Barnkäk
Tjenixen! Jag har precis snackat med BVC ang sonens mat. Han har passerat halvåret och ammas inte. Nu käkar han Babysemp 1 men vi ska gå över till babysemp 2. Frågade lite om det här med smakportioner och burkmat. Om jag fortfarande ska ge honom lite grann eller om jag kan öka upp sånt som vi vet att hans mage fixar, vilket jag kunde göra. Men. Hur mycket ska jag ge? Ska jag ge tills jag märker att han är mätt eller ska jag ge lite och sen erbjuda mat ur flaska? (Så har vi gjort nu. Han har fått ~10 skedar ex stroganoff, och sen ersättning).
Efter sex månader kan man låta bebis styra. Man kan låta dem äta så mycket eller lite de vill.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Om babysemp alls är som nan är det nr1 som gäller så länge han inte äter hela portioner. Nr2 är ett komplement när han äter vanlig mat. Så dricker han ersättning t.ex. som lunch så är det ännu 1an som gäller.. :)
Åh ja det är bara att ge så mycket han orkar och vill ha :)

Bland barnen jag har haft hand om har en del börjat äta själva vid sex månader, så att de kan sitta med vid bordet och plocka åt sig vad de vill ha och som man lägger upp på tallriken. En grej som är viktig om man gör så är att inte blanda, inte röra ihop olika saker, utan lägga varje matbit för sig, så att barnet själv kan ta och lära sig känna igen olika sorters mat. Man lägger till exempel upp ärtor i en liten hög, keso för sig och andra saker som är ätbara för barnet var och en på sin plats på tallriken.
Alla grejar det inte vid sex månader, men vid åtta månader är det mycket frustrerande för många barn att inte få äta själv.
#2 Ja exakt så trodde jag också. För semper 2 heter tillskottsnäring. Frågade bvc, hon bad att få kolla upp detta och återkomma, och när hon gjorde det sa hon att jag kan ge vilket som.
Jag matar på tills David spottar ut, då provar jag en sked till och om han även spottar ut den så utgår jag från att han är nöjd. Men jag provar alltid en extra som sagt, för ibland råkar man ju kanske mata när det är en rap eller så på gång.

Efter 7-8 månader när Molly åt en del så gick vi över till babysemp 2 innan dess körde vi på 1.
Hon fick oftast äta till hon var nöjd när vi började med mat och sen erbjöd jag alltid ersättning efteråt, var hon mer hungrig åt hon men var hon mätt ratade hon det.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Vi kör NAN sensitive och bytte från 1 till 2 för en vecka sedan. När jag jämförde innehållsförteckningarna så var det ingen större skillnad, tyckte jag. Som jag har fattat det så är grejen att efter sex månaders ålder är varken modersmjölk, modersmjölksersättning 1 eller tillskottsnäring 2 tillräckligt att ge enbart. Därför måste bebisarna få en del av sin näring från mat (fast föda). Det jag har fått lära mig är att man byter från 1 till 2 när maten kommit upp till 50 % av måltiden, men som sagt, efter att ha läst inmehållsförteckningen tycker jag det är av mindre betydelse när man byter.
.
Jag gav sonen den mat jag själv åt vid 6 mån (med undantag för salt, honung och grönkål). Han åt till han var mätt. Och gröt, fil eller smörgås till mellis. Ingen tutte för utfyllnad. Mjölkersättning eller välling har vi aldrig haft. Ställ fram det Ni äter och låt barnet kladda. Mata också, så Du märker att något går in.

Tänker som Fluffis, det är inte så stor skillnad på 1 och 2. Vi har gett 2 sen Elva var ca 6 månader. Då hade hon fått smaka en del mat i ca 2 månaders tid. Hon är matglad och äter några små portioner vanlig mat om dagen, sen får hon 1 flaska välling på kvällen och 2 däremellan.