yoghurt, fil, om jag skulle köpa risgrynsgröt skulle det också innehålla mjölk, omelett

Vi hade samma tanke med dottern när hon hade kolik, jag kunde inte amma så vi använde ersättning. BVC trodde inte alls på allergi eftersom dom oftast får utslag på huden också då. Det försvann av sig själv efter ca 5 månader och hon är inte allergisk mot komjölk idag. Du är inte en dålig mamma 🌹
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Den forskning och de rekommendationer som finns, säger i princip att du inte ska avstå och att det inte hittats samband. Små barn har helt enkelt ont i magen då och då. Sen är det många som upplever skillnad om man avstår från viss mat. Men, det är ju skillnad på upplevelser och hur det faktiskt är. Kanske hade barnet haft ont ändå, eller slutat ha ont ändå. Så, bara för att det kan finnas korrelation, behöver det inte finnas ngn kausalitet.
#6 "Det här kanske låter konstigt men det absolut svåraste är att jag måste avstå från oboyen på morgonen, därefter så innehåller brödet jag käkar mjölkpulver, smöret innehåller mjölk, osten innehåller mjölk, grädde till maten, creme fraiche, yoghurt, fil, om jag skulle köpa risgrynsgröt skulle det också innehålla mjölk, omelett"
Något som är jättegott är att göra varm choklad på kokosmjölk, kakao och socker. Kokosmjölk/grädde går det att ersätta många av de saker du räknade upp med. Sedan kan man använda avokado istället för smör om du inte gillar mjölkfritt smör.
Omelett går att göra på vatten som vätska.
Risgrynsgröt, bröd osv går ju att göra själv och då mjölkfritt, vissa av de färdiga brödmixarna är mjölkfria och enkla att röra ihop.
Du är ingen dålig mamma, du verkar väldigt lyhörd och omtänksam. Vilket är bra egenskaper.
Själv har jag massor av åsikter kring komjölk som jag gör bäst i att hålla för mig själv.
Men när det kommer till allergi så brukar blöjinnehållet hos allergiska barn stinka rejät. Det kan vara en indikator.
Om ditt barn är allergisk eller inte är svårt för mig att avgöra. Men du gör enklast i att fråga din mamma om hur du var som barn och så kanske du kan prata med pappans föräldrar också. Om ni har haft känsligheten i familjen kanske de kan avslöja något intressant.
Är barnet allergiskt så borde du avstå mjölkprodukter helt.
Om det inte är allergiskt så är det inte nödvändigt.
Du kan stå på dig och kräva en utredning, dessa tar lång tid och kräver dessutom att man tar venösa blodprov på barnet. Men det kan hjälpa dig att få reda på om barnet har allergi.
Barn kan även få magknip av lök stark mat och i princip av vad som helst. Tänk på att barnets tarmar inte är van vid att få sin näring genom tarmarna ännu. Så det är inte helt konstigt om det reagerar lite.
Ät som du vill och gör vad du vill. Du är en omtänksam mor.
Tack för era svar och tack för att ni är så snälla!
Jag ska höra med mina och sambons föräldrar om hur vi var som barn. Bajset luktar inte illa alls tycker jag, det jag inte ser fram emot är när bajset blir brunt och äckligt och verkligen stinker skit. Nu luktar det ju bara lite syrligt typ. Jag ringde BVC igen och hon tyckte inte jag skulle utesluta något från maten då det enligt henne inte fanns anledning till att misstänka något då nästintill alla barn har känslig mage första tiden. Så jag avvaktar. För varje dag blir jag bättre och bättre på att läsa av henne, och även trösta henne när hon är ledsen. Ibland hjälper bröstet, ibland hjälper det att jag sjunger för henne och har henne tätt intill. Det är bara jobbigt när ens barn är ledset och man känner sig maktlös.
Det finns en del varor som är väldigt vanliga att barn reagerar på. Kaffe, lök, kål, choklad och jordgubbar är väl de vanligaste. Jag slutade dricka kaffe och äta choklad när David var pyttis och vips så försvann all magknip :)
Oboyen kan ju förövrigt också vara boven, jag kunde inte dricka det när David var mindre. Nu funkar det dock när tarmarna mognat :)
Kolla upp vilka D-vit-droppar Du har med. Den vanligaste ger magknip/ont också.
Ovanligt och ovanligt, har 2 nära vänner med barn som reagerar på mjölkprotein. Känns vanligare och vanligare tycker jag. Så skönt att veta vad som är felet om barnet får mycket ont. Dessa barn är fortfarande känsliga för just mjölkprodukter. Ja, även d-dropparna från BVC kan ge magsmärtor. Byt till tex holistics droppar i ekologisk olivolja. 1droppe/dag.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skulle inte heller vilja säga att det är ovanligt. Jag har flertalet i min omgivning vara barn är/var känsla mot mjölkprotein. Eftersom att det sällan ger utslag på blodprover när barnen är små så är det nog många som inte får korrekt diagnos. Sen är det nog ovanligt att man bara får magont. De flesta brukar ju även få utslag/förstoppning/diarreer/blod i avföringen.
Uppdatering: igår skrek hon inte alls av magont, hae börjat med magdroppar vilket verkar ge resultat :)
Magdropparna (om det är sempers du menar) har varit kanon för oss. Vi använder dom fortfarande ibland när hennes mage är i obalans :)
Först och främst, du är absolut ingen dålig mamma! Jag vet själv att mammahjärtat brister när våra små är sådär hysteriskt ledsna och inget man gör hjälper! Våran dotter hade samma problem från att hon var ca 2 veckor tills dess att hon var 7 veckor så skrek hon väldigt ofta pga ont i magen men det var inte kolik. Jag har använt magdroppar och miniform från start men det har inte givit så stora resultat och så bytte vi från D-droppar i olja till D-droppar i vatten och det verkade hjälpa lite. Vi hjälpte henne med pysventil 2 gånger om dagen när det var som värst (1 gång på natten/morgonen o en gång på eftermiddagen/kvällen.)
Det som har hjälpt mest är att hennes mage har mognat med tiden och nu så vet hon hur hon ska bajsa och fisa bättre och det resulterar i en gladare bebis.
Jag slutade med mjölkprodukterna i 2 veckor, märkte ingen skillnad alls så jag gick tillbaka till mjölk och som sagt, ingen skillnad. Min väninna slutade inte med mjölk alls men hennes sons mage blev också bättre efter ca 3 månader.
Så magmassage, pysventil och tålamod är mina bästa tips :) Det är ju givetvis individuellt hur lång tid det tar innan magen mognar och så.
#18 minst 2 veckor tar det för att man ska märka någon skillnad när man tar bort ett födoämne, ofta längre eftersom detta ämne ska hinna lämna bebisens kropp också.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 Jag höll på i lite mer än 2 veckor men som sagt så märkte jag ingen skillnad alls. Det skulle kanske blivit bättre om jag testat 3 veckor men jag var lite självisk och valde att gå tillbaka till komjölk igen men det har inte blivit värre utan bara bättre med tiden :)