för lite bröstmjölk
min dotter är 2 veckor idag och idag har jag haft för lite bröstmjölk i brösten. Hon har aldrig blivit nöjd efter brösten och de har varit mjuka och tomma större delen av dagen. Påverkas dem av att jag åt väldigt lite idag? Jag hann bara äta 1 dl yoghurt vid 12 imorse, sedan hann jag inte äta igen vid 19. Eller vad kan det annars bero på?

Du måste se till att få i dig mat och framförallt vätska, annars får kroppen problem att producera mjölk. Ta med dig mat till sängen eller soffan och ät när du ammar. Ha alltid vatten i närheten.
så det är därför jag har dåligt med mjölk i brösten nu? :S
Ironiskt isåfall eftersom anledningen idag till att jag inte hunnit äta är för att hon HELA dagen velat käka själv, och då har jag låtit henne amma och struntat i mig själv, men då har väl hon inte fått i sig tillräckligt, så det blivit en ond cirkel.
Ja du måste äta och dricka dricka dricka! vätskeersättning är toppen för att komma i balans igen, och för att öka mjölken måste bebisen äta äta och äta ännu mer :) erbjud bröstet på minsta signal.
Men bröstbarn har faser där de är jätteklängiga och gnälliga och verkar aldrig bli nöjda. Det är helt normalt. Vad får dig att tro att mjölken inte räcker till? har hon planat ut i viktkurvan?

Jag har varit med i Amningshjälpen. Bröstbarn får faser där de växt och behöver mer mjölk. Då löser man det med att amma lite oftare så ökar mängden.
Amma oftare!
De Lapsus Resurgam

Även om bebis gnäller, så får de väl göra det en stund om det är det som krävs för att man själv ska hinna äta, eller åtminstone plocka med sig mat. Har du en sele, så kan du lätt plocka ihop och fixa utan att bebis tappar kroppskontakt. Även om det tar någon minut eller fem, så är det många bebisar som somnar snabbt i selen då man går omkring.

#4 hon har ju ammat hela dagen…
#4 Ja, jag har ammat hela dagen. Jag har ammat flera timmar i sträck, utan något direkt uppehåll. Fy fasiken hur hemsk min dag har varit idag, jag höll på att bli tokig förut. Min sambo har dock guld värd och satte sig på soffan och matade mig när jag ammade, för jag låg och grät för att jag aldrig hann med mig själv idag.
Ge det ett par dagar så ska du se att det ger med sig. De växer och behöver mer mat och enda sättet för brösten att veta att det behövs mer är att det är tomt ofta/hela tiden. När produktionen är på rätt nivå igen kommer det lunga ner sig ett tag, tills det är dags för nästa tillväxtetapp. ❤️
Och det där med egentid, ens för toalettbesök, är nästan en lyx med bebisar och ännu lyxigare med småbarn. 😉
Heter det De eller Dem?

Det tar lite tid innan kroppen ställer om, det är jobbigt, men det blir bra. Amma inte hela tiden, men ofta. Om det inte verkar ge med sig, ta kontakt med mödravården/BVC.
De Lapsus Resurgam

Brösten ska vara mjuka. Det betyder inte att de är tomma. Det är mest i början och om det går länge mellan amningarna att de blir hårda och spända. Det är bäst om du kan försöka lita på din kropp och slappna av. Du har säkert tillräckligt. Det fylls på hela tiden så fort det sugs ut, så de blir aldrig tomma egentligen.

När min dotter ville amma nonstop (vissa dagar in emellan..) så hade jag henne i sele ibland och lät henne amma när hon hängde i den för att jag skulle kunna göra mig mat/äta eller liknande. Funkade super och när jag var mätt och tankad med vätska så satte vi oss i soffan och ammade "korrekt" :) Men mat och vätska är A och O, du får inte slarva med det.
Jag ammade typ nonstop i början, och sen väldigt ofta i några månader efter det också. Jag lärde mig rätt snart att amma ståendes och med bara en arm, så jag fick en arm fri och kunde fixa lite iaf. Såg till att ha matlådor i kylen att bara värma upp. Förberedde smörgåsar kvällen innan. Ständigt en vattenflaska bredvid mig och sen blev det en del godis och bullar… Kände att huvudsaken var att jag åt nånting åtminstone.
Ja, vätska är verkligen viktigt. Jag har efter snart två års Amning ännu inte skärpt mig helt. Men min kropp verkar funka som så att den dränerar mig på all vätska för att kunna producera mjölk, har alltid mjölk i överflöd men resten av kroppen mår skitkasst. Är ofta yr och mår skit, men det går ju över direkt när jag druckit. Så ja, drick och ät! Även om jag inte förespråkar att bebis ska gråta och vara ledsen så överlever de ett par minuter på armen medan man slänger ihop en smörgås eller något. Man ska ju orka sin dygnet runt-jour också :)